Meidän ajallemme tyypillistä on, että todetaan ”Jeesuksenkin olleen erilaisten ihmisten kanssa” ja ”ruokailleen niiden kanssa, joita muut hyljeksivät”.
Näin on.
Jeesus on syntisten ystävä.
Mutta kun näillä sanomisilla haetaan sitä, että Jeesus olisi hyväksynyt heidän elämäntapansa tai syntinsä, niin se ei pidä paikkaansa.
Jeesus ei tullut hyväksymään mitään syntiä.
Hän tuli sovittamaan ihmisten synnit ristillä.
Matteus oli publikaani eli oman aikansa ja oman alueensa tullimies.
Hän oli halveksittu ja hyljeksitty – ja syystä.
Periaatteessa Matteus oli virkamies ja esivallan edustaja, mutta parempi käyttää hänestä sanaa publikaani, sillä sana tullimies johtaa ajatuksemme suomalaiseen virkamieheen, jolla on lakiin perustuvat vastuut, velvollisuudet ja oikeudet ja hän saa palkkansa riippumatta siitä, mitä tullivalvonta tuottaa ja hänen toimintaansa valvotaan ja häntä rangaistaan väärinkäytöksistä.
Publikaani oli veronkerääjä, jonka tärkein tehtävä oli tuottaa mahdollisimman paljon rahaa roomalaisille, joka sai omat rahansa sen mukaan kuin sai kerättyä tulleja, joka maksoi esimiehilleen, jotka maksoivat lopulta Israelia miehittäneille roomalaisille. Veronkeruuoikeus ei perustunut niinkään lakiin, vaan siinä oli piirteitä läänityksestä tai mafiasta. Oli tunnettua, että koko järjestelmä oli korruptoitunut ja kuten publikaanien esimies Sakkeus toisaalla tunnusti, hänkin oli ottanut väärin perustein.
Matteus oli hyljeksitty ja halveksittu, koska hän käytti väärin asemaansa esivallan edustajana ja oli osana miehittäjä-roomalaisten järjestelmää, mikä oli enemmän tai vähemmän väärin Vanhan liiton, itsenäisen Israelin silmissä.
Matteus oli syntinen ja Jeesus kutsui hänet.
Aina on herättänyt ihmetystä Raamatun lukijoiden joukossa, että miten kuullessaan Jeesuksen kutsun Matteus, Pietari, Jaakob ja muut opetuslapset vain jättivät työnsä ja elämänsä yht´äkkiä ja lähtivät seuraamaan Jeesusta.
Tyhjentävää vastausta ei ole.
Matteus kuuli Hyvän Paimenen äänen. Hän tunnistu Jumalansa. Siinä hetkessä Jumala antoi hänelle usko.
Kyse ei ole kuitenkaan taikatempusta, manipuloinnista, aivopesusta tai johonkin massatapahtumaan liittyvästä mukaan tempautumisesta.
Oli tavallinen päivä Kapernaumin kylässä joskus vuonna 30.
Publikaani Matteus istui tulliasemallaan kuten tavallista ja Jeesus kulki ohi ja sanoi Matteukselle: ”Seuraa Minua.” ja Matteus seurasi Jeesusta.
Taikatempusta tai manipuloinnista ei ollut kyse. Matteus, Pietari, Johannes ja 9 muuta lähtivät seuraamaan Jeesusta, kun Jeesus vain sanoi, mutta esimerkiksi rikas nuorukainen ei lähtenyt
– ainakaan sillä kertaa, vaikka Jeesus kutsui seuramaan. Viime pyhänä Jeesus puhutteli samoin kahta miestä lyhyesti, emmekä tiedä heistä lähtivätkö he seuraamaan Jeesusta.
Yhdet lähtivät niiltä sijoiltaan, toiset eivät, kolmannet seurasivat jonkun aikaa, tai sitten kuten Nikodeemus seurasivat kauempaa, mutta tulivat sitten myöhemmin lähemmäksi.
Ei tästä kannata vetää sen suurempia johtopäätöksiä. Jeesuksen kutsuun kannattaa vastata KYLLÄ ja pysyä Hänen seurassaan.
Tosiaan nykyaikana kirkossa Jeesusta käytetään lyömäaseena ja vaaditaan hyväksymään yhtä ja toista, viimeisimpänä homoseksuaalisuus, koska ”Jeesuskin tuli erilaisten ihmisten, yhteisönsä halveksimien ja hyljeksittyjen luo”.
Näin on.
Mutta missä tarkoituksessa?
Mitä Jeesus sanoo Matteuksesta ollessaan hänen kodissaan kunniavieraana ja aterioimassa?
Matteus on sairas ja Matteus on syntinen.
Saman Hän totesi Matteuksen työtovereista ja muista vieraista.
Jeesus ei tullut siunaamaan ja hyväksymään Matteuksen väärää elämää.
Jeesus ei tullut myöskään syyttämään tai tuomitsemaan Matteusta.
Se olisi ollut tarpeetonta.
Kapernaumin-kyläläiset osasivat kyllä haukkumisen, syyttämisen ja tuomitsemisen, kuten fariseukset totesivat: ”Miksi opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?”
Me ihmiset osaamme haukkua, syyttä ja tuomita. Siihen ei Jeesusta tarvita.
Mutta armahtamiseen Häntä tarvitaan.
Jeesus ei tullut hyväksymään Matteuksenkaan elämäntapaa, eikä Hän hyväksynyt, eikä hyväksy syntiä tai synnillistä elämäntapaa.
Jeesus tuli parantamaan Matteuksen ja antamaan hänenkin syntinsä anteeksi.
Mitä ajatella siitä, miten Jeesus puhutteli fariseuksia?
Jeesus veti Matteuksen ylös syvästä julkisyntisestä elämäntavasta. Kun päivä alkoi Kapernaumin tulliasemalla, Matteus oli kaukana Jumalan valtakunnasta.
Fariseukset olivat lähempänä ja sinänsä he oikein he tunnistivat, että julkisyntisten kanssa ei ole hyvä seurustella ja mitä tämä nyt oli, että lupaava opettaja Jeesus, oli ateriayhteydessä syntisen miehen kanssa. Fariseukset olivat paremmin perillä Jumalan laista kuin Matteus, mutta se oli riittämätöntä.
Jos käyttää kömpelöä rinnastusta, niin Matteusta Jeesus hoiti kuin vauvaa, mutta fariseuksia Jeesus ohjasi kuin lapsia: aivan oikein he olivat löytäneet ja ymmärtäneet joitain kohtia Jumalan laista ja Jumalan tahdosta, mutta he eivät olleet perillä kokonaisuudesta ja perimmäisistä tarkoituksista ja heidän käsityksensä oli vääristynyt.
Oli oikein todeta Matteuksen syntinen elämäntapa ja olla menemättä siihen mukaan, mutta fariseusten yksioikoisesti Matteuksen hylkääminen ja eristäminen sekä tuomitseminen eivät olleet enää lain mukaisia, koska Mooseksenkin lakiin kuului yksinkertaisten kieltojen lisäksi oikeus, laupeus ja uskollisuus.
Kun Jeesus sanoo fariseuksille: ”Menkää ja oppikaa”. Jeesus osoittaa heille, että he eivät ole perillä Mooseksenkaan laista tai Vanha liitosta, eivät siitäkään.
Eli Jeesus sanoi fariseuksille: ette tekään ole terveitä tai vanhurskaita. Te ette ole niin sairaita ja syntisiä kuin Matteus oli istuessaan tulliasemalla, mutta syntisiä tekin olette ja tekin tarvitsette parantajaa eli Jeesusta.
Jeesus ei käskenyt fariseuksia tutkimaan kirjoituksia lisää sen takia, että he oppisivat sen kautta sitten noudattamaan paremmin lakia ja siten koittaisivat parantua ja pelastua, vaan siksi, että he tunnistaisivat sieltä Jeesuksen, että Vanhan testamentin kirjoitukset osoittavat Häneen ja fariseuksetkin tulisivat Hänen luokseen.
Ja osa tulikin.
Yksin Jeesus on tuomari ja Hänen on tuomio.
Mutta.
Jeesus tuli kutsumaan ja kutsuu syntisiä luokseen.
Hän ei halua meitä tuomita, vaan armahtaa.
Hän haluaa meidät parantaa ja Hän parantaa meidät.
Uskossa ja kasteessa Jeesukseen me saamme syntimme anteeksi.
Jeesuksessa me kelpaamme Jumalalle.
Jeesuksessa me olemme vanhurskaita.
Amen.