Julkisuudessa viitataan usein Pisa-tutkimuksen tuloksiin, kun arvioidaan koululaitoksen laatua. Kuopiossa 16. – 17.9.2017 pidettävillä OSJ:n opettajapäivillä pohditaan, millainen koululaitos Suomeen on luotu pitkän ajan kuluessa. Opettajapäiville osallistujat ovat seuranneet tarkkaan ja omakohtaisesti, millaisia opetussuunnitelmia laaditaan ja toteutetaan. He ovat miettineet koulutuksen suunnittelua ja päätöksiä sekä muuttuneita tilanteita ja koulutuksen yleisiä puitteita. Tämän kirjoituksen kautta toivotan menestystä OSJ:n opettajapäiville.
OSJ:n opettajapäivillä nostettaneen esille muun muassa luku- ja kirjoitustaidon merkitys matematiikan ohella. Lukutaidon ylläpitämistä ja kehittymistä on seurattu ja pohdittu. Eräissä kulttuureissa on hankalahkoja kirjoitusjärjestelmiä, jotka lasten ja nuorten on opittava hahmottamaan ja sisäistämään.
Miten on mahdollista, että nämä lapset ja nuoret selviytyvät Pisa-tutkimuksen vaatimuksista useinkin hyvin? Ymmärrettävämpää olisi, että tulokset olisivat toisenlaisia ajateltaessa kirjoitetun tekstin muodostamista ja luettavuutta. Lukutaito on arvokas pääoma, jota eri tavoin voidaan kartuttaa. Kirjastoilla on paljon annettavaa. Niiden on oltava monipuolisia palvelulaitoksia.
Lukutaidon kehittämisen yhteydessä muistamme Mikael Agricolan. Hän huomasi, että suomen kieltä on kehitettävä. Uuden testamentin suomennos oli saatava kansalaisten käyttöön. Mikael Agricolan ajatukset ovat jääneet elämään. Pisa-tutkimusten tulkinnat ovat kiinnostavia, sillä eri vuosina saatujen tulosten eroavuuksia yritetään selittää parhain päin.
Tietoverkossa on esillä monenlaista oppimateriaalia. Löysin sieltä kiinnostavan linkkiyhteyden, jonka sisältämä kysymyssarja testaa ”alakoulun oppisisällön osaamista”. Joskus voidaan todeta lyhyesti ja pikaisesti ajattelematta asioiden syvällisempää luonnetta: ”Tuo on selvästi alakoulutavaraa ja helposti ymmärrettävää.” Linkkiyhteys sisältää ”alakouluvisan”, jolla testataan ”alakoulun asioiden tietämistä”.
Testistä sanotaan, että ”96 prosenttia aikuisista eivät pääse läpi kysymyssarjasta”. Pääsevätkö tämän kirjoituksen arvoisat lukijat? Kun osaamista testataan, tulevat mieleen helposti edellä mainitun PISA:n tutkimustulokset, joita seurataan.
Kuopiossa 16. – 17.9.2017 pidettäville OSJ:n opettajapäiville osallistujat, koulutuksen suunnittelijat, päättäjät ja erilaiset toimijat varmaan kokeilevat ”alakoulun yleistiedon osaamistaan”. Itse olin valmis vastaamaan kysymyssarjaan ja näkemään, miten selviydyn alakoulun testissä. Kysyin myös itseltäni: ”Onkohan niin, ettei 96 % aikuisista pääse läpi kyseisestä osaamisalueesta ja kuulunko tuohon suureen joukkoon?”
Ajattelin ennen testiä: ”Kun on kouluja käynyt, pitää sitä jotakin osata ja muistaa.” Huomasin testin suoritettuani, että en ollut turhaan ”kouluja käynyt”. Alla oleva verkkotehtävä kiinnostanee, sillä televisiossa olevia ”Haluatko miljonääriksi”- ohjelmia seurataan.
Verkkotehtävä: ”Suoriudutko tästä alakoulun peruskokeesta?”
Linkkiyhteys: http://buquiz.com/fi/suoriudutko-tasta-alakoulun-peruskokeesta.html?utm_source=taboola&utm_medium=msn-finland
Menestystä Kuopiossa 16. – 17.9.2017 pidettäville OSJ:n opettajapäiville.
Juhlavuoden 2017 terveisin
YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi
Suomen tietokirjailija
Kuopio