Apostolien päivä, Matt. 16; 13-19, Matti Perälä

Matti Perälä
Kitee, Rääkkylän kappeliseurakunta

Jeesus vaikuttaa äsken kuullussa evankeliumissa aika inhimilliseltä. Häntäkin kiinnostavat mielipiteet. Historian tutkimus todistaa, että tällainen henkilö, Jeesus nasaretilainen on täällä maan päällä kerran vaeltanut. Raamatun evankeliumit sisältävät sitten jo tulkintaa. Mitä hänen elämänsä, kärsimyksensä ja kuolemansa merkitsivät – ja mitä ne merkitsevät meille? Kuka Ihmisen Poika on?

Tuumailimme leirillä Jeesuksen ihmisyyttä. Meillä ei ole hänestä valokuvaa, koska valokuvauskoneita ei tuolloin ollut. Ei ole edes piirrosta tai maalausta. Tutkijat sanovat, että tämä johtunee siitä, ettei hän ulkonäöltään todennäköisesti poikennut sen ajan ja seudun saman ikäisistä miehistä. Siksi siitä ei Raamatussakaan sanota mitään erityistä.
Useimmat taiteilijoiden näkemykset kuvailevat lempeän pitkähiuksisen miehen. Taiteilijoiden näkemykset kuvailevat enemmän heidän omaa ympäristöään kuin Jeesuksen ajan Palestiina. Yhdellä oppitunnilla tutustuimmekin toisenlaiseen mieheen. Häneen, joka teki nuoranpätkistä ruoskan ja ajoi rahanvaihtajat ulos ja kaatoi heidän pöytänsä. (Joh. 2:15-16). Se oli rivakkaa toimintaa.

Tutustuimme Luukkaan evankeliumia lukemalla Jeesukseen, joka palasi nuoruutensa paikkaan Nasaretiin ja meni synagogaan puhumaan. Ihmiset sanoivat:” Eikö tuo ole Joosefin poika?” (Luuk. 4:22). Tämän asian tunnemme hyvin omalla kotiseudullamme: Nostapa vain päätäsi kotikylällä! Eikös tuo ole Joosefin poika, mitä se nyt yrittää?
Yksi leiriläisistä oivalsi hyvin kohdan, jossa Jeesus itki. (Joh. 11:35). Jeesus itki ystävänsä kohtaloa.
Jeesus oli ihminen. Merkitystä meille on sillä, mitä Pietari sanoi: ”Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika.” Kuolleista periaatteista ei ole mihinkään. Se mikä on elävää, se merkitsee. Elävän asian äärellä olemme tänään tässä rippijuhlassa.

Mietin, mikä olisi se yksi sana, johon tämän päivän voisi tiivistää. Se sana on arvostus. Tänään Te nuoret olette päähenkilöitä. Toivon, että Teille välittyy viesti: arvostamme Teitä, Te olette arvokkaita ja tärkeitä ihmisiä.
Äsken kuuntelimme profeetta Hesekielin tiukkaa puhetta Nooran ja Aavan lukemana (Hes. 2:1-8). Miten nykymaailmassa pääsemme siihen, että katsomme toisiamme silmiin ja puhumme rehellisesti oikeita asioita?
Teidän, niin kuin meidän jokaisen, on löydettävä omia tavoitteita. On löydettävä asioita, joita oikeasti arvostaa. Jos tahdot hyvän elämänkumppanin, tee itsesi kumppanuuden arvoiseksi! Tutustu. Juttele. Etsi!

Kuuntelimme äsken seisaaltaan evankeliumin. Siinä oli nykyajan probleema. Jeesuskin halusi tietää, että mitä ihmiset puhuvat. ”Kuka Ihmisen Poika on? Mitä ihmiset hänestä sanovat?”

Uskoa, Jumalaa, kirkkoa, seurakuntaa – kaikkia näitä ympäröivät nykyisinkin mielikuvat. Usein mitä merkillisimmät. Joskus tuntuu, että kirkosta ja seurakunnasta kirjoittavat ihmiset, jotka oikeasti eivät ole astuneet näistä ovista sisään.
Siksi: Ota selvää. Pietari päätyi evankeliumin kertomuksessa muuhun kuin ihmisten sanomisiin. Pietari sanoi Jeesukselle. ”Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika.” Pietaristakaan ei ole kuvaa. Oma mielikuvani tästä kalastajasta on punatukkainen, vanttera, ahavoitunut mies. Hänen nimensä tarkoittaa suomeksi ”Kallio”. Hänelle Jeesus sanoi: ”Tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni.” Oli siinä miehellä miettimistä!

Helsingin keskustassa voi katselle tuomiokirkon katonreunalla olevaa Pietarin patsasta. Pietarilla on kädessään avaimet. Juuri tämän päivän evankeliumin mukaan Jeesus sanoi Pietarille. ”Minä annan sinulle taivasten valtakunnan avaimet.”
Taivasten valtakunta viittaa johonkin ehdottomaan. Raamatun lopussa sama asia sanotaan toisin: ”Hän, jonka avaamaa ovea kukaan ei sulje, hän, jonka sulkemaa ovea kukaan ei avaa.” (Ilm. 3:7).

Monet teistä kertoivat olevansa huolissaan maailman menosta. Niin olen minäkin. Tämänkin huolen voi jakaa. Aina voi alkaa itsekin toimia paremmin. Jonain leirin varhaisena aamuna mietin yhtä asiaa. Tätä. Ehkäpä kirosanoja on niin paljon, koska käytämme kiitoksen sanoja niin vähän.

Minä tahdon puhua sinulle taivasten valtakunnan avaimista. Ne eivät ole tuomiokirkon katon reunalla. Ne ovat paljon lähempänä Ne ovat sydämen uskossa, toivossa ja rakkaudessa.

Apostolien päivän jatkumoon kuuluu Jumalan lupaus teille hyvät nuoret:
”Minulla on omat suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. ” (Jer. 29:11)