2. sunnuntai pääsiäisestä, Joh.10:1-10, Hans-Christian Daniel

Hans-Christian Daniel
Espoonlahti

Ihmiset ovat aina jollain tapaa pyrkineet osoittamaan elämäntien alkua rakentamalla porttia. Yhdysvalloissa oleva Lännen portti on Eliel Saarisen suunnittelema. Danten Jumalalliseen komedian kuvaamassa helvetin portin yllä lukee ”Ken tästä kulkee heittäköön kaikki toivonsa” (Lasciate ogne speranza, voi ch’intrate, Inf.III,9). Keskitysleirin portin päällä lukee ”Työ vapauttaa” (Arbeit macht frei, Auschwitz) tai toisaalla ”Jokaiselle sille sopivaa” eli ”Jokaiselle ansionsa mukaan” (Jedem das seine, Buchenwald). Millaisesta portista elämäsi pyrkii tällä hetkellä kulkemaan?

Jeesus sanoo tänään: Minä olen portti. Portti on aukko aidassa tai muurissa, jonka lävitse pääsee ulkoa sisäalueelle tai sisältä ympäristöön, jos portti on auki. Kristus on Portti seurakuntaan, portti taivaaseen, portti elämään, portti yltäkylläisyyteen, portti toisten ihmisten luo. Millä tavoin Kristus-portti toimii? Portilla on saranat, joilla se liikkuu kiinnekohdassaan. Sellaiset saranat Kristus-portissa on Jumalan laki ja vanhurskaus. Jumala vaatii lain noudattamista, johon emme pysty. Emme jaksa rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lä-himmäistä niin kuin itseämme. Mahdottomuutemme sulkee meidät paratiisin portin ulkopuolelle. Portti on suljettu ja enkeli vartioi sitä leimuavalla miekalla.
Kristus on portti elämään. Hän antaa synnit anteeksi. Hän ei vaadi, vaan lahjoittaa taivaan. Hän kärsi meidän syntisten puolesta, jotta me voimme vapaasti tulla ja mennä ja löytää laitumen. Joka tulee Kristus-portin kautta, tulee anteeksiantamisen ja kärsimisen kautta: hän pyytää syntinsä anteeksi, saa ne anteeksi ja antaa toisille anteeksi; hän tulee ehjäksi Kristuksen kärsimyksen kautta ja kärsien kantaa lähimmäistään. Kristus-portissa joutuu kulkemaan nöyrästi, sillä sen pielet ovat sivelletyt karitsan verellä, joka pois ottaa maailman synnit.

Synti on elämässämme suurin varas, joka varastaa meiltä kaiken, koko elämän, ilon, vapauden ja ihmissuhteet. Sitä Herramme tarkoittaa tänään, kun hän sanoo: Varas tulee vain varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan (Joh.10:10). Synti on täystuho, mutta Jeesus on synnin täystuho. Kun hän on varkaan varas ja täystuhon täysituho, silloinhan olemme vapaita! Tosi on. Siksi voimme vapaasti tulla hänen luokseen, seurakunnan lammastarhaan, toisten ihmisten luokse, kärsivien, ahdistettujen, sairaiden luo, syntiensä vankilassa elävien luo. Usko näkyy rakkaudessa, ja se vapauttaa.

Vapaasti tulla ja mennä, sanoo Kristus tänään. Hän kutsuu meidät Jumalan lasten ihanaan vapauteen. Saamme vapaasti tulla syntisestä elämästämme, vapaasti tulla hänen armoonsa, vapaasti hänen ravittavikseen ehtoollispöytään, vapaasti tulla pimeydestämme hänen valoonsa. „Vapaasti“ sanoo hän, joka antoi elämänsä pois ja suostui puolestamme kuoleman siteisiin ja voitti helvetin kahleet. Hän lupaa tänään, että saamme vapaasti mennä: vapautettuina synneistämme saamme mennä toisten luo, arkeemme. Saamme mennä, kun Kristus asuu uskossa sydämessämme, johon hän ehtoollisenkin kautta tulee. Emme tunne emmekä näe häntä. Jumalan lapsina saamme mennä, sillä Herra lähettää meidät ja vahvistaa lupauksellaan: Minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti (Matt.28:20). Hän antaa taivaan sydämiimme. Kristus on portti Jumalan lasten ihanaan vapauteen, uskonvapauteen ja elämän vapauteen. Psalmi (121:8) siunaa sanoessaan „Herra varjelee kaikki sinun askeleesi, sinun lähtösi ja tulosi nyt ja aina.“

Kevät antaa uutta voimaa viettää elämää laitumella. Kutsuttuina yltäkylläiseen elämään, seuratkaamme hyvän paimenen ääntä ja tunnustakaamme uskomme.