Simo Repo. Kotimaa24 haastatteli Revon hänen viimeisenä työpäivänään.
– Jos tehtäisiin hyvin yhteistyötä ja jaettaisiin töitä mielekkäällä tavalla, tästä joukosta voisi saada vielä paljon enemmän irti. Tiedottajia on tarpeeksi, mutta se kuinka hommaa johdetaan, on tuhannen taalan kysymys. Tämä ei ole kritiikkiä yksittäistä tahoa tai henkilöä kohtaan vaan kohdistuu koko johtamisjärjestelmään ja kirkon toimintaan. Nyt ollaan uusimassa aluerakenteita, samalla pitäisi ajatella myös työalarakenteita, Repo toteaa.
Yhteistyön osalta on hänen mukaansa jo päästy hyvään alkuun.
– Oleellinen muutos on se, että saatu aikaan kirkon yhteisiä viestinnällisiä juttuja kuten kirkon mediasäätiö, Kotimaa24 ja lukuisia yhteisiä verkkohankkeita esimerkiksi Lastenkirkko, Nettipappi ja tietysti Jouluradio. Nämä ovat seurakuntien ja joissakin tapauksissa myös kirkkohallituksen ja Kotimaan yhteistyön tulosta. Muutos on pelkästään hyvään suuntaan ja sitä tietä kannattaa mennä eteenpäin.
Kirkon viestintä vaikuttaa Revon mukaan myös avautuneen.
– Haluaisin sanoa viestinnän tulleen avoimemmaksi. Tuntuu siltä, että lehdistössä käsitellään kirkon asioita avoimemmin, näin on sekä kirkon lehdissä että muualla. Toisaalta jatkuvasti törmää myös siihen, että kirkossa suhtaudutaan avoimuuteen aika niuhosti ja on sellaista henkeä, että olisi parempi, kun ei puhuttaisi mitään.
Hän uskoo seurakuntalehtien pitävän pintansa myös jatkossa.
– Verkon tuomat uudet mahdollisuudet on osattu ottaa käyttöön. Edelleenkin on säilynyt vanha pohja. Oleellisin asia seurakuntalaisviestinnässä on seurakuntalehti, joka hakkaa kaikki verkot lukijamäärissä. Seurakuntalehtien merkitys tulee kasvamaan lähivuosina. Kun muu lehdistö vaikeuksissa ja painoviestintä vähenee, seurakuntalehdet tulevat pärjäämään kilpailussa.
Ilmoita asiavirheestä