4. sunnuntai pääsiäisestä, Joh. 15: 10-17, Hans-Christian Daniel

Hans-Christian Daniel
Espoonlahti

Äitienpäivä

Tulkoon teidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys!
Suomen lippu julistaa tänään, että meillä on suuri ilo, kun on äitienpäivä. Tänään kiitämme siitä, että synnyimme tähän kauniiseen maailmaan, kiitämme siitä, että meistä huolehdittiin, kun olimme vielä aivan pieniä ja avuttomia. Äitienpäivä muistuttaa rakkaudesta, joka vaikuttaa perheessämme. Maamme monet pienet kädet ovat ahkeroineet valmistaakseen pientä kiitosta äidille tai muulle läheiselle hoivaajalle.

Äitienpäivänä me kristityt kiitämme kirkosta, uskovien äidistä, joka hoitaa meitä, uskossa vastasyntyneitä, sanan väärentämättömällä maidolla ja pyhillä sakramenteilla. Kirkon usko synnyttää kristittyjä, sillä Jumala Isästä me olemme, Kristuksen kautta elämme ja Pyhässä Hengessä meillä on pelastus. Siitä vakuuttaa meille pyhä kaste. Äitienpäivä muistuttaa meitä rakkaudesta, jonka kautta kolmiyhteinen Jumala vaikuttaa kristittyjen perheväen keskuudessa eli kirkossa.

Tänään Herramme Jeesus Kristus sanoo meille: Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan. Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi. Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. (Joh.15:912).

Kolmiyhteisen Jumalan rakkaudesta on kyse: Isä rakastaa Poikaansa. Jumalan Poika rakastaa meitä. Äitienpäivänä aavistamme rakkauden olemusta. Äidin kohdussa lapsi kehittyy ja kivulla äiti synnyttää lapsen. Äiti luopuu paljosta, kun hän ravitsee ja hoitaa lastaan ja suostuu hänen ehtoihin. Ei äiti ole opiskellut hoivaamista eikä taloudenpitoa. Mutta kuitenkin hän osaa kaiken sen ja vieläpä paljon muutakin. Rakkaus se on, joka tekee taitavaksi ja viisaaksi. Rakkaus opettaa, mitä toinen tarvitsee. Rakkaus opettaa ymmärtämään, miltä toisella tuntuu ja mitä itse tarvitsisin, jos olisin hänen tilallaan. Rakkaus opettaa hoivaavaa viisautta.

Tänään äidin rakkautta tutkimalla alamme aavistaa, mistä on kyse, kun Jeesus sanoo Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä. Jumala asettuu meidän pienten ihmislasten sijaan ja tekee meidät autuaiksi, kun hän antaa Vapahtajan, joka rakkaudessaan suostuu meidän syntisten ehtoihin ja luopuu meidän takiamme niin paljosta, peräti taivaasta ja lopulta omasta elämästään. Rakkaus Isän ja Pojan välillä on olemuksellista yhteyttä. Jeesus on rakastanut meitä — siis aina, alusta asti ja jatkuvasti —rakastanut samanlaisella rakkaudella, joka vallitsee Pyhän kolminaisen Jumalan sisällä. Jeesuksen rakkaus luo olemuksellista yhteyttä hänen ja meidän välillä.

Tänään Jeesus on huolestunut vain yhdestä seikasta, ei siitä, että hänen rakkautensa olisi kestävä, vaan siitä, että me pysymme hänen rakkaudessaan. Hän sanoo, miten se tapahtuu, että pysymme hänen rakkaudessaan: Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan. Hänen käskynsä on oikeastaan vain yksi ainoa: Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Jeesus tahtoo, että me eläisimme uskossa häneen, sillä silloin elämme hänen rakkaudessaan, joka läpäisee meidät niin että kaikille aisteillamme, koko voimastamme, järjellä ja hyvällä tahdollamme rakastamme toisiamme niin kuin äidin lapset rakastavat toisiaan sisaruksina. Niin kuin äidin käskyt auttavat ja varjelevat elämää, niin Jumalan pyhät käskyt tähtäävät vain yhteen asiaan: Jumalan rakkauteen, eli siihen että Jumalan rakkaus toteutuisi elämässämme.

Pyhä risti on jumalallisen rakkauden merkki: poikkipuu on kiinnitettynä pystypuuhuun. Ei voi olla toisinpäin, sillä jos pystypuu olisi kiinnitetty poikkipuuhun, koko risti ei pysyisi pystyssä. Pystypuu on se kantava osa: pystypuu osoittaa Kristuksen rakkautta, Jumalan rakkautta. Siitä riippuu vaakasuora poikkipuu, eli se että rakastamme toisiamme niin kuin Kristus on rakastanut meitä. Juuri tänään äitienpäivänä maamme pienet kädet opettavat meille tämän asian: Äiti rakastaa pieniään. Siksi pienen kädet taipuvat tekemään äidille pientä ja vaatimatonta kiitosta. Kasvakaamme pieniksi, oppikaamme rakastamisen suurta taitoa, jota ei olla koskaan opittu loppuun asti. Kasvakaamme uskossa siihen, että Jeesuksen rakkaus on ennen meidän rakkauttamme, ja vaikka emme jaksaisikaan rakastaa niin kuin hän, kuitenkin hänen rakkautensa vie meidät perille Jumalan ikuiseen rakkauteen.