15.12.2013 3. Adventti Mt 11:11-19
Jeesuksen sanat päivän evankeliumissa kuulostavat
osittain hyvin kummallisilta.
Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten
valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen
Tuon jakeen ymmärtäminen on
myös tuottanut kääntäjille paljon päänvaivaa.
Oikeastaan vasta viime vuosikymmeninä on löydetty
oikea selitys noihin sanoihin. Se on vaatinut tekstin
vanhatestamentillisen, hepreankielisen taustan selvittelyä.
Tästä selvittelystä me olemme pitkälti velassa Jerusalemin
yliopiston juutalaiselle professorille, David Flusserille.
Jäi julkaisi vuonna 1968 Jeesuksesta kirjan, joka avaa monia
uusia näkökulmia Vapahtajan elämään.
Myös tämän päivän evankeliumi asettuu sen valossa oikeaan
asemaansa.
Käännös, jonka äsken luin, ei nimittäin pidä yhtä alkutekstin kanssa.
Siinä EI puhuta hyökkääjistä, jotka tempaavat taivasten valtakunnan
itselleen. Tällainen ennustushan olisi ristiriidassa Raamatun muun
ilmoituksen kanssa. Ei taivasten valtakuntaa voi kukaan ihminen itselleen
riistää. Sitä VASTAAN kyllä voidaan hyökätä, mutta siitäkään ei
alkuteksti puhu.
Hyvin huolellisen tutkimisen jälkeen Flusser päätyi kääntämään
jakeen näin: Johannes Kastajan päivistä lähtien tähän saakka
on taivasten valtakunta murtautunut esiin, ja ne jotka murtautuvat,
pitävät sitä hallussaan (The Sage 2007, 80).
Tämä on hyvin erilainen käännös kuin se,
jossa puhutaan hyökkääjistä ja taivasten valtakunnan tempaamisesta
itselleen.
Me emme kuitenkaan voi täysin käsittää tuota jaetta ilman
Vanhan testamentin apua.
Jeesuksen sanojen taustalla on nimittäin profeetta Miikan
yli 700 vuotta vanha ennustus.
Flusserin oppilas, Brad H. Young kääntää tuon tekstin näin:
Murtautuja kulkee heidän edellään. He murtautuvat läpi
ja kulkevat portin läpi, menevät sen kautta ulos.
Heidän kuninkaansa kulkee heidän edellään,
Herra johtaa heitä (Miika 2:13, Jesus the Jewish Theologian 2008, 52).
Tutkijoiden mukaan Jeesus puhui juuri tämän ennustuksen pohjalta.
Jeesuksen mukaan tämä ennustettu murtautuja on juuri
Johannes Kastaja.
Hän mursi vanhan liiton ja hänen toimintansa seurauksena
alkoi Jumalan valtakunta tulla esiin.
Johannes luo muuriin juuri sellaisen aukon,
että ihmiset pääsevät sen kautta murtautumaan uuteen uskoon,
Kristuksen luokse.
Miika käyttää kuvaa lampaista:
Minä johdatan heidät yhteen kuin lampaat tarhaan,
kuin lauman laitumelle. Kansaa tungeksii kaikkialla (Miika 2:12).
Johannes Kastaja oli lampaiden luona yöllä.
Lampaat olivat pienessä tarhassa kivimuurin takana.
Aamun koittaessa eläimet kuitenkin tulivat kärsimättömiksi.
Ne alkoivat kaivata pois ahtaasta aitauksesta.
Siksi Johannes paimenena potkaisi kumoon pienen pätkän
lammastarhan muuria. Ja niin lampaat lähtivät kirmaamaan
ulos aitauksesta toisiaan tyrkkien.
Johannes Kastajan tehtävä kuitenkin päättyi tähän.
Hän ei lähtenyt enää paimentamaan lampaita tarhan ulkopuolelle.
Johannes ei itse ollut tuon uuden Jumalan valtakunnan kansalainen.
Hän kuului vielä vanhaan aikaan, vanhaan liittoon.
Häntä tarvittiin tuona siirtymäaikana Jumalan suunnitelman
toteuttamiseen. Johannes oli viimeinen profeetta ennen
Messiaan tulemista. Hän sai viitata Jumalan Karitsaan, joka
poisottaa maailman synnin. Mutta Hän ei itse lähtenyt seuraamaan
Jeesusta.
Johannes oli vain kuin kantoraketti, joka vei varsinaisen raketin
avaruuteen ja hävisi sitten kuvasta. Hän valmisti tietä Vapahtajalle
ja Jumalan valtakunnalle. Se oli hänen arvokas tehtävänsä.
Hänen tilalleen tuli ulos murtautuneille lampaille uusi paimen.
Miika kutsuu häntä heidän Kuninkaakseen.
Tuo Kuningas kulkee heidän edellään, lampaiden edellä.
Herra, siis Jumala itse, johtaa heitä.
Jeesus itse on tämä Kuningas, tämä uusi Paimen,
joka ottaa ulosmurtautuvat lampaat hoitoonsa ja
vie ne vihreille laitumille.
Jeesus sanoi, että ne, jotka murtautuvat ulos,
pitävät taivasten valtakuntaa hallussaan.
Eivät he sitä omista.
Se on taivasten valtakunta, Jumalan valtakunta.
Sillä on vain yksi Herra ja hallitsija.
Mutta ulosmurtautuneet lampaat saavat asuttaa tuota valtakuntaa.
He ovat taivasten valtakunnan kansalaisia.
Taivasten valtakunta on heidän keskellään (Luuk 11:20).
He ovat murtautuneet synnin, kuoleman ja perkeleen vankilasta
Jumalan lasten vapauteen. Ja nyt he elävät Hyvän Paimenen lampaina
virvoittavien vetten äärellä.
****
Oudolta kuulostaa myös se Jeesuksen opetus,
että Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti.
Siitä lähtien on julistettu evankeliumia Jumalan valtakunnasta,
ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin (Luuk. 16:16).
Tämäkin viimeinen lause on ollut kääntäjille melkoinen
koetinkivi. Kuinka voidaan puhua väkisin tunkeutumisesta,
kun ihminen astuu Jumalan valtakuntaan.
Kuulostaa kovin kielteiseltä!
Taas on vilkaistava alkutekstiä.
Luukkaan evankeliumissa käytetään tässä aivan samaa sanaa
kuin päivän evankeliumissa Matteuksessa.
Sen pohjalta Luukkaan kohta voidaan kääntää yksinkertaisesti, että
(Johanneksesta) lähtien on julistettu evankeliumia Jumalan valtakunnasta,
ja jokainen murtautuu sinne.
On kyse aivan samasta murtautumisesta kuin Matteuksellakin.
Saatanan orjat murtautuvat ulos vankilastaan.
Mutta he eivät murtaudu sellaiseen vapauteen,
jossa alkavat elää riippumatonta, neutraalia elämää,
ilman mitään sidoksia, ikään kuin oman mielensä mukaan.
Ei vaan muurin takana ON Jumalan valtakunta.
Samasta aukosta, josta tullaan ULOS saatanan valtakunnasta,
tullaan SISÄÄN Jumalan valtakuntaan.
Miikan profetiasta jo opimme, että ulosmurtautuneita alkaa heti
johtaa Kuningas, Kristus.
Elämä vapaudessa eli Jumalan valtakunnassa
on elämää sidottuna Kristukseen.
Ennen me kuuluimme saatanalle, mutta murtautumisen jälkeen
kuulumme nyt Kristukselle.
Emme ole itsemme omat vaan olemme palvelijoita,
kreikan kielen mukaan orjia.
Meille jää siis kaksi vaihtoehtoa:
Joko olla saatanan orjia tai Kristuksen orjia.
Saatanan orjat ovat tuhon tielle, kun taas Kristuksen orjat
kulkevat yhä kirkkaampaa aikaa kohti.
***
Mutta on vielä yksi suuri kysymys:
Mikä siinä murtautumisessa on olennaista?
Mikä sen saa aikaan?
Helposti tulee sellainen vaikutelma, että murtautuminen tapahtuu
ihmisen omin voimin, oman tahdon avulla, oman uskon avulla
tai jotenkin sillä tavoin.
Luukkaan evankeliumi antaa meille vastauksen:
Johanneksesta lähtien on julistettu evankeliumia Jumalan valtakunnasta.
Siinä se on sanottu.
Johannes Kastaja lain julistuksineen saattoi vapisuttaa muuria,
mutta se ei vielä tuonut vankeja muurin läpi.
Vain evankeliumi, siis ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta avaa
muuriin ihmisenmentävän aukon.
Ainoa mahdollisuus päästä saatanan valtakunnasta Jumalan
valtakuntaan on siis kuulla evankeliumin sanaa.
Siellä missä sitä julistetaan puhtaasti ja oikein,
siirtyvät sielunvihollisen orjat toisen Herran alaisuuteen.
He murtautuvat ulos ja
saavat omakseen valtakunnan, joka on heille varattu.
Heidän Kuninkaansa johtaa heitä,
eikä kukaan voi riistää heitä Hänen kädestään.