Inkerin kirkon piispa Ivan Laptev vihki sunnuntaina 3.9. Pietarin Pyhän Marian kirkossa papeiksi viisi suomalaisten kirkollisten järjestöjen palveluksessa olevaa suomalaista miestä.
Suomenkielisessä vihkimisjumalanpalveluksessa vihkijää avustivat emerituspiispa Aarre Kuukauppi ja kaksi suomalaista pappia.
Kun Kristuksen kirkko saa uusia pappeja, Suomessa tai Venäjällä tai missä tahansa, on se tietenkin iloinen asia. Evankeliumin julistajia ja sakramenttien jakajia tarvitaan aina ja kaikkialla.
Mutta Pietarin-vihkimys herättää myös kysymyksiä.
Uudet papit ovat Inkerin kirkon pappeja. Vihkimysjumalanpalveluksen seuraajalle jäi kuitenkin epäselväksi, mihin tehtäviin Inkerin kirkossa uudet papit ovat saaneet vokaation.
Jos pappien todellinen viranhoito pappeina kuitenkin tosiasiallisesti tapahtuisi Suomessa, voi asia olla erikoinen. Inkerin kirkko ei voi antaa vokaatioita Suomen kirkkoon. Voiko se antaa niitä järjestöille, jotka mielellään korostavat olevansa Suomen kirkon lähetysjärjestöjä? Ja kuinka esimerkiksi uusien pappien kaitsenta on järjestetty? Suomen kirkon pappeja he eivät ole.
On kuitenkin muistettava, että Inkerin kirkko voi omien sääntöjensä mukaan vihkiä palvelukseensa papiksi kenet tahansa sopivaksi arvioimansa. Siihen ei ulkopuolisilla ole mitään sanomista.
Pietarin-vihkimyksen varsinainen syy on, että naispappeuteen torjuvasti suhtautuvat miesteologit eivät saa Suomen kirkossa pappisvihkimystä joukossa, jossa ei olisi naisia. Mutta Inkerin kirkossa asia järjestyy.
Ekumeenisesti tällainen ”Pietarin tie” on kuitenkin ongelmallinen. Kirkkopoliittiset jännitteet ovat vahvat. Piispa Kuukaupin saarnassakin tilaisuudessa oli ajoittain – hieman verhotusti – Suomen kirkon epäsuoraa ripittämistä.
Pappisvihkimys Pietarissa tapahtui erikoisesti samalla hetkellä, kun Inkerin kirkkoon Suomessa yhteyksiä pitävä Mikkelin hiippakunta sai uuden piispan, Mari Parkkisen. Mikkeliin Inkerin kirkko ei lähettänyt edustustaan. Oliko tämä jonkinlainen viesti?
Pietarin pappisvihkimys hoidettiin sammutetuin lyhdyin. Inkerin kirkko tai vihittyjen järjestöt eivät siitä julkisesti tiedottaneet.
Pappisvihkimyksien luulisi olevan varsin julkisia.
Suomen kirkon piispakunnassa tietoa vihkimyksestä ilmeisesti oli. Mutta meniköhän kaikki nyt silti kirkkojen yhteistyöasiakirjan hengen mukaisesti? Suomessa asia herättänee keskustelua ja oletettavasti se jakaa myös Inkerin kirkkoa.
Inkerin kirkolla on ollut Suomessa paljon ystäviä ja esirukoilijoita, ja toivottavasti niin on jatkossakin. Kirkot ovat läheisiä sisarkirkkoja.
Mutta jotakin voi olla särkymässä.
* * *
Haluatko tutustua Kotimaa-lehteen?
Tilaa Kotimaan näytelehti ilmaiseksi täältä. Lähetämme PDF-lehden sähköpostiisi. Näytelehden tilaaminen ei edellytä jatkotilausta. Näytetilauksen voi tehdä vain kerran.
Antoisia lukuhetkiä!
Ilmoita asiavirheestä