Lukijoilta: Opillinen suoraselkäisyys edellyttäisi, että liturgisesta yhteydestä kieltäytymisen perusteena olisi Sleyn vääränä pitämä vakaumus, ei sukupuoli

Kuva: Shutterstock

Sleyn kotimaantyön johtaja Juhana Tarvainen kiisti 29.11.2024 emeritusarkkipiispa John Vikströmin tulkinnan, että Sley pitää naisia miehiä alempiarvoisina: Sley kannattaa yhteiskunnallista tasa-arvoa. Toisin kuin yhteiskunnassa, kirkossa ei Tarvaisen mukaan voida soveltaa ihmisen asiantuntemukseen perustuvia kriteereitä. Papiksi vihittävän keskeisin ominaisuus on se, että hänet on luokiteltu mieheksi.

Vuosisatoja Raamattua käytettiin torjumaan mikä tahansa vaatimus laajentaa naisten oikeuksia. Sittemmin raamatunjakeiden soveltamisalaa on supistettu: nyt niitä käytetään vain sulkemaan naiset pappisvirasta. Samalla perusteluita on muutettu. Ennen Raamatun sanottiin todistavan, ettei nainen sovellu papiksi heikkojen ominaisuuksiensa vuoksi. Vielä pari vuotta sitten vedottiin sukupuolten välillä vallitsevaan ikuiseen hierarkiaan: naiset on luotu alamaisiksi miehille, eikä vain kirkossa vaan myös perheessä.

Käytännön elämä on osoittanut naisten kykyjä vähättelevät käsitykset vääriksi. Samalla niihin on lakattu vetoamasta naisten pappeutta vastustavien argumentaatiossa. Alamaisuusopetuskin näyttää kadonneen – onhan sen osoitettu edustavan vanhan kirkon harhaoppina torjumaa subordinationismia.

Mitä perusteluista on jäänyt jäljelle? Tarvainen vetoaa epämääräiseen apostolisuuteen: nainen voi kyllä hoitaa mitä tahansa yhteiskunnan johto- tai asiantuntijatehtävää, mutta ei toimittaa yksinkertaista jumalanpalvelusta.

Sleyn edustamaan käsitykseen kuuluu, ettei papiksi vihittyjen naisten kanssa vietetä jumalanpalvelusta. Sley ei kuitenkaan ole torjunut liturgista yhteyttä kenenkään miehen kanssa. Opillinen suoraselkäisyys edellyttäisi, että kieltäytymisen perusteena olisi Sleyn vääränä pitämä vakaumus, ei sukupuoli. Sley toteuttaa virkakantaansa torjumalla ja vieroksumalla papiksi vihittyjä naisia nimenomaan sukupuolen perusteella. On sanakikkalua väittää sitä tasa-arvon toteuttamiseksi.

Jaana Hallamaa

Pastori, Helsinki

Lukijoilta: Kulttuurin paine vai apostolinen perintö? Juhana Tarvainen vastaa John Vikströmille

Lukijoilta: ”Yllättävää yhtäläisyyttä ja yhteisyyttä” – John Vikström päättää keskustelun omalta osaltaan

Lukijoilta: Luopuminen vanhasta naiskäsityksestä vaatii uusia tulkintoja

Lukijoilta: Raamattu, traditio ja ekumenia ohjaavat virkakysymyksessä vain yhteen suuntaan

***

Uuden tilaajan etu: Ensimmäinen kuukausi vain 1€!

Innostutko ajankohtaisista aiheista ja laadukkaasta merkityksellisestä sisällöstä? Jos et ole vielä Kotimaan digitilaaja, nyt on loistava hetki tutustua mediaan ja aloittaa tilaus. Saat ensimmäisen kuukauden erikoishintaan vain 1€, ja pääset syventymään kiinnostavaan sisältöömme välittömästi.

Erikoistarjous on voimassa vain rajoitetun ajan ja ainoastaan uusille asiakkaille.

Kuukauden tutustumisjakson jälkeen Kotimaan digitilaus jatkuu automaattisesti hintaan 9,90€/kk, voit perua tilauksen koska tahansa ennen seuraavan laskutuskauden alkua.

Ota kaikki irti Kotimaasta – napsauta tästä!

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliSuomalaiset kannattavat laajaa oikeutta uskonnon­harjoittamiseen, mutta kaikkia vakaumuksia ei haluta nähdä omassa arjessa
Seuraava artikkeli”Etsikää sitä, mikä on yhteistä”: Nasima Razmyarin perheen tarina on esimerkki halusta kotoutua – silti hän on joidenkin silmissä ikuinen maahanmuuttaja

Ei näytettäviä viestejä