Puhutaan ensin kolehdista.
Paljonko annoit viime kerralla kolehtia?
Sillä ei ole väliä.
Sitten puhutaan synnistä.
Oletko tehnyt syntiä?
Sillä on väliä ja paljon.
Tässä Johanneksen evankeliumin kohdassa hieman ennen pääsiäistä ja päivää ennen kuin Jeesus ratsasti Jerusalemiin tulee esille synnin surkein laji eli paatumus.
Kahden tahon paatumus nousee esiin. Ensimmäinen on Juudas Iskariot ja toinen ovat ylipapit.
Paatumus erotti Juudaksen muista syntisistä ja vajavaisista opetuslapsista. Pietari kielsi ja oli myöhemmin apostolina heikko ja taipui hetkellisesti väärään opetukseen, Johannes ja Jaakob olivat kiivaita ja Tuomas epäili. Nämä ovat kaikki syntejä, mutta ne ovat tekosyntejä. Lisäksi opetuslapset olivat monin tavoin ymmärtämättömiä.
Mutta Juudas oli varas. Ei kerran, eikä kahdesti vaan päivästä päivään. Hän oli Jeesuksen ja opetuslasten yhteisten rahojen hoitaja ja piti niitä ominaan. Meistä jokainen tietää miten turmiollista on, kun omat ja toisten rahat alkavat mennä sekaisin. Juudas piti yhteisiä rahoja ominaan ne vuodet, kun Jeesus toimi julkisesti. Juudas oli paatunut jo ennen kiirastorstaita ja kavallustaan. Huomatkaa ja ymmärtäkää: tekosyntejä tulee tehtyä vahingossakin, mutta paatumus ei tule vahingossa. Ihminen paatuu, kun hän päivästä päivään jatkaa synnin tekoa pyytämättä sitä anteeksi.
Toinen paatunut taho olivat ylipapit. He olivat seuranneet Jeesuksen julkista toimintaa jo ennen Häntä Johannes Kastajasta lähtien. Ehkä joku heistä tai muista saddukeuksista muisti Betlehemin tapahtumat 30 vuotta aikaisimmin ja osasi yhdistää ne tähän Jeesukseen, joka oli nyt tulossa Jerusalemiin. Ei siitä niin pitkä aika ollut. Jos saddukeus oli nyt 50-60-vuotias, hän oli täysi-ikäinen mies ja oppinut jo silloin, kun Jeesus syntyi maan päälle. Tämä on arvailua, mutta se on varma asia, että kaikki tiesivät Jeesuksen herättäneen Lasaruksen kuolleista. Jeesus oli palauttanut mätänevän ruumiin takaisin elämään ja monet uskoivat sen. Ylipapitkin uskoivat sen, he eivät sitä kiistäneet. He kuitenkin päättivät tappaa sekä Jeesuksen että Lasaruksen. Ylipapit olivat paatuneita, eivätkä suostuneet Jumalan tahtoon, vaikka Jeesus teki ennennäkemättömän ihmeen heidän naapurikylässä Betaniassa. Edelleen on painotettava sitä, että kyseessä ei ollut vain ihme. Se oli suunnaton ihme, kun joku varmasti kuollut palautettiin elävien kirjoihin. Silti ylipapit paaduttivat sydämensä ja päättivät tappaa Jeesuksen.
Jeesus ei antanut aihetta paatumukseen. Päinvastoin Hän veti toiminnallaan ja opetuksellaan ihmisiä puoleensa. Jeesus oli tehnyt ihmeen ja herättänyt Lasaruksen kuolleista ja kun Maria voiteli Jeesuksen, Hän sanoi, että voiteleminen tapahtui hänen kuolemaansa varten.
Jo yksin se, että joku puhuu varmasti omasta kuolemastaan hämmentää ja pelottaa meitä. Mutta Jeesus oli herättänyt kuolleista Lasaruksen. Siinä oli ja on aihetta pelätä ja ihmetellä Kuka on tämä mies? Jokainen ymmärsi, että tässä on jotain poikkeuksellista, jotkut alkoivat ymmärtää, että Jeesus on itse Jumala ja monet tulivat Jeesuksen luo ja uskoivat Häneen. Oikea tapa on pyytää syntinsä anteeksi Pyhän Jumalan edessä. Juudas ja ylipapit jatkoivat paatumuksen tiellä, vaikka he olivat nähneet ja tiesivät kaikki nämä asiat, ja synnin seuraus on kuolema. Pitkäperjantaina Juudas teki itsemurhan ja 40 vuotta myöhemmin tuhoutui koko ylipapillinen puolue saddukeukset.
Jumala lähestyy ihmistä, Jumala kyllä vakuuttaa ja ohjaa meidät oikeaan. Hän tietää meidän heikkoutemme ja ennen kaikkea Hän antaa meille synnit anteeksi Jeesuksen tähden. Jo kasteessa Hän on pessyt meidät puhtaiksi ja ottanut meidän lapsikseen ennen kuin mitään osasimme tai oikein ymmärsimmekään.
Jumala on hyvä. Jumala on rakkaus. Mutta me emme saa lähteä Juudaksen ja ylipappien tielle. Se, että teemme syntiä ja kompastelemme kaidalla tiellä Taivaaseen tai joskus kuljemme tienviertä, annetaan anteeksi, mutta se, että lähdemme kokonaan väärälle tielle ja pysymme sillä, niin se vie lopulta Helvettiin.
Siltä pahaltakin tieltä Jeesus tulee noutamaan, mutta Hänen kanssaan ei temppuilla ja sohlata kahden tien kulkijoina.
Pääsiäinen ja joulu liittyvät yhteen. Kuten Jeesuksen syntymä niin myös Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa olivat Jumalan tarkkaan ohjaamia näytelmiä. Niitä ei jätetty sattuman varaan. Kuten Jumala asetti Betlehemin tähden ohjaamaan itämaan tietäjät paikalle samoin pääsiäinen on täynnä Jumalan valmiiksi säätämä näytelmää, jossa ihmisille jää vain statistin rooli. Juuri oikeanlainen aasinvarsa oli siellä missä Jeesus sanoi ja ehtoollista vietettiin juuri siinä huoneessa, joka ennalta tarkasti määrättiin ja se, että Maria voiteli Jeesuksen jalat ennaltakäsin kuolemaa varten oli osa tätä Jumalan asettamaa tarkkaa suunnitelmaa ihmisten pelastamista varten.
Voitelemiseen liittyy useita asioita: lyhyesti Jeesus selittää sen itse. Hänet voideltiin kuolemaa varten. Jeesus tiesi, että Hänet ristiinnaulitaan ja että Hän kuolee. Jumalan Poika voideltiin kuninkaallisella määrällä kallista voidetta: ei sopinut että Hän kuolisi ilman asianmukaisia menoja, joita sitten jatkettin pitkäperjantaina. Vaikka Jeesuksen kuolema ristinpuulla oli häpeällinen, niin muuten Hän sai loistokkaat hautajaismenot.
Kun pitkäperjantaina muistelemme Jeesuksen kuolemaa, niin huomatkaa ristin juurella arpaa heittävät sotilaat. Sotilaat heittivät arpaa kuka saisi Jeesuksen vaatteen. Osa heidän huvistaan oli siinä, että saivat näyttää Jeesukselle, että sinä et enää tarvitse vaatteita. Sinä kuolet. Sotilaat eivät kuitenkaan haistaneet miehen vuosipalkan hintaista voidetta. Jeesuksen kauheasti rääkätty ruumis oli ennen kaikkea lyömistä, sylkemistä ja ruoskimista ja hirvittäviä ruumiillisia ponnistuksia, voideltu 30 000 euron voiteella kuolemaa varten. Jeesus tiesi jo ennen kuin Hän tuli maan päälle, että Hän kuolee tiettynä pääsiäisenä. Jeesus tiesi. Ihmiset eivät tienneet. Siksi Jeesus sanoi, että Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät.”
Jeesus voideltiin kuolemaa varten, mutta myös kuninkaaksi. Kommentaattorit opettavat, että vaikka vain jalat voideltiin, niin se tarkoitti myös Jeesuksen voitelemista Kuninkaaksi.
Jeesus tiesi muutakin. Hän tiesi, että Hän kuolee, mutta Hän tiesi myös nousevansa kuolleista. Pitkäperjantai on alku pääsiäiselle. Me kaunistamme vainajamme, mutta paitsi että Jeesus voideltiin kuolemaa varten, niin Häntä voideltiin myös ylösnousemuksen kunniaa varten.
Jeesus on voittanut synnin, kuoleman ja Saatanan. Pysytään Jeesuksen luona, niin mekin saamme nousta viimeisenä päivänä Taivaaseen.
Mitä sitten tulee köyhiin. Tehdään mitä voidaan. Ei suljeta silmiä.
Jeesus ei ole köyhien asiamies. Hän on kuninkaiden kuningas. Paljon on kirkossakin ja sen ulkopuolella heitä, jotka Juudaksen tavoin hämärtävät evankeliumia vetoamalla köyhien auttamiseen, mutta ilman todellista tarkoitusta auttaa köyhiä.
Tehdään köyhien osalta mitä voidaan, mutta ei anneta auttamistyön hämärtää mitään evankeliumista. Amen.