4. sunnuntai pääsiäisestä, Joh. 15: 10-17, Hans-Christian Daniel

Hans-Christian Daniel
Espoonlahti

Kaatuneitten muistopäivä

Sun sanas, Herra kutsuu luokses meitä; luoksesi, Herra tulla tahtoisin; Ah ole, Jeesus, tienä eksyneelle, virvoittajaksi tule väsyneelle.

Tänään kaatuneitten muistopäivänä me vapaan ja itsenäisen isänmaamme kansalaiset muistelemme kiitollisuudella niitä vainajia, jotka lepäävät sankarihaudoissa. He olivat elämänhaluisia nuoria miehiä, jotka antoivat henkensä isänmaamme ja meidän kaikkien vielä elävien ja myös jälkeemme tulevien sukupolvien edestä. Tänään Herra Jeesus sanoo heistä: ”Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.” (Joh. 15:13)

Tänään meitä kutsutan ottamaan kiitollisina vastaan kaatuneitten rakkaudenuhri. Saamme kutsun vastaanottaa heidän ystävyytensä ja voimme muistaa heitä ystävinämme.
Tänään seurakunnan ystävä, Herra Jeesus pitää meille jäähyväispuheen. Hän sanoo: ”Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.” (15:11) Hän on siis huolissaan meidän ilostamme. Hän itse on se ystävä, joka antaa henkensä ystäviensä puolesta. Siinä on ystävyyden korkein mahdollinen hinta. Ja samalla se osoittaa, miksi me saamme olla hänen ystäviänsä. Hän sanoo ”Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät.” (15:16)
Tuttuja ei valita eikä myöskään sukulaisia tai työtovereita. Mutta ystävänsä voi valita. Herra Jeesus valitsi meidätkin ystävikseen ja maksoi meistä kamalan suuren hinnan, jotta meillä olisi hänen ilonsa sydämissämme ja ilomme tulisi täydelliseksi.

Herra Jeesuksella oli erittäin paljon tuttuja. Kaikki tunsivat hänet, ”koko maailma juoksi hänen perässään”, niin kuin fariseukset silloin asian ilmaisivat (Joh. 12:19). Tuttuja oli tungokseen asti, jopa niin paljon, ettei Herra Jeesuksella ollut aikaa syödäkään, kun he olivat aina vaatimassa. Tutut olivat moikkaamassa, huutamassa että Herra, Herra (Luuk 6:46), mutta ystäväksi Herra Jeesus sanoo vain sellaista, joka tekee Vapahtajan sanojen mukaisesti: ”Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani” (Joh. 15:10), ja hän sanoo myös: ”Te olette ystäviäni, kun teette sen, minkä käsken teidän tehdä.” (15:14)

Herra Jeesuksella on hyvin paljon tuttuja tänäkin päivänä, hyvän päivän tuttuja. Mutta ystäviä hänellä on vähän. Oletko sinä Herran Jeesuksen ystävä? Olenko minä? Hänen pyhän sanansa noudattaminen ja tekeminen on se ratkaiseva tekijä, jonka mukaan selviää, olemmeko hänen ystäviänsä vai pelkästään tuttuja.
Herra Jeesus kertoo toisenkin asian, jonka mukaan ystävyys ratkaistaan. Hän sanoo: ”En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuullut.” (15:15) Tämän mukaan on isännän aikeiden tunteminen eli tieto Jumalan tahdosta ratkaisevan tärkeä ystävyyden tunnus.

Herra Jeesus puhuu meille nytkin pyhässä sanassaan ja vahvistaa meitä antamalla itsensä meidän edestämme pyhässä ehtoollisessaan. Hän on uskossa läsnä ja kertoo meille pelastavista aikeistaan. Hän saattaa tietoomme kaiken sen, minkä hän on taivaalliselta Isältämme kuullut. Ilman tätä oppia ja opetusta, jota Herra Jeesus jatkuvasti antaa ja sielussa sekä sydämessä teroittaa, emme pystyisi koskaan oikein käsittämään uskon ja tekojen salaisuutta. Uskon kautta pelastumme, ja vain uskon kautta voimme tehdä kolmiyhteisen Jumalan tahdon mukaisesti, sillä uskossa on Herra Jeesus läsnä ja näyttää Kristuksen kauniit kasvot toisissa vaivatuissa taivaantien matkalaisissa.

Vain uskon kautta Herra itse varustaa meitä yhä uudelleen tekemään hänen pyhän sanansa mukaisesti: ”Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä.” (15: 12) ”Minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy.” ”Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.” (15: 1617) Herra Jeesus sanoo ”niin kuin minä olen rakastanut teitä”. Hänen rakkautensa on meidän rakkautemme perusta. Jumalan rakkaudesta kaikki pulppuaa. Uskossa Jumalan rakkauden pyhä lähde avautuu sydämessämme ja virtaa elämäämme. Uskossa ja rakkaudessa olet Herran Jeesuksen ystävä. Älä ole uskoton tekopyhä äläkä tekemätön uskottelija. Sinut on kutsuttu Herran ystäväksi, lunastettu Herran ystäväksi. Hän myös pyhittää sinut ystäväkseen. Pysy hänen rakkaudessaan. Aamen.