16. sunnuntai helluntaista, Matt. 6:25–34 selkokielellä, Seppo Häkkinen

Seppo Häkkinen
Kouvola

(Valtakunnallinen kehitysvammaisten kirkkopyhä)

Mikä on tänään murheesi? Ehkä se liittyy sinuun itseesi, terveyteesi, työhösi, jaksamiseesi, toimeentuloosi. Tai ehkä ne ovat ihmissuhteiden murheita; perheeseen, sukuun, ystäviin, työtovereihin tai muihin lähimmäisiin liittyviä huolenaiheita. Murheet voivat koskea menneisyyttä ja sen tapahtumia ja tekoja. Tai huolet voivat liittyä tulevaisuuteen, niin omaan, läheisten ihmisten tai koko maailman tulevaisuuteen. Murheiden ja huolten luetteloa voisi jatkaa loputtomasti.

Jos olet tänään huolia vailla, niin ole siitä iloinen ja kiitä siitä hyvää Jumalaa. Kuitenkin hyvin usein murehdimme tulevasta. Ainakin minulla on se taipumus. Joskus menneetkin asiat painavat ja huolettavat. Kuitenkaan murehtiminen ei poista huomisen murheita eikä menneisyyden taakkaa. Sen sijaan murehtiminen poistaa voiman tästä päivästä.

Rovasti Erkki Ranta on sanonut osuvasti: ”Väärä murhe jakaa mieltä ja repii kahteen suuntaan. Eilisen murheet ja huomisen huolet tuodaan tähän päivään, jolloin ne syövät voimiamme.” Huolilla ja murheilla on taipumus kolminkertaistua: on kannettava huolta etukäteen, on murehdittava silloin, kun murheet ovat päällä ja sitten murehdittava vielä jälkeenpäin. Kaiken lisäksi useimmiten arkiset huolemme ovat varsin pieniä. Usein ne ovat myös aivan turhia ja vievät suotta mielenrauhan. Silloin toteutuu erään tuttuni tunnuslause: ”Taas meni hyvät huolet hukkaan!”

Jeesus sanoo: Älkää siis huolehtiko, mistä saisitte vaatteet. Teidän taivaallinen Isänne tietää, että te tarvitsette ruokaa ja vaatteita. Huoli ja murhe ovat tarpeettomia, koska Jumala rakastaa ja pitää huolta.

Jumalan huolenpito ei merkitse vastuuttomuutta. Tulevaisuuteen saa ja pitääkin varautua. Jeesus ei kieltänyt tekemästä ennakkosuunnitelmia. Päinvastoin Raamattu kehottaa ihmistä varautumaan tulevaisuuteen, olemaan elämässään vastuullinen ja järkevä. Jumalan huolenpito vapauttaa ihmisen tekemään hyvää lähimmäisilleen.

Jumalan huolenpito ei merkitse myöskään vaikeuksien poistumista. Jumala ei luvannut elämää, jossa ei olisi murhetta. Jokainen kohtaa elämässään oman osansa murheita. Huolet ja murheet eivät kysy lupaa tullessaan eivätkä lähde käskemällä. Jeesuksen mukaan päiväkohtainen murhe riittää. Jumala ei lupaa murheetonta elämää, mutta hän lupaa olla kanssamme kaikkina aikoina, jokaisena hetkenä. Jumalan siunaus ei ole sitä, että me säästyisimme ikäviltä ja hankalilta asioilta. Jumalan siunaus on sitä, että mitä ikinä elämässämme tapahtuukaan, kaikkivaltias ja rakastava Jumala on vierellämme.

Jeesuksen neuvo olla turhaan murehtimatta kertoo meille vahvasti Jumalan huolenpidosta. Kun me uskomme ihmisiä rakastavaan ja meistä huolta pitävään Jumalaan, me jätämme koko elämämme, kaikki rakkaamme, kaikki asiamme hänen käsiinsä. Tässä monet kehitysvammaiset ovat opettajiamme aidossa ja vilpittömässä luottamuksessa Taivaan Isään.

Murehtiminen on turhaa, sillä taivaan Isä tietää, mitä me ihmiset tarvitsemme. Kieltämättä tarvitsemme varsinkin täällä Pohjolassa paljon, niin ruokaa, vaatteita, suojaa ja monenlaista muuta. Kaikki tämä on Jumalan tiedossa. Hän kyllä tietää, että me tarvitsemme ruokaa, juomaa, vaatteita, siksi niistä ei tarvitse murehtia. Sen sijaan siitä meidän pitää kantaa huolta, millä paikalla Jumala ja lähimmäinen on elämässämme. ”Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja toteuttakaa Jumalan tahtoa, niin te saatte kaiken, mitä tarvitsette.”

Vanhan kristinopin mukaan ”Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen on elämämme kallein asia.” (KO 1). Elämän ykköstavoite on Jumalan tunteminen sekä Jumalan tahdon toteutuminen elämässämme. Siitä kumpuaa rakkaus ja huolenpito ympärillemme.

Tänään me kuulemme Herramme Jeesuksen lämpimän ja turvallisen viestin. ”Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.” Jos kannat elämässäsi huolten ja murheiden taakkaa, muista, mitä taivaan linnut ja kedon kukat meille tänään opettavat. Kun kerran Jumala huolehtii niistä, niin miksei sitten meistä, jotka olemme hänelle monin verroin rakkaammat! Tämä on vapauttava Raamatun lupaus. Jeesuksen opetus rohkaisee: meidän ei tarvitse murehtia ja kantaa turhia huolia. Jumala on meitä lähellä kaikissa elämän vaiheissa.