Uudenvuodenpäivä, Joh. 14:12-14, Hans-Christian Daniel

Hans-Christian Daniel
Espoonlahti

Herramme Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon turvanamme uutena vuonna.
Jouluaikana näin monia joulupukkeja. Eräät ajoivat autoa, jotkut kävelivät tavarataloissa, toiset pyöräilivät, heidän joukossaan taisi olla nainenkin. Vaikka heitä oli monia, kuitenkin aina tunsi heitä joulupukeiksi samoista tuntomerkeistä. On helppo omaksua joulupukin rooli, koska toimenkuva on yksiselitteinen.
Kuka on Jeesus Kristus? Meillä ei ole kuvaa hänestä. Kysyessä kuka Jeesus on, saa jokaiselta ihmiseltä erilaisen vastauksen. Toinen sanoo, hän oli suuri ihminen, toinen on sitä mieltä, että hän oli tärkeä etiikan opettaja, joku kolmas sanoo hänen olleen vallankumouksellinen. Ollaan monta mieltä hänestä ja jokaisella on muttansa: no joo, Jeesus kyllä, mutta kirkko ei; tai sitten että Jeesus vielä menettelee, mutta Vanhan Testamentin Jumala ei. Häntä jo eläessään syytettiin kapinalliseksi, tai kansanvillitsijäksi ja vihdoin kirjoitettiin pääkirjoitukseksi että Juutalaisten kuningas. Hämäävää valinnanvapautta tuntuu vallitsevan Jeesuksen kohdalla.
Jeesus sanoo meille tänään: Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo, ja mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus tulisi julki Pojassa. Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen. Joh 14: 12-14
Tänään olemme saaneet kokea Jumalan armoa, kun uusi vuosi on alkanut. Kirkon vuosi on alkanut jo kauan sitten ja jokainen uusi vuosi on kaiku samasta alusta: Jeesus tullut on. Nyt on alkanut 1991:nen vuosi Kristuksen syntymän jälkeen, armon vuosi, kun Jeesus meille armon toi. Jeesuksen tulemisesta alkaa aikamme; ja Jeesuksen toiseen tulemiseen päättyy aikamme, jolloin alkaa iankaikkisuus. Jeesuksessa Jumalan kirkkaus tulee julki Pojassa.
Oi, jos minä olisin sitä, mitä nimeni lupaa: Hans- Christian merkitsee kristittyä Jumalan armosta. Kaipaan sitä, ikävöin olemaan nimeni vertainen. Jeesus on ainoa ihminen, tosi ihminen ja tosi Jumala, jonka nimi on yhtäpitävä hänen olemukseensa: hän on pelastaja, joka vapauttaa kansansa sen synneistä.
Minä en ole eheä, vaan rikkinäinen ja syntinen ihminen. Rikkinäisyydessäni annan myös Vapahtajalle ristiriitaiset piirteet. Minä olenkin kuollut kuolleissa teoissani, mutta Vapahtaja Jeesus Kristus elääkin minussa. Eheyttä minä kaipaan, ehyttä persoonallisuutta. Vapahtajassa Jumala lahjoittaa eheyttä, ehyttä minuutta, jonka muodostaa uskossa läsnä oleva itsensä Jeesus Kristus. Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, sanoo Vapahtaja. Joka uskoo minuun. Kun uskossa saamme tehdä, mitä Herra Jeesus tekee, olemme yhtä hänen kanssaan. Hän, tuo pyhä Jumalan anoa Poika, asuu uskon kautta meissä syntisissä ja rikkinäisissä ihmisissä. Hän on eheytemme, joka ei ole omaa suoritusta tai aikaansaannosta, vaan eheys on vierasta eheyttä, peräti ristillä meidän edestämme murrettu ja rikki lyöty eheys.
Herra Jeesus lupaa jopa suurempia tekoja meidän tehtäviksemme kuin mitkä hän itse on tehnyt, hän, joka on parantanut sairaita, ajanut ulos riivaajia, herättänyt kuolleita, julistanut Jumalan sanaa, hän, joka on antanut itsensä meidän edestämme. — Miten se mahtaa olla mahdollista, että minä syntinen ja vajavainen ihminen tekisin suurempia?
Jeesus sanoo: Minä menen Isän luo. Ja se totisesti ei ole ihme eikä mikään, että hän, joka on tullut Jumalan luota, itse Jumala ja ihminen, menee Isän luokse. Totisesti on suurempi ja ihmeteltävä asia, että Vapahtaja Jeesus Kristus vie minut syntisen ja kadotetun ihmisen taivaaseen, Jumalan valtakuntaan, iankaikkiseen elämään. Se tosin on suurempi, että kaikki me syntiset, jotka uskomme häneen, saamme yhtyä siihen, mitä Vapahtaja sanoo: Minä menen Isän luo.
Näin Herra Jeesus antaa tänään elämällemme suunnan, tarkoituksen, sisällön ja eheyden. Jumalan käsistä saamme vastaanottaa tämän vuoden; ja Jumalan käsiin saamme palauttaa menneen vuoden taakat, synnit ja kärsimykset. Suokoon kolmiyhteinen Jumala: Isä ja Poika ja Pyhä Henki, että me tänä vuonna kasvaisimme uskossa ja rakkaudessa, jotta saisimme Vapahtajan kanssa sanoa Minä menen Isän luo.