11. sunnuntai helluntaista, Luuk. 4:23-30, Jeremias Sankari

Jeremias Sankari
Sysmä

Kaikki on jo valmiiksi täällä.

Tämän sunnuntain evankeliumista voi luoda mitä erilaisimpia ohjeita ja väitteitä. Voi alkaa miettiä, kuka on missäkin profeetta… Sille tielle en halua lähteä. Sillä ihan pysymällä uskon perusasioissa päivän evankeliumi, siis Jeesus, kertoo riittävästi.

Ihmisen sisällä elää rinnakkain kaksi asiaa: tutussa pysyminen ja uuden etsiminen.

Jollekin elämä on helppoa, kun kaikki ympärillä on tuttua ja turvallista. Eräs ihminen ilmaisi sen sanomalla, että miksi lähteä muualle kun kotonakin voi olla. Kotipaikkaidentiteetin ydin on juuri tässä tutussa ja turvallisessa. Mikä on ollut ja mikä on.

Samaan aikaan meissä ihmisissä vaikuttaa toiseen suuntaan uuden etsiminen ja löytäminen. Rutiinien keskellä ja keskelle tahdomme elämäämme uutta ja piristävää. Melkein jokainen välillä ja muutamat melkein koko ajan etsivät uusia kokemuksia ja elämyksiä. Jotain pitää vielä saada.

Kaikki on jo valmiiksi täällä.
Näin minä uskallan väittää. Ihmisen uskonnolliset tarpeet vaativat monesti uutta. Vastikään luin uusista helsinkiläisistä seurakunnista, joissa musiikki on menevää ja seurakunnan ydin on pieni muutaman hengen solu, johon yhteiset kokoontumiset johtavat. Mikäs se olisi mennä kuuntelemaan menevää musiikkia, karismaattista puhujaa, joka vie mennessään, kokea suuria tunteita, etsiä uusia kokemuksia.
Jokainen seurakunta ja jokainen messu sisältää kuitenkin kaiken tarpeellisen. Kyse ei ole siitä, että me ihmiset olisimme valmiita ja täydellisiä uskossamme. Mutta seurakunnalla on tarjolla ja seurakunta tarjoilee kaikkea, mitä ihmisen usko tarvitsee. Jumalan sana sekä kaste ja ehtoollisen ovat kaikki. Mitä niiden yli tulee on kuorta, joka voi vaihdella. Mutta kaikki mikä tarvitaan pelastukseen, on kaikunut Sysmässäkin vuosisatoja.
Tarvitaan vain se Jeesus Nasaretilainen, joka kertoo kaiken olevan jo valmiiksi täällä. Jeesus oli kotikaupungissaan Nasaretissa. Samalla tavalla Jeesus on täällä. Ja isien ja äitien usko on täällä. Kristinusko on ennen kaikkea yhteistä uskoa. Sitä tuttu ja turvallinen on, isien ja äitien uskoa.

Kaikki on jo valmiiksi täällä.
Silti välillä pitää ravistaa. Tuttuna ja turvallisena usko tahtoo muuttua itsestäänselvyydeksi, jonka merkitystä ei enää oikein tajua. Siksi ei haittaa vaikka joskus annetaan ulkopuolisten vaikutteiden vähän sotkea meitä.
Pelastushistoria ei ole mikään selkeä kaari, josta voi aavistaa mitä seuraavaksi tapahtuu. Jumalan rakkauden rikkaus toimii toisin. Se toteutui Jeesuksessa yllättäen, ja samoin se toteutuu tänäkin päivänä. Jumala voi kohdata vain sen ihmisen, joka antaa hänen yllättää itsensä. Jeesus tulee ihmiselämään pyytämättä ja yllättäen, täysin sattumanvaraisesti. Jeesuksen toiminnasta ja sen vaikutuksista niin maan päällä kuin meidänkin aikanamme voidaan kertoa vain kertomuksia. Ei ole aina ja kaikkialla päteviä lakeja. Jumalan sana kulkee rankkasateen tavoin maan yli ja vaikuttaa milloin siellä, milloin täällä.

Meidän uskomme pohjana on luja luottamus syntisten ihmisten pelastumiseen yksin armosta, ei tekojen kautta. Hyvät teot eivät ole pelastuksen tuojia eivätkä huonot teot sen estäjiä. Siihen liittyy myös ehdoton usko kaikkien ihmisten syntisyydestä. Mutta yhtä varmasti siihen liittyy usko Jumalan uskollisuuteen. Jumalan uskollisuuden varassa me syntiset ihmiset oikeutetusti aina uudelleen toivomme ja odotamme.
Elämän helppous tai vaikeus eivät kerro uskon lujuudesta tai heikkoudesta. Kokemukset eivät ole ratkaisevia, vaan Jumalan armollisuus. Silti välillä on hyvä ravistella omaa uskoaan. Uskonnollisten kokemusten hankkiminen ei haittaa. Karismaattinen puhuja voi avata uskon salaisuuden uudella puhuttelevalla tavalla. Mutta yhtä lailla se voi tapahtua vanhan tutun keskellä.

Sillä kaikki on jo valmiiksi täällä.
Päivän evankeliumissa ihmisten raivon syy oli hurskaiden kuvitelma voida vaatia Jumalalta jotakin. He eivät voineet ymmärtää Jeesuksen ehdotonta armoa. Ihmisillä ei ole valtaa Jeesukseen. Jeesus tulee kaikkien huonoille teille joutuneiden avuksi, pakanoiden, porttojen, tullimiesten ja rikollisten. Uskonnollinen yläluokka oli niin varma omasta pelastuksestaan, että se ei voinut kuvitella, että Jumala voisi tulla tuomitsemaan ja muuttamaan heitä.
Hengellinen herääminen voi alkaa vasta, kun tunnustamme kaiken olevan jo valmiiksi täällä. On Jumala. On Jeesus Kristus. On Pyhä Henki. On kaste. On ehtoollinen. Jumala on aina sama. Jeesus Kristus jakaa loppumatonta armoaan leivässä ja viinissä. Jumalan Pyhä Henki toimii meidän kastettujen keskellä jatkuvasti. Tämä valmiiksi täällä oleva Jumala voi muuttaa meitä. Kun ihminen ymmärtää Jumalan olevan jo valmiiksi täällä – meitä varten – hänestä tulee armon kerjäläinen, jolla ei ole antaa tai vaatia mitään Jumalalta, vaan olla ainoastaan vastaanottaja. Virsi sanoo sen valtavan hienosti.

Jo sydän kylmä sulata
ja loista aurinkona,
sokean ole valona
ja vangin auttajana.
Virvoita kuollut elämään,
vahvista heikko kestämään
ja hoida turvatonta.
(Virsi 285:4)