Helluntaipäivä, Joh. 14:15-21, Sakari Hosike

Sakari Hosike
Tampereen Luther-talo

Jeesus sanoo: Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
Hän, joka rakastaa Jeesusta, pitää Jeesuksen käskyt.

Mutta ensin rakasti Jeesus meitä.
Ensimmäisessä kirjeessään apostoli Johannes opetti: ”Me rakastamme, sillä Hän on ensin rakastanut meitä (1. Joh. 4:19).”
ja
”Siinä on rakkaus – ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että Hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntien sovitukseksi. (1. Joh. 4:10).
”Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme Hänen kauttansa. (1. Joh. 4:9).” Jumala rakasti ja rakastaa meitä kurjia ihmisiä ja antoi synnittömän Poikansa ristille meidän syntien sovitukseksi.
Jeesus vaihtoi kirkkautensa ja puhtautensa meidän saastaamme.
Synnitön otti meidän synnit ja antoi meille oman vanhurskautensa.
Hänet kirottiin, että me kelpaisimme Jumalalle.
Jeesus otti meidän kuolemamme, että me saisimme elää Hänessä.
Jeesus kuoli meidän – vihollistensa puolesta tehdäkseen meistä, seurakunnasta morsiamensa. Kun Jeesus, Paras Sulhanen on näin, ei vain tunnustanut rakkautensa, vaan tehnyt suurimman rakkauden työn, sen päälle Hän sanoo kristityille, morsiamelleen ”Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.”

Jeesus sanoo: Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
Jeesus on ensimmäinen puolustaja ja nyt Hän istuu Isän Jumalan oikealla puolella ja rukoilee puolestamme. Ensimmäisenä kristillisenä helluntaina, josta päivän Uuden testamentin lukukappale Apostolien teoista kertoi, toinen Puolustaja, Pyhä Henki tuli maan päälle ja Hän on Jeesuksen seuraajien kanssa koko tämän maailman ajan ja sitten ikuisuuden.
Pyhä Henki puolustaa kristittyä ihmistä ja seurakuntaa maailmaa ja Saatanaa ja sen pahoja henkiä vastaan. Pyhä Henki synnyttää ja ylläpitää uskoa Jeesukseen.

Jeesus sanoo: Totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
Jeesus on Totuus ja Pyhä Henki on Jeesuksen henki, Totuuden Henki, joka puolustaa kristittyä ja seurakuntaa valheen isää, Saatanaa vastaan.
Jeesus rajaa selvästi Pyhän Hengen: se ei ole maailman henki tai jotain mitä voisi löytää kivistä, kannoista tai muiden uskontojen temppeleistä. Hän on Isän ja Pojan Henki, jota maailma ei voi ottaa vastaan, eikä se Häntä näe, eikä tunne. Tämä ei tarkoita, etteikö Pyhää Henkeä voisi saada: Pyhän Hengen lahjan saa kasteessa kuten apostoli Pietari julisti ensimmäisenä helluntaina. Mutta kastettu ei olekaan enää maailmaa, vaan Jeesuksen seuraaja. Näin siitäkin huolimatta, että juoksisi sitten maailmaan. Mutta tuhlaajapoika tai tuhlaajatyttö ja hänen toivottu paluu ovat eri asioita kuin maailma, joka ei Jumalaa tunne. Maailman hengillä ja henkisyydellä ei ole mitään tekemistä Pyhän Hengen kanssa, eikä maailma Häntä tunne, vaikka monenlaista muuta henkisyyttä siellä on.
Jeesuksen seuraajat tuntevat Pyhän Hengen ja Hän pysyy meidän tykönämme ja Hän on meissä.

18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
Maailmalle kristityt näyttävät orvoilta. Jumalan lapset näyttävät maailmalle orpo-laumalta, koska se ei näe perheen Isää, Herraa, eikä se ymmärrä, että seurakunnassa ja maailmanlaajuisessa kirkossa on kyse Kristuksen ruumiista, koska se ei näe päätä eli Jeesusta. Maailma tekee orvoille niin kuin se on aina tehnyt: halveksii, syrjii ja säälittelee.
Mutta Jeesus ei jättänyt meitä yksin.

Jeesus puhui nämä sanat kiirastorstai-iltana Juudas Iskariotin poistuttua kavaltamaan hänet.
Jeesus sanoo: Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut, koska Minä elän, niin tekin saatte elää.
Jeesus viittaa kolmeen asiaan: siihen, että Hän tuli opetuslastensa luo ylösnousemuksen jälkeen 40 päiväksi, maailma ei silloin Häntä nähnyt, mutta Jeesuksen seuraajat näkivät. Toiseksi Jeesus viittaa siihen, että vaikka Helatorstain jälkeen Hän meni Taivaaseen, niin Hän lupasi, että missä kaksi tai kolme on koolla Jeesuksen nimessä, siellä Hän on heidän keskellään. ja kaste- ja lähetyskäskyssä Jeesus lupasi olla seuraajiensa kanssa kaikki päivät maailman loppuun asti. Kolmanneksi Jeesus viittaa paluuseensa, jolloin tämä maailma loppuu ja kuolleiden ylösnousemukseen. Opetuslapset ja kaikki muut Jeesuksen seuraajat saavat nousta kuolleista ja elää, koska Jeesus nousi kuolleista ja elää. ”Koska Minä elän, niin tekin saatte elää.”

Viimeiseen päivään liittyen Jeesus opettaa:
Sinä päivänä te ymmärrätte, että Minä olen Isässäni, ja että te olette Minussa ja Minä teissä.
Sinä päivänä tarkoittaa viimeistä päivää, tuomion päivää. Jo nyt voimme paljon Raamatusta oppia ja Pyhä Henki meitä opettaa. Jos kuulee jumalallisesta luonnosta osalliseksi tulemisesta, niin varmaan monella herää ajatus itämaisista uskonnoista tai Raamatun ulkopuolisesta mystiikasta: mutta näin kirjoitti apostoli Pietari: … Hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee (2 Piet. 1:4) Liian hätäisiä johtopäätöksiä ja hengellistä ylpeyttä on vältettävä, mutta Pyhä Henki paljastaa tutusta Uudesta testamentistakin pelottavia syvyyksiä, kun jatkaa lukemista.
Mutta vasta kun Jeesus palaa, me varsinaisesti ymmärrämme nämä sanat Jumalasta itsestään sekä Hänen suhteestaan ihmiseen.
Jeesus oli kiirastorstai-iltana vasta opetuksensa alussa, mutta tämän helluntain evankeliumiteksti päättyy samaan mistä se alkoikin:
Jolla on Minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka Minua rakastaa, häntä Minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.
Jumala on rakastanut meitä ensin ja joka pysyy Jeesuksessa, pysyy Jumalan rakkaudessa. Amen.