3. sunnuntai ennen paastonaikaa, Matt. 20:1-16, Hans-Christian Daniel

Hans-Christian Daniel
Espoonlahti

TELEVISION KAUKOSÄÄDIN MUKAAN!

Missä Jumala on? ”Isä meidän, joka olet taivaissa”. Hän on taivaissa. Hän on läsnä kaikkialla. Kaukaisin tähti on hänen käsillään, ja hän hoitaa pienintäkin atomia. Hän on läsnä nukkuvan lapsen kasvoilla, ahdistuneen ihmisen sydämessä, nuoren ihmisen ensi rakkaudessa. Hän on taivaissa ja läsnä kaikkialla.
Sanansa kautta Jumala on luonut kaiken. Jumala sanoi, ja tapahtui. Ikään kuin Jumala käyttäisi kaukosäädintä: painamalla nappia täällä tapahtuu siellä. Kun Jumala puhuu taivaassa, tapahtuu siellä, missä hän tahtoo, vaikka maan päällä. Jumalan ei tarvitse lähteä mihinkään, koska hänen valtansa ja vaikutuksensa ulottuu kaikkialle. Jumala on aina kotonaan ja kuitenkin kaikkialla.
”Taivasten valtakuntaa voi verrata isäntään, joka aamuvarhaisella lähti palkkamaan työmiehiä viinitarhaansa.” Jeesus puhuu Isästään, Jumalasta, taivaan ja maan Luojasta.
Jeesus kertoo Jumalan lähtevän tekemään. Jeesuksen saarnassa Jumala ei pysykään kotosalla, vaan lähtee kutsumaan. Jopa moneen otteeseen Jumala lähtee, aina yhä uudelleen.
Uudelleen ja uudelleen Jumala lähestyy sinua elämäsi aikana: aamuvarhain pyhässä kasteessa, nuoruudessa rippikoulussa, nuoren rakkauden myötä pyhässä avioliitossa, elämän kriiseissä ja etsikkoaikoina, sekä vihdoin yhdennellätoista hetkellä, kun hän ottaa meidät pois tästä elämästä ja laittaa meidät nukkuen odottamaan ylösnousemuksen aamua, iankaikkista palkkapäivää.
Me emme voi omasta voimastamme tulla Jumalan luokse. Siksi hän ei jää taivaalliseen kotiinsa, vaan lähtee ja tulee itse maailmaan meidän luoksemme.
Jumalan lähtemisestä luoksemme kertoo mm. jouluvirren säkeistö: ”Isän luota lähtenyt / Isän luona taas on nyt, / voitti vallat turmion,/ taivaan aukaissut hän on”. (VK 16:5). Tämä Isän luota lähtenyt on Vapahtaja Jeesus Kristus. Jumalan ulos lähteminen taivaastaan meidän luoksemme on itse asiassa sama kuin Vapahtaja Jeesus Kristus.
Jumalan lähtemisestä luoksemme kertoo mm. myös Nikean uskontunnustus: ”Uskomme Pyhään Henkeen, / Herran ja eläväksi tekijään, / joka lähtee Isästä ja Pojasta”. Jumalan lähteminen luoksemme on itse asiassa sama kuin Pyhä Henki.
Kolmiyhteinen Jumala lähtee ulos taivaan kodistaan meidän syntisten luokse. Yhä uudelleen. Hän tulee. Se että Jumala on kolmiyhteinen on jo uloslähtemistä jumaluuden pyhästä majesteetista, pyhästä taivaan yksinäisyydestä. Se merkitsee jumalallista energia ja substanssia tähän syntiseen ja pimeään maailmaan. Jumalan lähteminen pyhästä taivaastaan on maailman pelastus. Muuten emme ikinä voisi uskoa ja pelastua, ellei Jumala lähtisi taivaan kodistaan luoksemme.
Jeesuksen saarnassa tänään Jumala sanoo: ”ja kai minä saan omallani tehdä mitä haluan? Katsotko sinä karsaasti sitä, että minä olen hyvä?” Jumala on siis hyvä ja haluaa jakaa kaikki omansa uskovilleen. Vapahtajassa Jeesuksessa Kristuksessa Jumala lahjoittaa itsensä sinulle ja antaa kaikki jumalalliset hyvänsä sinulle. Kun uskot, sinulla on. Olkoon Jumala aina lähtemässä luoksesi ja lahjoittakoon hän sinulle uskoa sydämeen. Aamen.