Marian ilmestyspäivä, Lk. 1: 46 – 55., Esko Väyrynen

Esko Väyrynen
Pullakirkko

”Voimallinen on tehnyt minulle suuria.” Maria joutui lausumaan tällaisen tunnustuksen siinä tilanteessa, kun huomasi joutuneensa Jumalan työkaluksi. Marian sydämen täyttää tästä syystä ilo ja kiitollisuus. Ilo on kumminkin luonteeltaan nöyrää, koska Maria ymmärtää, että hän ei ollut arvollinen tällaiseen kunniaan. Maria ymmärtää oman alhaisuutensa Jumalan edessä. Lieneekin aina niin, että kun ihminen joutuu Jumalan Pyhän Hengen työn kohteeksi, niin hän tajuaa oman alhaisuutensa. Näin kävi myös Simon Pietarille, kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen antoi Pietarille seurakunnan johtajan tehtävän, niin hän samalla ilmoitti: ”Kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit, mutta kun vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne et tehdo”, Jh. 21:18. Ei edes Simon Pietarin vaellus Jeesuksen seuraajana ollut hänen omassa varassaan eikä vallassaan.
En erehtyne kovin pahasti, kun sanon, että useimmat meistä täällä olevista ovat saaneet omakohtaisesti kokea todeksi sen, että toinen vie, minne itse ei haluaisikaan. Varmasti on näet niin, että jos esim. alkoholin kurimuksesta vapautuminen olisi kiinni vain omasta tahdosta, niin jokainen sen kerran koettuaan sanoutuisi siitä lopullisesti irti. Valitettavasti pelkästään oma tahto ja voima eivät riitä. Alkoholin kurimukseen joutunut on tekemisissä itseään väkevämmän voiman kanssa, joka valitettavasti on Jumalan Hengelle vastakkainen voima. Eikä alkoholi ole sen voiman ainoa esiintymiskeino. Voidaan sanoa, että alkoholisti on joutunut Neitsyt Marian tavoin itseään väkevämmän voiman toiminnan kohteeksi, mutta täysin päinvästaisella tavalla. Marian valtasi nöyrä ja todellinen ilo, mutta pahan valtaan joutunut vajoaa entistä syvempään ahdinkoon ja suruun.
Maria riemuitsi Pelastajasta, vaikka hänen oma asemansa olikin verrattavissa alhaisen orjan asemaan Jumalan edessä. Meillä jokaisella on täysi syy Marian tavoin iloita rohkeasti Pelastajasta, vaikka olemmekin jokainen kohdallamme langenneita ja Jumalan tahdon rikkoneita syntisiä. Meille iankaikkiseen elämään kelvottomille ihmisille Jumala lähetti ainoan Poikansa Pelastajaksi pimeyden henkivaltojen puserruksesta.
Toinen Marian ylistyksen aihe oli siinä, että tästedes, siis jatkuvasti kaikki sukupolvet ylistävät häntä autuaaksi. Meillekin on pelastus, autuus, tarjona jo tänä päivänä. Meidän autuuttamme ei tee mitättömäksi maailman tai oma pahuutemme, koska Jumala on voimallinen, voimakkaampi kuin pahan valta.
Meillä jokaisella on varmasti omakohtaisia kokemuksia siitä, kuinka meidän on oman epäuskomme tähden vaikea uskoa todeksi, että Jumala on voimakkaampi kuin meissä asuva paha. Maria on meille esikuva Jumalan lupauksiin luottavasta. Mutta hänellekin annettiin usko Jumalan lupauksiin lahjaksi. Sitä lahjaa, Jumalan voimaan uskomisen rohkeutta me voimme itsekukin sydämissämme pyytää näin sanoen.