17. sunnuntai helluntaista, Joh. 5:19-21, Petri Hiltunen

Petri Hiltunen
Paulus-seurakunta, Kouvola

23.9.2012 17. shel Joh. 5:19-21

Jeesus sanoi, että ihmiset tulevat vielä ihmettelemään ja
hämmästelemään suuria tekoja.
Mutta mitä nykypäivän suomalaiset ihmettelevät tai hämmästelevät?

Se selviää laittamalla internetiin hakusanan ”ihmettelevät”.
Tulos on aika masentava. Eniten osumia tulee nimittäin seuraaville
uutisille:

– taiteilijat ihmettelevät teoksistansa maksettuja hintoja
– Teija ja Sarah ihmettelevät Katariinan tavaroita
– vanhemmat ihmettelevät ongelmia jossain urheiluseuran taloussotkuissa
– eteläpohjalaiset ihmettelevät kuntaliitosta
– ulkomaiset toimittajat ihmettelevät Jutta Urpilaisen poissaoloa
– BB-talon Suvi ja Amanda ihmettelevät Stefanin ahdistavaa käytöstä

Mitä näistä otsikoista voi päätellä?
Me nykyajan ihmiset ihmettelemme – ainakin julkisuuden mukaan –
rahaan, tavaraan, politiikkaan ja hömppäohjelmiin liittyviä asioita.
Kovin ovat pinnallisia nämä hämmästyksen aiheet!

No, eihän se mikään ihme tietenkään ole.
Meidän mieliämme kuohutetaan jatkuvasti pienillä skandaaleilla.
Joku tekee jotakin hölmöä – ja meidän pitäisi olla ihmeissämme.
– Vaikka emme edes tietäisi keitä nämä ihmiset ovat ja
onko heidän tekemisillään mitään merkitystä.

Ihmettelyn kohteet ovat vain yksi tapa nähdä se valtava muutos,
jonka keskellä me elämme.
Me hämmästelemme aivan muita asioita kuin ihmiset sota-aikana
40-luvulla tai uskonpuhdistuksen aikana 1500-luvulla,
puhumattakaan Jeesuksen ajasta.

Siksi on terveellistä karistaa nämä BB-talot ja Urpilaiset hartioiltaan
ja katsoa, mitä ihmiset silloin 2000 vuotta sitten ihmettelivät.
Voisivatko nuo samat asiat täyttää myös meidän mielemme
– uutispuuron ja pintajulkkisten sijaan.

***

Jeesushan sanoi, että (Isä) ”näyttää Pojalle vielä suurempiakin
tekoja, sellaisia, että hämmästytte”.
Vanhassa käännöksessä sanottiin: ”hän on näyttävä hänelle
suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette”.

Tuo hämmästyminen tai ihmetteleminen on kreikaksi thaumadzoo.
Sana esiintyy Uudessa testamentissa reilut 40 kertaa.
Saamme tuon sanan avulla hyvän kuvan siitä, mitkä asiat
tuona aikana hämmästyttivät ihmisiä; sekä Jeesuksen seuraajia
että kansaa laajemminkin.

Juuri edellä Jeesus oli parantanut ramman miehen Betesdan lammikolla.
Mies oli maannut siellä 38 vuotta.
Yhdellä sanalla Jeesus oli muuttanut tuon miehen elämän.
Hän oli noussut ylös ja kävellyt pois.
– Ihmiset ihmettelivät kovin tuota Jeesuksen tekoa.

Ihme oli suuri, mutta Jeesus lupaa vielä suurempia.
Edes pitkäaikaissairaan paraneminen ei ole ihmeistä suurin.

Mistä muusta Raamattu kertoo ihmisten olleen ihmeissään?
– Kerran Jeesus karkotti pojasta pahan hengen.
Tuo riivaaja sai vaahdon valumaan hänen suustaan ja
poika oli aivan näännyksissä.
Kansan reaktio oli vahva: ”Kaikki olivat hämmästyksen vallassa,
kun näkivät Jumalan voiman ja suuruuden” (Lk 9:43).

Huomatkaa: kansa näki kuinka poika vapautui pahasta hengestä.
Ja he osasivat antaa kunnian sille, jolle kunnia kuuluu:
Jumalan suuruus ja voima oli parantanut pojan elämän.

Useimmiten kerrotaan, että ihmiset vain ihmettelivät tai olivat
suuren hämmästyksen vallassa.
Näin oli silloin, kun Jeesus ajoi mykästä miehestä pahan hengen
ja mies alkoi taas puhua.
Tai kun Jeesus karkotti monta riivaajaa miehestä ja lähetti
ne sikoihin.
– Kansa oli vain ihmeissään, mutta ei ymmärtänyt, mistä tuo
ihme pohjimmiltaan kertoi.
Jumalan voima jäi heille salaisuudeksi.
– Joskus Jeesusta alettiin syyttää jopa Beelsebulin kätyriksi.

On myös muita asioita, joita ihmiset Jeesuksessa ihmettelevät.
Jo silloin, kun paimenet kertoivat Jeesuksen syntymästä,
kerrotaan, miten ”kaikki olivat ihmeissään” (Luuk. 2:18).
Sana on sama thaumadzoo, jota päivän evankeliumissa käytetään.
Siis jo Jeesuksen syntymä herätti ihmisissä hämmästystä ja
ihmetystä. Olivathan enkelit ilmoittaneet paimenille, että tuo
vauva on Kristus eli odotettu Messias ja Herra eli kuningas.

Samaa sanaa käytetään myös silloin, kun Jeesus oli 12-vuotiaana
temppelissä pappien keskellä.
Luukas kertoo, että ”kaikki, jotka kuulivat mitä hän puhui,
ihmettelivät hänen ymmärrystään ja hänen antamiaan vastauksia”.
(Luuk. 2:47).

Sama ihmetys jatkui läpi Jeesuksen julkisen toiminnan, aina kun
hän avasi suunsa.
Jo Jeesuksen ensimmäisen saarnan kuulijat ”kiittelivät häntä
ja ihmettelivät niitä armon sanoja, joita hänen huuliltaan lähti”
– taas tuo thaumadzoo (Luuk. 4:22).

Kummastusta herätti se, ettei Jeesus ollut käynyt kouluja eikä
ollut rabbien oppilaana, mutta silti Hän tunsi uskon salaisuudet.
Kun Jeesus opetti temppelissä, Johannes kertoo, että ”juutalaiset
olivat ihmeissään ja sanoivat: ’Kuinka tuo oppimaton mies voi
tuntea kirjoitukset’” (Joh. 7:15).

Eivät siis pelkästään Jeesuksen tekemät tunnusteot, vaan myös
hänen julistuksensa tuottivat ihmetystä ja hämmästystä ihmisten
mielissä.

Hyvin usein evankelistat sanovat, että ”kaikki ihmiset” olivat
ihmeissään. Jeesuksen sanat ja teot olivat niin arvovaltaisia,
vaikuttavia ja poikkeuksellisia.

Kaikkiin ihmisiin kuuluivat myös opetuslapset. Heillekään
Jeesuksen sanat ja teot eivät olleet arkisia ja tavanomaisia.
Ainakin kahden teon kohdalla kerrotaan, miten opetuslapset
olivat hämmästyksissään. Nuo teot olivat Gennesaretinjärven
tyynnyttäminen ja viikunapuun kuivettaminen.

Mutta tämä oli vasta alkua – niin kuin Jeesus itsekin sanoi.
Suurempiakin tekoja olisi tulossa.

Mutta mikä voisi olla enää suurempaa kuin sairaan parantaminen,
riivaajan ulosajaminen, myrskyn tyynnyttäminen tai yliluonnollisen
tuntuiset viisauden sanat?

Jeesus itse vastaa seuraavassa jakeessa:
”Niin kuin Isä herättää kuolleet ja antaa heille elämän,
niin antaa Poika elämän kenelle tahtoo” (Joh. 5:21).

Tämä olisi siis se ihmeitten ihme.
Kaikkein suurin ihmetyksen ja hämmästelyn aihe koko
ihmiskunnan historiassa: Kuolemalla ei olisikaan viimeistä sanaa
niin kuin aina ennen noita päiviä.
Kuoleman voittaminen oli ja on se asia, jota jokainen ihmisen
tulisi eniten ihmetellä ja ylistää.

***
Tämä näkyy mielenkiintoisella tavalla myös Raamatusta,
jos seuraamme tuon thaumadzoo-sanan käyttämistä.
Mitä ihmiset ihmettelivät ja hämmästelivät noiden tapahtumien jälkeen?

Pääsiäisaamuna Pietari ja Johannes juoksivat kilpaa Jeesuksen haudalle.
Pietari kurkisti hautaluolaan ja näki siellä ainoastaan käärinliinat.
Ruumis ei enää ollut niiden sisällä.
Luukas kertoo, että Pietari lähti pois haudalta ”ihmetellen mielessään
sitä, mitä oli tapahtunut” (Luuk. 24:12).
– taas tuo thaumadzoo.
Pietari ihmetteli, hämmästeli tyhjää hautaa.
Voisiko Jeesus todella olla kuoleman voittaja?

Ja vielä kerran olivat opetuslapset ihmeissään, nyt yläsalissa.
Jeesus ilmestyi siellä heille, näytti naulanjäljet käsissään ja jaloissaan,
Luukas kertoo, että opetuslapset ”eivät vielä tienneet, mitä uskoa,
niin iloissaan ja ihmeissään he nyt olivat”
– taas thaumadzoo, ihmeissään.

Sen jälkeen Jeesus avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset.
Näin piti käydä.
Messiaan piti kärsiä kuolema ja nousta kolmantena päivänä kuolleista.

Tämä on se ihmeitten ihme.
Tämä on koko kristinuskon ydin.
Meidän tulisi ennen muuta ihmetellä ja hämmästellä sitä,
että kuoleman karmea mahti on murrettu Kristuksen haudalla.
****

Jeesus ei kuitenkaan jätä asiaa edes tähän.
Sillä ”suuremmalla teolla” olisi myös vaikutuksia.
Siksi Jeesus sanoo puheensa lopussa, päivän evankeliumin jälkeen:
”Älkää ihmetelkö tätä!
Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat
hänen äänensä. He nousevat haudoistaan – hyvää tehneet elämän
ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen”
(Joh. 5:28-29).

Kristuksen ylösnousemus tulisi siis tyhjentämään tuonelan eli
kuolleiden valtakunnan. Sinne ei jäisi ketään, koska kuoleman
valta on kukistettu. Kristus, Voittaja, tulisi aikojen lopulla herättämään
kaikki kuolleet.

Meille kristittyinä tämä on valtava lupaus.
Eikö meidän tulisi yli kaiken ihmetellä ja hämmästellä tätä:
Että minullekin, syntiselle raukalle, luvataan ikuinen elämä.
Ettei minunkaan vaellukseni pääty haudan pimeyteen vaan
jatkuu Kristuksen ansiosta ilman loppua.

Tätä Jumalan ”suurta tekoa” me yhä odotamme.
Mutta se takeena on se ”suuri teko”, että Jumala herätti oman Poikansa
kuolleista, vaikka saatana ja koko paha maailma oli hänet tappanut ja
teloittanut.

Näiden Jumalan suurten luomistekojen keskellä tuntuvat
taulujen hinnat ja Jutta Urpilaisen poissaolot aika merkityksettömiltä
ihmetyksen aiheilta.