3. sunnuntai loppiaisesta, Mark. 1: 29–39, Henna Huppunen

Henna Huppunen
Iitin seurakunta

Katsopa käsiäsi. Millaiset kädet sinulla on? Ovatko ne työssä parkkiintuneet, pakkasesta kuivuneet, kauniiksi hoidetut tai laastareilla parannetut? Jos kosketat pienet lapsen kättä, huomaat sen olevan silkkiä sisältä. On hämmästyttävää, miten pehmeät ja sileät pienet kädet voivatkaan olla! Iän myötä elämä jättää jälkensä jokaisen käsiin. Niihin jää merkit kaikesta koetusta.

Tuo äsken kuultu evankeliumi kertoi Jeesuksesta ja parantumisen ihmeestä. Jeesus otti Pietarin anoppia kädestä ja auttoi hänet jalkeille. Yksinkertaisella eleellä oli valtava vaikutus. Käteen tarttuminen voi ilmentää monenlaisia asioita: luottamuksen osoitusta, turvan hakemista tai antamista, yhteenkuuluvuuden tunnetta, rohkaisemista tai myös vaatimusta. Kättely on sovinnon tai tervehdyksen merkki, ylävitonen voi tarkoittaa kannustusta, onnittelua tai iloitsemista yhdessä toisen kanssa. Se, miten tartut toisen ihmisen käteen, kertoo aikeistasi paljon.

Jeesus paransi Pietarin anopin. Raamattu kertoo, että nainen alkoi heti palvella vieraitaan. Hän ei jäänyt ihmettelemään omaa parantumistaan, vaan jakoi saamaansa lahjaa eteenpäin. Jeesus oli tarttunut hänen käteensä, nyt nuo kädet olivat työssä ja touhussa, toimimassa toisten hyväksi.

Jumala on antanut meille kädet – erilaiset jokaiselle. Ne on tarkoitettu toimintaan. Ne ovat Jeesuksen kädet tässä maailmassa. Millaiset Jeesuksen kädet sinä tuot toisten ihmisten elämään? Ovatko ne kädet rakastavat ja auttavat? Ovatko ne parantavat kädet, kuten Jeesuksella. Monet tutkimukset osoittavat, että esimerkiksi sairaalahoidossa olevat ihmiset hyötyvät kosketuksesta. Se on paranemisen kannalta tärkeää. Ja vaikka ei paranisikaan, kosketus tuo turvaa ja on osoitus rakkaudesta ja välittämisestä. Kädet voivat myös satuttaa. Kädet voivat olla armottomat – sellaiset kädet, jotka naulasivat Jeesuksen ristille.

Jeesuksen teot puhuivat enemmän kuin sanat. Silti heti parantamista seuraavana aamuna hän jatkoi matkaansa saarnaamaan. On hetkiä, jolloin on toimittava. On hetkiä, jolloin ei tarvita sanoja. On hetkiä, jolloin sanoja tarvitaan. On hetkiä, joihin ei löydy oikeita sanoja.

Raamattu tarjoaa paljon sanoja. Siellä puhutaan Jumalan tahdosta. Siellä kerrotaan, ettemme voi koskaan täyttää Jumalan tahtoa omilla teoillamme, vaikka yritämmekin lujasti. Siellä kerrotaan, että Jeesus naulittiin ristille, koska me olemme tehneet väärin – sinä ja minä, me kaikki. Ja ennen kaikkea siellä kerrotaan, että Jeesus kuoli meidän puolestamme. Hän otti sen rangaistuksen, joka olisi kuulunut meille, koska emme osaa elää Jumalan vaatimalla tavalla. Hän tuli kertomaan, että Jumala etsii meitä. Ja Jeesus on ainoa tie Jumalan luokse.

Minulla on kädessäni tällainen ranneke. Se on evankelioimisranneke – sellainen, jonka avulla voi kertoa ilosanomaa Jeesuksesta. Tässä on neljä symbolia. Ensimmäinen on sydän. Jumala rakastaa meitä ihmisiä valtavan paljon. Hän on luonut meistä jokaisen ja tuntee meidät kokonaan. Toinen symboli on jakomerkki. Se kertoo synnistä, joka erottaa meidät Jumalasta. Koska teemme väärin ja rikomme Jumalan tahtoa vastaan, joudumme eroon Jumalasta. Symboleista risti kertoo Jeesuksen kuolleen meidän kaikkien puolesta – sinun ja minun. Hän otti sen rangaistuksen, joka olisi kuulunut meille, koska toimimme väärin. Hänen ansiostaan me voimme lähestyä Jumalaa ja luottaa siihen, että hän rakastaa meitä yhä. Viimeinen symboli on kysymysmerkki. Mitä sinä ajattelet tästä?

Raamattu kertoo useista ihmisistä, jotka Jeesus paransi – jopa sellaisista, jotka Jeesus herätti kuolleista. Heistä tuli Jeesuksen seuraajia. He ymmärsivät, että Jeesus oli Jumalan Poika. Me saamme lukea noita kertomuksia. Ne on kirjoitettu siksi, että uskoisimme. Mutta herättääkö uskon se, mitä Jeesus teki, vai se, miten ihmisten elämä muuttui heidän kohdattuaan Jeesuksen? Mikä sinulle on Jeesuksessa tärkeintä? Mikä hän sinulle on? Miten täydentäisit lauseen: Jeesus on…

Uskontunnustus kertoo, kuka Jeesus oli ja mitä hän teki – meidän vuoksemme: sinun, minun ja meidän kaikkien!