yläasteen aloituskirkko, Luuk 6:27-31, tuomo Lindgren

tuomo Lindgren
harjavalta

Eilen ja tänään on tutkittu lukujärjestystä. Sieltä löytyy myös sellainen aine kuin uskonto. Monelle teistä uskonto saattaa olla koulun tylsin aine. Jotkut miettivät, miksi sitä on pakko lukea? Muualta saa helposti sen vaikutelman, että se on jotakin sellaista, mistä pitää pyrkiä eroon.

Uskonnoista on vain harmia. Onhan maailmalla nähty kuinka lähes kaikissa sodissa ja terrorismissa uskonnoilla on suuri merkitys. Lähes jokainen osaa jo sanan fundamentalisti.

Sana on tullut tarkoittamaan ihmistä, jolta uskonto on vienyt arvostelukyvyn ja myötätunnon toisia ihmisiä kohtaan. Vintti on mennyt liiasta uskosta niin pimeäksi, että henkilö on valmis marssimaan ihmispommina vääräuskoisten keskelle – lentokoneissa ja busseissa.

Lievemmässä muodossa tällä tarkoitetaan ihmistä, joka on linnoittautunut omien ennakkoluulojensa taakse eikä suostu aitoon keskusteluun toisten kanssa. Ihmistä joka ei siedä erilaisuutta, ei pyri ymmärtämään toisenlaisia kantoja. Näitä ihmistyyppejä löytyy kaikkien uskontokuntien joukossa. Se ei ole jonkin yhden uskonnon etuoikeus.

Herää kysymys, onko heille annettu liikaa vai liian vähän uskonnon opetusta?

Jos uskonnon opetus poistetaan kouluista kaikkialla maailmassa, poistuuko uskonnon nimissä tehdyt hirmuteot. Käykö kenties päinvastoin. Jos äidinkielen opetus poistetaan koulusta, parantaako se kielitajuamme. Samalla tavalla jos uskonto poistetaan uskonnon kielitaju hämärtyy. Sen seurauksena uskonnollisesti lukutaidottomat ovat helposti ohjailtavissa erilaisiin ääriliikkeisiin. He ovat suojattomia – uskonnon suhteen verrattavissa luku- ja kirjoitustaidottomiin. Niin tiedetään käyneen japanissa, jossa uskonto ei ole sisältynyt opetussuunnitelmaan. Kun jokin ääriliike saa houkuteltua tällaisia ihmisiä mukaansa, heiltä puuttuu todellakin arvostelukyky koko uskonnolliseen elämään. Mutta se johtuu enemmänkin oppimattomuudesta. (vaikka tiedetään, että terroristien joukossa on ihan oppineitakin ihmisiä. Jätin tämän näkökulman pois puheesta. Tein siis tahallisen yksinkertaistavan väitteen)

Mitä vähemmän on saanut uskonnon opetusta, sen varmemmin on fundamentalisti. Tästä seuraa luontevasti kysymys: Oletko sinä fundamentalisti?

Kiellät tietysti moisen ehdottomasti. Ajattelet ehkä olevasi fundamentalistin ruumiillistunut vastakohta. Mutta kysymys ei olekaan siitä, oletko rakentanut pommia koulun tai kirkon alle, vaan onko oma uskonnollisuutesi ja asenteesi samalla tasolla fundamentalistin kanssa. Puntarissa on suvaitsevaisuus ja erilaisuuden sietäminen.

Me kuvittelemme olevamme suvaitsevaisia kun katsomme trendikästä tv-sarjaa ja muutama ohjelmaformaatin kiintiöhomo kerää myötätuntopisteitä. ”Olen suvaitsevainen ihminen, kun pystyn asiallisesti katsomaan tällaista ohjelmaa enkä vaihda kanavaa edes silloin kun nuo homot pussaavat.” Suvaitsevaisuutemme loppuu kuitenkin lyhyeen, kun luokalla on joku riittävän erilainen ihminen: vääränlaiset silmälasit, pukeutuu oudosti, on puhevika tai harrastaa vaikka sellon soittoa tai on hyvä koulussa. Yhtäkkiä pieni fundamentalisti nostaa meissä päänsä. Ja alamme terrorisoida tämän yksilön elämää. Sanoin tarkoituksella ’terrorisoida’ Kysymys on samasta asiasta – mutta nyt vain keskellä arkielämääsi. Meiltä puuttuu ehkä sittenkin erilaisuuden sietokyky. Olemme fundamentalisteja.

Jos haluat kasvaa paremmaksi ihmiseksi, älä jätä uskonnontuntia väliin. Älä jätä muitakaan – koulun kaikki oppiaineet ovat tärkeitä.

Onko uskonnon oppimisesta silti tehty liian vaikeaa?

Eräs rikas mies tuli juutalaisen rabbin luokse ja sanoi, että hän haluaisi oppia koko tooran (pyhät kirjoitukset), mutta hänellä ei ollut aikaa opiskella sitä. Eikä hän jaksanut kuunnella pappien pitkiä jaarituksia. Opeta se minulle sinä aikana, jona jaksan seisoa yhdellä jalalla. – Jos rabbi olisi ollut fundamentalisti, hän olisi vienyt moisen öykkärin ’saunan taakse’ ja ampunut sinne. Mutta hän ei menettänyt malttiaan, vaan sanoi: ”Älä tee muille sitä, mikä sinulle itsellesikin on vastenmielistä.” Käännynnäinen ei ollut vielä ehtinyt nostaa jalkaansa.

Jeesus opettaa samalla tavalla: Kaikki minkä tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää te samoin heille. Jos tämä on uskontoa, siitä ei voi seurata kenenkään pommittamista – ei lahtausta saunan takana eikä myöskään nyrkiniskuja koulun sokkeloisilla käytävillä.