4. paastonajan sunnuntai, Joh. 6: 1-15, Hans-Christian Daniel

Hans-Christian Daniel
Espoonlahti

Päivännavaus Elämän leipä alskoululle

Ensi (viime) pyhän aiheena on (oli) Elämän leipä. Evankeliumi kertoo, kuinka Herra Jeesus ravitsee 5000 ihmistä hurjan vähillä eväin. Kaikki tulivat kylläisiksi ja ylikin jäi monta korillista leipää.
Evankeliumi kertoo, kuinka Herra Jeesus teki sen. Hän ei halveksinut olemassa olevia vähäisiä eväitä, vaan hän otti ne ja kiitti niistä taivaallista Isää ja sitten jakeli kaikille.
Me täällä tänä aamuna voimme oppia siitä paljon; sillä usein me halveksimme vähäisiä lahjoja tai mahdollisuuksia kuten vähäistä aikaa, pieniä voimiamme, pientä hymyä tai hyvää sanaa.
Kun uskossa herramme Jeesus Kristus on läsnä, hän antaa maailmalle elämän. Silloin me opimme kiittämään taivaan Isää hänen antamista lahjoistaan, silloin opimme rakkaudessa myös pyhittämään vähäisiä lahjojamme toisten ihmisten palvelukseen, heidän parhaakseen. Ja kumma kyllä, silloin, kun annamme lahjamme toisten käyttöön, silloin saamme itsekin eniten niistä.
Kun pyydämme, rukouksessa Kristus tulee. Hän sanoo: minä olen elämän leipä. Kristuksen kautta Jumala siunaa ja avaa kätensä niin että me jaamme vähäisiä lahjojamme. Silloin saamme niistä niin paljon, että tuntuu oikein ylijäämäänkin. Silloin pienestä hetkestä tulee aikaa ja aikaansaannos. Pienestä hymystä ja pienestä hyvästä sanasta tulee itsellemme ja toisille hyvä mieli ja ystävyys.
Pyytäkäämme, että Herra Jumala avaisi kätensä ja siunaisi meitä. Herra siunatkoon sinua…