pääsiäinen, Luuk. 24:1-12, Petri Hiltunen

Petri Hiltunen
Paulus-seurakunta, Kouvola

31.3.2013 Pääsiäinen Lk 24:1-12

”Jos he olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat”
Näin Jeesus sanoi fariseuksille palmusunnuntaina.
Silloin fariseukset vaativat, että opetuslapset pitäisi hiljentää.
He eivät saisi huutaa, että ”Hoosianna, siunattu hän, joka
tulee Herran nimessä. Taivaassa rauha, kunnia korkeuksissa”.
– Fariseusten mielestä tällainen huutelu oli sopimatonta.
Tuolla tavoinhan sai huutaa vain Messias-kuninkaalle.
– Mutta juuri sellainenhan Jeesus oli!

Pääsiäisaamuna tuo Jeesuksen sana toteutui kirjaimellisesti:
”Jos he olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat”.
Pääsiäisaamuna oli Jeesuksen haudalla hiljaista.
Sotilaat olivat kaatuneet maahan kuin kuolleina,
heistä ei ollut huutamaan.
– Siksi kiven piti huutaa.

Jeesuksen hautakivi huusi omaa sanomaansa:
”Kristus on ylösnoussut. Hän on voittaja.
Messias-kuningas on täyttänyt työnsä maan päällä”.

Naiset ymmärsivät vain vähän tuosta kiven viestistä.
He kyllä näkivät, että sinetti oli murrettu ja kivi oli vieritetty
syrjään haudan suulta.
Naiset näkivät avoimen oven ja tyhjän haudan.
Mutta kiven huuto jäi vielä arvoitukseksi.

***
Tarvittiin muita todistajia, jotta todellinen ylösnousemususko
voisi syttyä. Pelkkä kivi ei riittänyt.

Toinen todistaja oli käärinliina.
Naiset varmaan näkivät sen haudan sisällä, vaikka sitä ei
erikseen mainitakaan. Käärinliina viesti jäi heille hämäräksi.

Sen sijaan Pietarin kohdalla kerrotaan käärinliinan näkemisestä.
Luukas kertoo:
”Kurkistaessaan sisään hän näki ainoastaan käärinliinat,
ja hän lähti pois ihmetellen mielessään sitä, mitä oli tapahtunut”
(Lk 24:12).

Pietari sai kiven lisäksi toisen todisteen, käärinliinat.
Johannes tietää kertoa, että sekä Pietari että Johannes näkivät
käärinliinan ja myös hikiliinan, joka oli omana käärönään.
Johannekselle tuo todiste riitti.
Evankelista kertoo, että ”hän näki ja uskoi” (Joh. 20:7-8).
Hän näki kiven, tyhjän haudan ja käärinliinat – ja se riitti.
Usko ylösnousemukseen syttyi Johanneksen sydämessä.

Käärinliinat olivat selvästi Jumalan antama merkki siitä,
että Jeesus on voittanut kuoleman.
On mielenkiintoista verrata toisiinsa Jeesuksen syntymää ja
tätä uutta syntymää, ylösnousemusta.

Jouluna paimenet olivat pelästyneitä, kun enkelit ilmestyivät heille.
Pääsiäisenä naiset olivat pelästyneitä ja painoivat kasvonsa
kohti maata, kun enkelit ilmestyivät heille.

Jouluna enkelien viesti kuului: ”Te löydätte lapsen, joka makaa
kapaloituna seimessä” (Lk 2:12). Kapaloista heidän piti tunnistaa
että maailmaan on syntynyt Vapahtaja, Kristus Herra.

Pääsiäisenä viesti naisille ja opetuslapsille oli samanlainen:
kapalot, käärinliinat olivat merkkinä siitä,
että uusi Ihminen, uusi Aadam on syntynyt.
Kristus, Vapahtaja, on syntynyt uuteen ylösnousemuselämään.

Kaikille ei toki edes käärinliinojen viesti riitä uskon synnyttäjäksi.

***
Mutta oli myös muita todistajia.

Myös voide kertoo siitä, että Jeesus oli nyt kuoleman Voittaja.
Juutalaisille ruumiin voiteleminen oli hyvin tärkeä toimenpide.

Joosef Arimatialainen varasi Jeesuksen hautaan peräti 30 kiloa
mirhan ja aaloen seosta.
Ja naistenkin kerrotaan ennen sapatin alkua hankkineen
tuoksuvia öljyjä ja voiteita Jeesuksen ruumiin käsittelyyn.

Voiteleminen oli toisaalta vainajan käsittelyä hautaamista varten.
Mutta toisaalta voiteleminen merkitsi Israelissa varsinkin
kuninkaan tehtävään asettamista. Kuninkaat voideltiin, kun
heidät kruunattiin.
Jeesuksen ruumista ei kuitenkaan ehditty voidella,
koska sapatti oli niin pian alkamassa.
Ei myöskään Torinon käärinliinasta ole löytynyt merkkejä
vainajan voitelemisesta.

Vasta pääsiäisaamuna, sapatin jälkeen, oli naisten tarkoitus
tulla voitelemaan Jeesuksen ruumis.
Me kuitenkin tiedämme, kuinka siinä kävi.
Voiteet ja öljyt jäivät käyttämättä. Jeesuksen ruumis oli poissa!

Mutta jäikö Jeesus voitelematta?
Eikö häntä asetettukaan kuninkaaksi?
Kyllä asetettiin. Mutta sen teki Maria kuusi päivää
ennen pääsiäistä. Hän oli saanut Jumalalta tehtäväksi voidella
Jeesuksen hautaamista varten jo tuolloin. Koska Jumala tiesi,
ettei se enää onnistuisi pitkäperjantaina tai pääsiäisaamuna.
”Maria otti täyden pullon aitoa kallista nardusöljyä, voiteli
Jeesuksen jalat ja kuivasi ne hiuksillaan. Koko huone tuli
täyteen voiteen tuoksua” (Joh. 12:1-7).

Jeesus siis oli kuin olikin voideltu Kuningas.
Kreikaksihan voideltu on Kristos ja hepreaksi Masiah siis Messias.

Marian suorittama voitelu oli todiste siitä, että Jeesus ansaitsi
kuolemallaan ja hautaamisellaan tuon kuninkuuden.
Hän oli todella ”Jumalan Messias, se valittu”, niin kuin hallitus-
miehet ivailivat ristin juurella.
Hän hallitsee ylösnousseena Kuninkaana aina ja ikuisesti.
– Voidekin todistaa sen.

***

Kivi, käärinliinat ja voide todistavat siis Jeesuksen ylösnousemuksesta,
mutta tarvitaan vielä yksi todistaja, se tärkein.
Se on Jumalan sana.
Esineet voivat viitata siihen, mitä oli tapahtunut.
Hauta oli tyhjä, ruumis oli poissa, kuningas oli jo asetettu.
Mutta ylösnousemususko syntyy VAIN Jumalan sanasta.
Vasta siitä me ymmärrämme, mitä TODELLA on tapahtunut
ja mihin ulkoiset merkit viittaavat.

Ilman Jumalan sanaa naiset olisivat jääneet suu ammollaan
tuijottamaan kiveä ja käärinliinoja voiteet koreissaan.
He olisivat olleet vain hämmästyneitä ja pelokkaita.

Onneksi Jumala antoi heille selvän Sanansa enkelien kautta.
”Miksi te etsitte elävää kuolleiden joukosta”.
Ja tässä enkelien sanomassa ”elävä” tarkoittaa nimenomaan
”Häntä, joka elää”, ”Häntä, josta elämä lähtee”.
– Hän ei enää ole kuoleman lainalaisuuksien vallassa vaan
toisessa todellisuudessa, ylösnousemuksen maailmassa.

”Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista”
Tämä enkelien välittämä Jumala sana on koko kristillisen
uskon kulmakivi. Sanoma Jeesuksen ylösnousemuksesta
LOI kristillisen uskon ja kirkon.

Mutta se ei sittenkään ollut UUSI sanoma.
Se oli se vanha sanoma, jonka Jeesus ITSE oli kertonut opetuslapsille,
ja myös näille naisille, jotka seurasivat heidän mukanaan.
Jo Galileassa Jeesus oli sanonut:
”Ihmisen Pojan täytyy kärsiä paljon. Kansan vanhimmat, ylipapit
ja lainopettajat hylkäävät hänet, ja hänet surmataan, mutta
kolmantena päivänä hän nousee kuolleista” (Lk 9:22)

Tuon Jumalan sanan olivat naiset kuulleet Jeesuksen omasta
suusta jo kauan ennen pääsiäistä. He vain eivät muistaneet niitä sanoja.
Eivätkä olleet halunneet uskoa niitä.

Nyt enkelien piti muistuttaa siitä, mitä Jeesus oli ilmoittanut.
Ja niin usko syntyi Jumalan sanan kautta, Jeesuksen oman sanan kautta.

***
Ei tämänkään päivän sanansaattajilla ole muuta kuin vanha Jumalan
sana, Jeesuksen oma sana.
Emme mekään sananjulistajat voi lisätä siihen mitään omaamme,
jotain uutta, jotain mitä Jeesus ei olisi jo kerran sanonut.
Me vain tahdomme muistuttaa teitä kuulijoita niistä totuuksista,
jotka Jeesus on jo Raamatussa ilmoittanut.

Joka lisää niihin jotain omaansa, hän menee Jumalan sanan ohi
ja aiheuttaa kuulijoilleen vaikeuksia.

”Miksi etsitte elävää kuolleiden joukosta?”
Moni etsii Jeesusta ja Jumalaa meidänkin aikanamme ihan
vääristä paikoista.
Luullaan, että hän on tietyntyyppisissä kokemuksissa tai
elämyksissä.
Kuvitellaan, että Jeesus löytyy, kun noudatan Jumalan käskyjä
tunnontarkasti,
tai rukoilen riittävästi, tai olen tarpeeksi hurskas tai kuuliainen.
Ajatellaan, että pitää mennä tiettyihin pyhiin paikkoihin,
Jerusalemiin tai Mekkaan – sieltä ehkä löydän Jumalan.

Ja kuitenkin Kristus on yhtä lähellä meitä kuin lähin Raamattu
tai lähin saarnatuoli, josta julistetaan puhdasta Jumalan sanaa,
tai lähin ehtoollispöytä, jossa oikein jaetaan Kristuksen
murrettua ruumista ja Hänen maahanvuotanutta vertaan.

Niissä on Elävä Kristus, Kristus elävänä, ylösnousseena
meidän keskellämme.
Ja näiden välineiden kautta Hän antaa meille uskon siihen,
että Hän todella elää ja hallitsee.
Eikä Jeesus anna Sanan ja sakramenttien kautta vain uskoa
vaan Hän antaa ITSENSÄ.

Kristus itse tulee ylösnousseena meidän luoksemme,
meidän elämäämme, ja sanoo Sinulle ja minulle:
”Rauha teille”
Teidän syntinne on sovitettu Golgatan ristillä ja
teidän kuolemanne on poispyyhitty.
Tekin saatte elää ylösnousemuselämää jo nyt maan päällä
ja saatte nousta kuolleista, niin kuin Kristuskin nousi.

”Esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat,
kun hän tulee” (1. Kor. 15:23).