”Juutalaislähetyksen lopettaminen on surullinen päätös”

Saksan protestanttisten maakirkkojen yhteenliittymä Evangelische Kirche in Deutschland (EKD) päätti synodissaan 9. marraskuuta julkilausumasta, jossa EKD:n kirkot lopettavat juutalaislähetyksen, siis juutalaisten evankelioimisen.

Päätöksen taustalla on Saksan kirkoissa vuosikymmeniä käyty keskustelu, joka liittyy usein myös saksalaisten traumaattiseen historiaan natsi-Saksan toteuttaman juutalaisten kansanmurhan ajalta.

EKD:n päätös julkilausumasta on merkityksellinen, sillä siihen kuuluvat maakirkot edustavat noin 20 miljoonaa saksalaista. Kyseessä on yksi maailman suurimmista protestanttisista kirkkokunnista.

Juutalaisuuden ja kristinuskon suhde on kautta aikojen ollut teologisesti monimutkainen ja usein jännitteinen. Peruskysymys kristittyjen näkökulmasta on ollut, onko usko Jeesukseen messiaana koko ihmiskunnan ainoa pelastustie, vai onko juutalaisuus kuitenkin juutalaisten erityinen pelastustie.

Suomalaisista lähetysjärjestöistä Suomen Lähetysseura sekä Evankelisluterilainen Lähetysyhdistys Kylväjä ovat tehneet lähetystyötä Israelissa ja juutalaisten parissa.

”Kaikki pelastuvat vain Jeesus-messiaan kautta”

Espoon Leppävaaran seurakunnan kappalainen Juha-Pekka Rissanen oli aikaisemmin Suomen Lähetysseuran palveluksessa Israelissa 12 vuotta, vuodesta 1990 vuoteen 2002.

Rissasen mukaan EKD:n päätös juutalaislähetyksen lopettamisesta on surullinen. Juutalaisiin suuntautuvassa lähetystyössä on hänen mukaansa kyse samasta kuin kaikessa muussakin kristillisessä lähetystyössä.

– Kyse on siitä, että otetaan todesta Raamatun kokonaissanoma ja siellä esiin tuleva pelastushistoria, Jumalan suunnitelma oman kansansa – juutalaisten – ja kaikkien kansojen pelastamiseksi ikuiseen elämään lopulta vain Jeesus-Messiaan kautta.

Rissanen painottaa, että tätä lähetystyötä kuuluu tehdä sekä juutalaisten että ei-juutalaisten parissa, kuten Apostolien teoissa (Apt. 1:8) sanotaan.

– Näen, että juutalaisten ja kristittyjen välinen dialogi on tärkeä osa juutalaislähetystyötä ja että sen avulla voidaan torjua monia vääriä uskomuksia ja ennakkoluuloja, joita eri uskontojen edustajilla on toisistaan, Rissanen sanoo.

Hänen mielestään lähetystyö kunnioittavasti ja herkkätuntoisesti toteutettuna on hyvinkin mahdollista. Se sisältää paljon elämää rikastavia piirteitä erityisesti molemminpuolisen vuorovaikutuksen kautta.

– Väärien ennakkoluulojen karsiminen, keskinäisen kunnioituksen kasvattaminen ja palvelevalla asenteella toimiminen ovat siinä tärkeitä piirteitä.

Edellä mainituista syistä sanomaa syntien anteeksiantamuksesta Jeesuksen sovitustyön perusteella on Rissasen mielestä pidettävä esillä juutalaisten parissa.

– Myös juutalaisten omat Pyhät kirjoitukset (Tanakh / Vanha testamentti) sisältävät paljon viitteitä Pelastajaan ja Hänen tehtäväänsä. Tällaisia kohtia on esimerkiksi Jesajan kirjan luvussa 53 ja Jeremian kirjan luvussa 31, Rissanen sanoo.

Paavali: ”Ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille”

Uuden testamentin sivuilla on helppo aistia ensimmäisten kristittyjen usein jännitteinen suhde juutalaisuuteen, mutta Rissasen mukaan juuri apostoli Paavali on esikuvana ja innoittajana juutalaisten parissa tapahtuvalle evankelioinnille.

– Paavali julisti, että hän ei häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille, Rissanen muistuttaa.

Paavali myös meni matkoillaan aina ensin synagogiin, oman kansansa pariin, mikä Rissasen mielestä merkitsee sitä, että juutalaisten parissa on aktiivisesti pidettävä tarjolla evankeliumia.

– Jos uskotaan juutalaisilla olevan oma pelastustiensä ja kristityillä omansa, on uskottava kaikilla muillakin uskonnoilla olevan tämä sama merkitys ja asema. Kyse on dispensationalismista, siis siitä ajatuksesta, että eri aikoina Jumala pelastaa ihmiset eri tavoin.

Rissasen mukaan koko kristillinen lähetystyö suhteellistetaan ja lopulta mitätöidään sen kautta, että Jeesuksen Kristuksen asema ja merkitys Pelastajana ei olekaan korvaamattoman tärkeä.

– Kuitenkin Jeesus painottaa Johanneksen evankeliumissa olevansa ”tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani” (Joh. 14: 6).

Rissanen muistuttaa, että Suomen kirkossa ei ole tehty mitään juutalaisten evankelioimista torjuvaa päätöstä.

– Käytännössä kuitenkin ilmeisesti suuri osa kirkon työntekijöistä ei miellä yleensäkään evankeliointia keskeisimmäksi osaksi lähetystyötä. Sen katsotaan olevan paljolti – tai lopulta yksinomaan – monimuotoista humanitääristä avustustyötä.

Mutta jos Raamatun sanomaa ei julisteta, työssä ei Rissasen mukaan enää ole kyse lähetystyöstä.

– Näyttää siltä, että nykyisellään herätysliikepohjaiset, Suomen Lähetysseuraa uudemmat lähetysjärjestöt ottavat juutalaisten evankelioinnin tosissaan ja että niillä on mahdollisuus yhteistyöhön messiaanisten juutalaisten kanssa, Juha-Pekka Rissanen arvioi.

Juutalaislähetyksen alasajo on jatkumoa monien kirkkojen kehitykselle

Evankelisluterilainen Lähetysyhdistys Kylväjä on yksi viidennen herätysliikkeen piirissä toimivista lähetysjärjestöistä.

Sillä on ollut toimintaa myös Israelissa jo vuosikymmenien ajan.

Kylväjän toiminnanjohtaja Pekka Mäkipää kertoo keskustelleensa EKD:n päätöksestä saksalaisten kanssa Luterilaisen maailmanliiton lähetyskonsultaatiossa Genevessä.

– Jotkut heistä olivat sitä mieltä, että EKD:n päätöksessä kyseessä ei ole niinkään teologinen, vaan nimenomaan saksalaiseen kontekstiin liittyvä päätös, kylläkin täysin kategorinen: ei lähetystyötä juutalaisten keskuudessa. Teologista, Raamattuun perustuvaa selitystä he eivät osanneet antaa, Mäkipää sanoo.

Mäkipää kertoo saksalaisten maininneen myös päivitetyn saksankielisen Luther-Bibel-käännöksen lähetyskäskyn (Matt. 28:19) sanamuotoon, jossa ”opetuslapsiksi tekeminen” on poistettu, sen asemesta puhutaan nyt ”kansojen opettamisesta”.

Isommassa kuvassa Mäkipää arvioi juutalaislähetyksen alasajon jatkumona monien Euroopan luterilaisten enemmistökirkkojen kehitykselle.

– Kamppailua käyvät luterilainen identiteetti ja ekumeenisuus, jonka iskusanoja ovat ”inclusiveness” (syrjimättömyys) ja ”mutuality” (moninaisuus). Käytännössä kirkon identiteetin ja yhteiskunnan ja valtion välinen jännite purkautuu yhteiskunnan hyväksi, Mäkipää arvioi.

Mitä Uuden testamentin juutalaisuutta ja alkuseurakuntaa koskeviin teksteihin ja Uuden testamentin kysymykseen pelastuksesta tulee, Mäkipää painottaa sekä Paavalin että Pietarin olleen juutalaisia ja he molemmat antavat selvän vastauksen: on vain yksi pelastustie.

– Jo ensimmäisessä kirkolliskokouksessa Jerusalemissa vuonna 49 käsiteltiin kysymystä juutalaisten ja pakanoiden pelastustiestä: ”Mehän uskomme, että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo, samalla tavoin kuin heidät.” (Apt.15:11). Nämä kaksi ihmisryhmää on tuotu yhteen, toiset kaukaa, toiset lähempää. Ei ole kahta liittoa, vaan yksi, uusi liitto, jonka jo mm. Jeremia (31:31) ennusti, Mäkipää sanoo.

”Jeesuksesta kertomatta jättäminen on pahinta antisemitismiä”

Suomen kirkon kanta juutalaisten evankelioimiseen on Mäkipään käsityksen mukaan se, että kirkko haluaa viedä Kristus-todistuksen myös juutalaisille.

– Kylväjä on järjestönä nähnyt tarpeelliseksi olla alusta asti olla eri tavoin mukana viemässä todistusta Messiaasta juutalaisten pariin. Me, pakanakansoihin kuuluvat, olemme päässeet osallisiksi Israelin Jumalan hyvyydestä ja olemme juutalaisille velkaa sen, että jaamme evankeliumin heidän kanssaan, Mäkipää linjaa.

Vaikka monet kirkkokunnat ja järjestöt luopuvatkin juutalaislähetyksestä, Mäkipään mielestä Kylväjässä sitä pidetään edelleen teologisena perusarvona.

– Juutalaisevankeliointi on yhtä aikaa sekä samanlaista että erilaista kuin muiden kansojen parissa tehtävä työ. Juutalaisille ei viedä kristillisyyttä, vaan heitä kutsutaan palaamaan uskon juurille ja Jumalan Israelin kansan kanssa tekemiin lupauksiin ja uskomaan Messias Jeesukseen lupausten täyttymyksen. Syntien sovituksen Jeesuksessa löytäneiden Messiaanisten juutalaisten oma kokemus on, että Jeesuksesta kertomatta jättäminen on pahinta antisemitismiä, Pekka Mäkipää sanoo.

Kuva: Olli Seppälä

Lue myös:

Matti Repo: Juutalaisten kansanmurha on pakottanut Saksan kirkot itsekritiikkiin

Saksalaiskirkko lopettaa juutalaislähetyksen – näin asiaa kommentoi Lähetysseuran Rissanen

Timo Vasko: Juutalaistenkin tie Jumalan luo käy Jeesuksen kautta

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliDNA-tutkimus haastaa hautarauhan, pelisääntöjä halutaan tarkentaa
Seuraava artikkeliKalevi Kiviniemi: ”Urut on yhtä aikaa orgastinen ja pyhä soitin”

Ei näytettäviä viestejä