3. paastonajan sunnuntai, Joh. 12:37-43, Sakari Hosike

Sakari Hosike
Tampereen Luther-talo

Jumala käskee, kutsuu ja vetää kaikkia ja jokaista puoleensa.

Johannes kirjoitti, etteivät ihmiset uskoneet Jeesukseen.

Siinä oli ihmisten tilinpäätös Jeesuksen julkisesta toiminnasta.

Ennen kiirastorstaita ihmisten tilinpäätös Jeesuksen julkisen toiminnan päätteeksi oli, etteivät he uskoneet ja ja jos jotkut uskoivat, niin hekin salaa ja rakastivat enemmän ihmiskunniaa kuin Jumalan kunniaa.

Ihmiset eivät uskoneet silloin, koska he eivät voineet uskoa:
Johannes kirjoitti lainaten 700 vuoden takaa Vanhan testamentin profeetta Jesajaa: ”Sentähden he eivät voineet uskoa, koska Esaias on vielä sanonut: ”Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä, että he eivät näkisi silmillään, eivätkä ymmärtäisi sydämellään, eivätkä kääntyisi ja etten Minä heitä parantaisi.”

Voi sanoa jopa niin, että ihmiset eivät saaneet uskoa – vielä.
Kiirastorstain ja pitkäperjantain tapahtumien piti mennä juuri niin kuin se meni.

Piti olla kavaltaja, opetuslapset eivät saaneet jäädä puolustamaan Jeesusta tai seurata Häntä ristille – vielä. Pitkäperjantaina Golgatalla ei voinut olla neljättä tai viidettä ristiä opetuslapsillle, koska toisen ennustuksen piti toteutua ja opetuslasten piti saada paeta. Jos opetuslapset olisivat todella uskoneet, että Jeesus on Jumalan Poika, he olisivat rakastaneet ennemmän Jumalan kunniaa kuin ihmiskunniaa ja tunnustauneet Jeesuksen seuraajiksi jo silloin. Mutta ei voinut mennä niin.
He eivät voineet uskoa – vielä, koska ristin kuoleman piti toteutua ja Jeesuksen veren vuotaa meidän syntiemme sovitukseksi. Ylipapit Hannas ja Kaifas eivät voineet uskoa ja pysäyttäää ja peruuttaa oikeudenkäyntiä, vaan heidän piti tuomita Jeesus kuolemaan.
Profeetta Jesaja ennnusti jo 700 vuotta aiemmin, että tällainen on Jeesuksen julkisen toiminnan tilinpäätös ja niin piti ollakin.

Paatumus on mieltä kutkuttava aihe, tämä ns. Jumalan vasemman käden työ paaduttaminen ja sokaisu, mutta tässä se on nähtävä Jumalan välineenä toteuttaa pelastussuunnnitelmansa ja tämän oli jo kauan aikaisemmin ilmoittanut profeetta Jesaja.
Paatumuksen aika oli silloin, eikä enää kukaan voi itsensä tai toisen kohdalla voi miettiä, että ”Tämä epäusko olisi Jumalan työtä, eikä sille mitään voi.”
Nyt on Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeinen aika ja Pyhän Hengen aika. Paatumus ei ole meidän varsinainen ongelma, vaan se, mistä UT:n lukukappaleessa Jeesus varoitti eli penseys, ei jokin ennaltamäärätty paatumus.
Ylösnousemuksen jälkeen, heti helluntaina otettiin Jeesuksen Sana vastaan ja kastettiin 3000 sielua.
Jumala käskee, kutsuu ja vetää kaikkia ja jokaista puoleensa Jeesuksessa, uskossa ja kasteessa.

Kokonaan paatumusta ei kuitenkaan saa selitettyä: miksi lopulta yksi uskoo ja toinen ei. Miksi opetuslapset myöhemmin uskoivat ja olivat myöhemmin valmiit seuraamaan Jeesusta aina marttyyrikuolemaan asti ja miksi ylipapit Hannas ja Kaifas eivät, todennnäköisesti, koskaan uskoneet Jeesukseen.
Sitä me emme voi tietää, mutta jokaista ja kaikkia Jumala käskee, kutsuu ja vetää puoleensa.
Ja Jeesus sanoo: Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka Minuun uskoo, jäisi pimeyteen.

Jakeessa 41 Johannes kirjoitti: ”Tämän Esaias sanoi, kun hän näki Hänen Kirkkautensa ja puhui Hänestä.” Jumalan Kirkkaus ei muutu, uskoivat ihmiset Häneen tai eivät. Ihminen on joko Jeesuksessa Jumalan oma tai sitten ilman Jeesusta matkalla Helvettiin, mutta Jumalan kirkkaus ei siitä muutu.
Profeetta näki Hänen kirkkautensa.
Kenen kirkkauden?
Kun katsoo näitä kahta Jesajan ennustusta, ensimmäinen on Herran kärsivään palvelijaan (Jes. 53) liittyvä ja toinen on itse Herra Sebaotiin liittyvä. Jeesuksen kirkkaus on Herra Sebaotin kirkkautta.
Isän kirkkaus on Pojan kirkkaus.
Jumalan kirkkaus on ihmeellinen asia, mutta yksi syy miksi Jeesus tässä luvussa 12 toistaa sitä, on kirkkauden yhteys ylösnousemukseen: kuten apostoli Paavali kirjoitti: ”Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.”

Johannes kirjoitti piinaviikolta, että huolimatta Jeesuksen ihmeteoista ja Jumalan kirkkaudesta eivät ihmiset uskoneet, eivätkä he vielä voineetkaan uskoa Jeesukseen. Se oli ihmisten tilinpäätös.
Mutta se ei ollut Jeesuksen tilinpäätös, eikä tilinpäätös ollenkaan, vaan kuten Jeesus vähän aikaisemmmin sanoi: Hetki on tullut.
Jeesus heitti tämän maailman ruhtinaan ulos eli syöksi Saatanan vallasta ja nousi ristille pelastamaan ihmiskunnan ja nousi kuolleista.
Ei ollut tilinpäätöksen aika.
Vaan.
Jeesus huusi ja sanoi:

Mitä huusi ja sanoi?
Kehotan lukemaan kotona. Joh. 12 loppu.
Amen.