Mikkelinpäivä, Matt. 18:1-6, 10, Anna Holopainen

Anna Holopainen
Rantakylä, Joensuu

Tuttu evankeliumi nostaa esille lapsen, vähäiset ja enkelit.
Lapsi:
Jeesus asettaa lastenkaltaisuuden ehdoksi pääsyyn taivasten valtakuntaan. Mitä on lastenkaltaisuus?
Antiikin ajan yhteiskunnassa sekä lapsi että orja olivat alisteisessa asemassa. Heiltä odotettiin nöyryyttä. Se ei tarkoittanut vapaaehtoista nöyryyttä, vaan nöyryyttämistä, sen tosiasian tunnustamista, että niin lapsi kuin orja kumpikin on merkityksetön, voimaton, heikko ja alhainen. Tämän Jeesus antaa opetuslastensa ihanteeksi. Toisaalla Matteuksen evankeliumissa Jeesus sanoo: ”Te tiedätte, että hallitsijat ovat kansojensa herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla. Niin ei saa olla teidän keskuudessanne.” Matt.20:25-26. Jeesus kääntää yhteiskunnallisen arvoasteikon ylösalaisin: tavoiteltavaa ei ole suuruus, vaikutusvalta, mahti, voima eikä rikkaus, vaan pienuus, avuttomuus, voimattomuus ja köyhyys.
Vähäinen:
Päivän evankeliumissa Jeesus puhuu vähäisistä: Matt.18: ”Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä vähäisisistä. Sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä saavat taivaissa joka hetki katsella minun taivaallisen Isäni kasvoja.” ”Vähäiset” viitannee Jeesuksen aikuisiin seuraajiin. Ei ole ollenkaan selvää, että saarnatekstin loppuosa kertoo lapsista ja heidän johdattamisestaan lankeemukseen. Yksi näistä vähäisistä, joka uskoo Jeesukseen, tarkoittaa evankeliumin kontekstissa todennäköisesti Jeesuksen aikuista seuraajaa. Vähäinen tarkoittanee orjaa, köyhää, halveksittua.
Enkeli:
Hyvin monessa kodissa on tai on ollut suojelusenkelitaulu. ja virsi Maan korvessa on edelleen hyvin suosittu kastejuhlista hautajaisiin.
Ajatus ihmisiä suojelevasta enkelistä on kuitenkin melko harvinainen Uudessa Testamentissa. Yleensä enkelit toimivat Jumalan viestintuojina tai Jeesuksen palvelijoina ja seuralaisina.
UT:ssa esiintyy myös meille aika erikoinen ajatus, että Jeesuksen seuraajilla on taivaallinen vastinpari. Näin sanotaan Apostolien teoissa, Ap.t.5:19, jossa enkeli vapautti Pietarin vankilasta kahden vartion läpi, vaikka Pietari oli kaksissa kahleissa kahden sotilaan välissä. Kun Pietari vapauduttuaan saapui taloon, jossa seurakunta kokoontui, ihmiset eivät uskoneet ovella olevan Pietarin vaan ”hänen enkelinsä”. Kyse lienee tässä jonkinlaisesta Pietarin taivaallisesta vastineesta, joka näyttää muodoltaan Pietarilta.
Joillakin ihmisillä tänäkin päivänä on enkeli-kokemuksia. Ehkä sinullakin on, tai tiedät ihmisen, joka on nähnyt enkelin. Itse en ole koskaan enkeliä nähnyt.
Edesmennyt tätini kertoi, että hän oli yöllä vuoteensa vierellä nähnyt enkelin. Hän oli kysynyt enkeliltä, tuliko hän hakemaan häntä, mutta enkeli ei ollut vastannut mitään.
Raamatun maailmassa enkelit ovat itsestään selvyyksiä. Raamatusta ei löydy oppia enkeleistä. Kukaan ei esittele heitä eikä perustele heidän olemassaoloaan. Enkelit vaan ilmestyvät paikalle.
Tutuimmat Raamatun enkelit nimeltään ovat varmaankin Gabriel ja Mikael. heistä kerrotaan Danielin kirjassa. Gabriel on selittäjäenkeli ja Mikael Israelin kansan suojelija.
Muistatte varmaan Vanhasta Testamentista, että enkeli paini Jaakobin kanssa, ja enkeli siunasi Jaakobin. Sitä ennen Jaakob oli nähnyt unen, jossa Jumalan enkelit kulkivat portaita ylös ja alas, nuo portaat ulottuivat maasta taivaaseen asti. Tästä luettiin jo tässä messussa.
Enkeli herätti profeetta Elian kesken unien syömään, jotta tämä jaksaisi pakomatkallaan Horebin vuorelle. Herran enkeli tukki 3 kertaa tien Bileamin edestä, koska hänen matkansa oli vastoin Herran tahtoa. Bileam on jäänyt tunnetuksi aasista.
UT:ssa enkelit ovat viestintuojia pelastushistorian ratkaisevissa tapahtumissa. Enkeli toi viestin paimenille Vapahtajan syntymisestä ja enkeli kertoi haudalla opetuslapsille, että Jeesus oli noussut ylös kuolleista. Jeesuksen elämän aikana Mt. evank. kertoo, että sen jälkeen, kun kiusaaja oli koetellut Jeesusta autiomaassa, enkelit tulivat hänen luokseen ja palvelivat häntä.
Myös Paavali sai nähdä enkelin. Kun Paavalia ja muita vankeja vietiin laivalla Italiaan, laiva joutui myrskyn takia purjehtimaan aivan Kreetan rannikkoa myöten. Enkeli ilmestyi Paavalille yöllä, seisoi hänen vierellään ja rohkaisi purjehtijoita: ”Älä pelkää, Paavali. Sinä olet vielä seisova keisarin edessä, ja Jumala antaa sinulle sen lahjan, että myös matkatoverisi pelastuvat.”
UT:ssa mainitaan enkeli yli 170 kertaa. Ne kaikki ovat tilanteita, joissa tuon- ja tämänpuoleinen ovat lähellä.
UT:n viimeinen kirja, Ilmestyskirja on oikea enkelten kirja:
Taivaassa vietetään ikuista enkeliseurakunnan ylistysmessua, jossa lausutaan sanat: ”Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, kaikkivaltias! Hän oli, hän on ja hän on tuleva.” Ilm.4:8.
Ilmestyskirjassa mainitaan erilaisia enkelilajien edustajia: tuulen enkeli 7:1, tulen enkeli 14:18, , 12:7 Mikael ja hänen enkelinsä taistelivat lohikäärmettä vastaan, sirppiä heittävä enkeli, ikuisen evankeliumin julistajaenkeli Ilm.14:6, vitsauksien toimeenpanijaenkelit, kirjakääroä kantava enkeli, joka huusi niin kovalla äänellä kuin leiiona olisi ärjynyt. Ilm. kertoo myös, että 7 seurakunnalla oli kullakin oma enkeli: Efesos, Smyrna, Pergamon, Tyatira, Sardes, Filadelfia ja Laodikea.
UT mainitsee myös langenneet enkelit:
2.Piet.2:4 ”Ei Jumala säästänyt enkeleitäkään, jotka olivat tehneet syntiä, vaan syöksi heidät kahleissa manalan pimentoihin, odottamaan tuomion toteutumista.” Juuda 6: ”Niitä enkeleitä, jotka eivät pitäneet kiinni korkeasta asemastaan vaan hylkäsivät omat asuinsijansa, hän pitää pimeydessä ikuisissa kahleissa suurta tuomion päivää varten.” Saatanallakin on omat enkelinsä: Paavali oli saanut pistävän piikin ruumiiseensa, Saatanan enkelin kurittamaan itseään, ettei hän ylpistyisi. 2.Kor.12:7
Enkelit eivät siis kosketa vain lapsia, kuten perinteisesti on ajateltu, vaan aikuisia miehiä ja naisia Raamatun mukaan.
Suojelusenkeli -käsite löytyy päivän evankeliumista. Ja heprealaiskirjeestä: Hepr.1:14 ”Eivätkö enkelit ole palvelevia henkiä? Heidät lähetetään palvelemaan niitä, jotka saavat osakseen autuuden.” Ja Ps. 34:8 ”Herran enkeli on asettunut vartioon. Hän suojaa niitä, jotka palvelevat Herraa ja pelastaa heidät.” Näissäkin kohdissa enkeli varjelee ja suojelee kaikkia ihmisiä ikään katsomatta. Kirkkoisä Origenes 200-luvulla katsoi, että jokaista kristittyä johtaa hänen suojelusenkelinsä kasteesta lähtien.
Joka tapauksessa kristinuskon käsitys enkeleistä on erilainen kuin viime aikoina esiin putkahtaneilla enkeliopeilla: esim. enkeliterapia, jossa hoitajan kautta välittyy enkelten parantava ja opastava energia tai enkelihoito, jossa on mahdollisuus tutustua omaan suojelusenkeliin ja jossa voi oppia kommunikoimaan enkelien kanssa. Enkelien valo parantaa ihmisiä ihan solutasolta alkaen.
Kol. 2:18 varoittaa enkelien palvonnasta. Toppuuttelee liikaa enkeli-innostusta. ”Teidän voittajan palkintoanne ei saa riistää teiltä kukaan, joka nöyryyttää itseään kieltäymyksiin, vajoaa näkyihinsä ja palvoo enkeleitä.” Meitä varoitetaan enkelikokemusten liiallisesta arvostamisesta. Enkelit ovat otollinen kohde kaikenlaiselle henkistä kasvua korostavalle liikehdinnälle, johon meidän on suhtauduttava varauksellisesti ja kriittisesti.
Enkelit edustavat tuonpuoleista todellisuutta. Heissä tuon- ja tämänpuoleinen todellisuus kohtaavat. Taivas koskettaa maata. He ovat Jumalan lähettiläitä ja Jumalan asialla. Toiset saavat nähdä heitä, toiset eivät. En tiedä, miksi on näin. Enkelin näkeminen oli Raamatun henkilöille pelottava näky, sillä ensimmäiseksi enkeli sanoo aina: ”Älkää pelätkö.” Jumalan kirkkauden ja suuruuden kokeminen saa meidät ihmiset nöyriksi ja pieniksi. Se vie polvilleen.