1. sunnuntai pääsiäisestä, Joh. 20: 19-31, Hans-Christian Daniel

Hans-Christian Daniel
Espoonlahti

Pääsiäisen tapahtumat tuoreessa muistissaan opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana. Pelko, pettymys ja hämmennys olivat varmaan vallitsevia tuntoja. Suljettujen ovien takana voitiin tilittää tuntojaan. Oliko Jeesuksen kieltänyt Pietari muita syyllisempi, jotka olivat vain muiden mukana paenneet? Käpälämäkeen menneet jänishousuja kuvastaa se lyhyt kuvaus lukutuista ovista: katsastetaan hajonneita rivejä, mestari teloitettu, ruumis viety ja valtakuntahaaveet kariutuneet, ja jotkut puhuvat ylösnousemuksesta.
Luopioiden luokse Herra tulee. Hänellä ei ole avainta, mutta hän pääsee. Näitä pelokkaita oppilaitaan hän kutsuu veljikseen. Hänen sanansa on vaikuttava sana. Siksi meille asti välittyy se sama sisältö Rauha teille!

Herra Jeesus Kristus kuolleista ylösnousseena ei mennyt hyppimään Pilatuksen tai ylipapin nenille, vaan hän meni opetuslasten eli ystävien luokse. Hän ei nuhdellut eikä moittinut, vaan näytti heille haavansa. Lävistetyin käsin ei voi tehdä työtä, ja lävistetyllä kyljellä ei voi hengittä. Ilo valtasi opetuslapset. Herran tunteminen antaa iloa pelon sijaan.
Mikä seuraa, on tehtäväksi anto eli missio: Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät. Lähetettynä olemisen malli in Pyhän Kolminaisuuden sisällä olevan toiminnan jatkumo: Isä lähettää Pojan ja Poika lähettää opetuslapsensa. Tämä toiminta ei ole riippuvainen ihmisen ehdoista ja kelvollisuudesta, vaan se on kolmiyhteisen Jumalan luova ja lunastava ja pyhäksi tekevä toiminta.

Hän, joka ei voinut työtä tehdä eikä hengittää, voi siunata ja puhaltaa Pyhää Henkeä tukehtuneista keuhkoistaan. Herran eläväksi tekevä Pyhä Henki ei ole riippuvainen fyysisistä edellytyksistä, vaan hän luo ne, niin kuin jo alussa Jumalan Pyhä Henki liikkui vetten päällä ja niin kuin sama Henki antoi hengen kuolleille luille (Hes. 37). Tämä Pyhä Henki ei edellytä synnittömyyttä, van hän luo sen. Jeesus sanoo: ”Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut.” (Joh. 19: 22-23) Herra Jeesus Kristus antaa pääsiäistä ja sen vaikutusta jokapäiväiseen arkielämään: Hän tekee pelokkaista ja sulkeutuneista ihmisistä rauhan lapsia, jotka elävät anteeksiannosta. Jeesuksen mukaan on synti kuollut ja anteeksianto on ylösnoussut. Hän ei ainoastaan anna anteeksi, vaan hän tekee opetuslapsista anteeksiannon välineitä. Hän, joka ei lävistettynä voinut tehdä työtä, rakentaa itselleen kirkon.

Ylösnoussut Herra osoittaa evankeliumin suloisuutta ja Jumalan rakkauden olemusta, kun hän voittaa Tuomaksen opetuslaumaan takaisin asettumalla tämän ehtoihin. Kosketa minua, juuri niin kuin tahdot, viestittää Herra. Toiselle oli aikaisemmin sanottu Älä koske minuun (Joh. 20: 17), tätä nyt kehotetaan koskemaan. Tämä kehotus jo riittää voittamaan epäilijän puolelleen. Tuomaksen vastaus tulee ensimmäiseksi kirkon uskontunnustukseksi: Minun Herrani ja minun Jumalani! (20:28). Jeesuksen vastaus Tuomakselle antaa uskolle oman alansa, irralleen näkemisestä ja tietämisestä. Joka näkee Jeesuksen, näkee Jumalan (Joh. 1:14 ja 14: 9). Herra tulee lukittujen ovien lävitse. Hän armahtaa ja hän antaa uskon, toivon ja rakkauden. Aamen.