Palmusunnuntai, Jh. 11: 47 – 57, Esko Väyrynen

Esko Väyrynen
Lohja

Alkutervehdys: Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Isän Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon meidän kaikkien kanssa.
Kuka on Torsti Ossian Koskinen? (Syyttömästi tuomittu) Miten kutsutaan väärää tuomiota? (Oikeusmurha) Juuri kuulemassamme Raamatun kohdassa kuvataan eräs oikeusmurha. ”Mitä me teemme, sillä tuo mies tekee paljon tunnustekoja? . . . Kaifas, joka sinä vuonna oli ylimmäinen pappi, sanoi heille: On parempi, että yksi ihminen kuolee kansan edestä. Siitä päivästä lähtien oli heillä siis tehtynä päätös tappaa hänet.”
Juutalaisten neuvoston Jeesukselle langettama tuomio oli murhata hänet. Mikä oikeudenkäyntiin kuuluva vaihe tässä kokonaan sivuutettiin? (Kuulustelu) Tämä on se väärä tuomio, oikeusmurha, joka Jeesukselle langetettiin. Jeesusta ei oltu edes saatu tuomioistuimen eteen, koska teksti kertoo: he etsivät Jeesusta. Ylipapit ja fariseukset olivat antaneet käskyjä, että jos joku tietäisi, missä hän oli, hänen oli annettava se ilmi. Jeesuksen tapauksessa kuulustelut ja oikeudenkäynti tulivat olemaan pelkkä muodollisuus, koska tuomio oli jo etukäteen langetettu.
Miksi ylipapit ja fariseukset tahtoivat tappaa Jeesuksen? Oliko hän tehnyt jotakin pahaa? Ainoa, mitä Jeesus oli tehnyt, oli tunnusteot. Mitä tarkoitetaan Jeesuksen tunnusteoilla? (Sairaiden parantaminen, esim. Pietarin anoppi, rammat kävelivät, esim. halvattu mies, sokeat saivat näkönsä, esim. sokeana syntynyt, pahojen henkien valtaan jooutuneet saivat rauhan, esim. riivaajan valtaan joutunut poika ja kuolleet heräsivät, esim. Lasarus heräsi kuolleista.) Miksi ylipapit ja fariseukset tämän vuoksi halusivat tappaa Jeesuksen? (Kansa uskoi Jeesukseen) Mitä parantuneet ajattelivat Jeesuksesta? (Jumalan Poika, profeettojen ennustukset toteutuivat) Ylipappien ja fariseusten arvovalta laski. Kansa ei ihaillutkaan heitä enää suurimpina opettajinaan. Mikä siis ylipapeilla ja fariseuksilla oli pohjimmaisena syynä langettaa Jeesukselle väärä tuomio? (Oma kunnianhimo)
Ylipapit ja fariseukset olivat hyvin taitavia salaamaan kansalta oman kunnian himonsa. He selittivät, että Jeesus kiihottaa kansaa kapinaan. Mistä he saivat aiheen väittää tällaista? (Kansa kokoontui Jeesuksen ympärille.) Miksi kansa kokoontui Jeesuksen ympärille? (Hän paransi ja auttoi heitä.)
Poliittinen tilanne Palestiinassa Jeesuksen aikana oli sellainen, että oli hyvin helppo pelotella neuvoston jäseniä kapinalla. Maa oli Rooman maailmanvallan, keisarin, alaisuudessa. Jerusalemin kuninkaanlinna oli roomalaisten sotilaiden majapaikka. Sotilaat valvoivat järjestystä. Juutalaisten neuvosto sai itse päättää uskonnon harjoittamisesta ja toimia juutalaisten korkeinpana oikeusistuimena. Näitten oikeuksien vastapainoksi neuvosto oli luvannut valvoa, ettei kansa nouse kapinaan Rooman keisaria vastaan.
Neuvoston luotettavuus Rooman keisaria kohtaan oli varmistettu siten, että neuvoston puheenjohtaja, ylimmäinen pappi, Kaifas, oli roomalaisten virkaan nimittämä. Juutalaisten lain mukaan Kaifas oli laiton ylimmäinen pappi, koska ylimmäisen papin virka oli perinnöllinen pappissuvussa. Laiton oikeuden puheenjohtaja langetti laittoman tuomion. Millaiseksi Kaifaan on täytynyt tuntea asemansa, kun kansa tiesi, että hän ei ole laillinen ylimmäinen pappi? (Epävarmaksi) Miksi Jeesus oli Kaifaan kannalta vaarallinen? (Menettää loputkin kansansuosion) Kenen suosion Kaifas halusi varmistaa Jeesuksen surmaamisella? (roomalaisten) Neuvoston Kaifas hämäsi sillä, että Jeesus on kapinaan nostattaja. Mikä seuraus kansalle olisi ollut kapinasta? (Rooman sotajoukot olisivat tuhonneet koko kansan) Tätä Kaifas tarkoitti sanoessaan: on parempi, että yksi ihminen kuolee kansan edestä.
Kaifas langetti Jeesukselle väärän tuomion sillä tekosyyllä, että kansa säästyy. Kaifas ei tiennyt tuomiota langettaessaan, että hän itse menettää virkansa ja kansa tuhotaan muutamien vuosien kulutua. Tuomio oli väärä, koska Kaifas halusi Jeesuksen kuolemalla pelastaa Israelin kansan, mutta Jumalan suunnitelmissa Jeesuksen kuolema merkitsee myös meidän pelastumista.
Jeesus kuoli Kaifaan ehdotuksesta kansan pelastumiseksi, mutta siitä huolimatta Israelin kansa tuhottiin. Jeesuksen kuolema ei pelastanut neuvoston valta-asemaa, mutta siitä huolimatta Jeesus kuoli kansan edestä. Eräs pyhäkoululainen selitti Jeesuksen kuoleman syyn: Jeesuksen piti kuolla, että me pääsisimme taivaaseen. Kun neuvoston mielestä Jeesuksen kuolema tekisi lopun Jeesuksen vallasta, niin kävikin päinvastoin. Jeesuksen kuolema avasi kaikille ihmisille tien taivaan kotiin. Jeesuksen kuoleman ansiosta kaikki ihmiset tulivat kelvollisiksi Jumalan valtakuntaan ja Kristuksen seurakunnan jäsenyyteen. Jeesuksen kuoleman ansiosta voidaan pieni lapsi kastaa seurakunnan jäseneksi. Jeesuksen oman elämän tuhoutuminen koitui synnin valtaan joutuneiden ihmisten pelastukseksi ja voitoksi. Jumalan ainoan Pojan, yhden ihmisen, kuolema koitui meille iankaikkiseksi elämäksi.
Tuomitessaan, oikeammin määrätessään, Jeesuksen kuolemaan kansan edestä Kaifas ajoi omia valtapyyteitään. Hän halusi tehdä tyhjiksi Jeesuksen hyvät työt ja tuottaa kansalle pettymyksen, että Jeesus ei ollutkaan luvattu Messias. Tällä kaikella hän kuvitteli lujittavansa omaa epävarmaa asemaansa. Määrätessään yhden ihmisen kuolemaan kansan edestä itsekkäiden valtapyyteittensä vuoksi Kaifas toteuttikin Jumalan suunnitelmaa. Jeesus lunasti meidät Jumalan lasiksi pyhällä, kalliilla verellään. Koska Jeesus tiesi elämänsä tarkoituksen ja tunsi Jumalan suunnitelman, hän meni Efraimin vuoristoon odottamaan pitkääperjantaita ja pääsiäistä.
Palmusunnuntai muistuttaa meitä siitä väärästä tuomiosta, jolloin päätettiin syytön uhrata meidän syyllisten pelastamiseksi.