Kotimaan arkistoista: Uskontoneutraali jouluevankeliumi – sopii myös ateisteille

Kuva: Olli Seppälä

Syksyn keskustelut siitä, miten uskonnonharjoitus saa näkyä kouluissa, mitä se edes on ja kuinka joululauluistakin muutellaan sanoja neutraalimmaksi, nostivat Kotimaan toimituksen muistiin yleishumaanin ja sadunomaisen uskontoneutraalin jouluevankeliumin. Se julkaistiin 19.12.2018 silloisessa Kotimaa24:ssä vastauksena ajan henkeen.

Julkaisupäällikkö Olli Seppälän kirjoittama satiiri herätti sen verran väärinymmärrystä ja suuttumusta, että toimittaja Meri Toivanen kirjoitti siihen kommentin, joka julkaistiin 22.12.

Kertauksen vuoksi vastauksena ajan henkeen julkaisemme nyt sekä alkuperäisen sylttytehtaan että sitä selittävän kommentin.


Uskontoneutraali jouluevankeliumi

1. Kauan sitten Augustus-niminen paha kuningas päätti, että kaikkien on maksettava hänelle veroa.

2. Niinpä alamaiset menivät kirjoittamaan nimensä veroluetteloon.

3. Jokainen meni oman sukuyhteisönsä hallitsemaan kaupunkiin.

4. Niin myös Joosef-niminen tuiki tavallinen puuseppä lähti kotikaupungistaan ja meni verollepanoa varten toisessa maakunnassa sijaitsevaan Betlehemiin.

5. Joosef lähti matkalle Maria-nimisen nuoren kihlattunsa kanssa, joka odotti vauvaa.

6. Heidän päästyä perille kaupunkiin, kävi ilmi, että kaikki majapaikat olivat täynnä. Kesken kaiken Maria huomasi, että hänen on aika synnyttää.

7. Sieltä tuli poikavauva. Kun synnytys oli ohi, Maria kapaloi vauvan ja pani hänet seimeen, koska he joutuivat yöpymään kotieläimille tarkoitetussa tallissa.

8. Samaan aikaan lähistöllä oli paimenpoikia yöllä ulkona vartioimassa lammas- ja vuohilaumaansa.

9. Yhtäkkiä heistä alkoi tuntua, että kuu loisti taivaalla tavallista kirkkaampana. Poikia alkoi pelottaa, sillä kuunsäde muodosti kallioseinää vasten varjon, ikään kuin ihmishahmon.

10. Se oli tonttu, joka kuiskasi heille – mutta jokainen poika kuuli eri asioita. Jälkikäteen paimenpojat saivat koottua tontun puheista seuraavan viestin: ”Älkää turhaan pelätkö. Minä tulin kertomaan teille ennustuksen, josta on paljon iloa koko kansalle.

11. Tänään teille on syntynyt uusi, hyvä kuningas. Hänen nimensä on Auringonsäde.

12. Lapsi makaa nyt kapaloituna seimessä. Menkää katsomaan häntä.”

13. Ja samalla hetkellä kuunsäteen synnyttämän tonttuhahmon ympärille tuli suuri joukko metsän eläimiä, jotka iloitsivat auringosta ja lausuivat kuorossa:

14 ”Aina kun aurinko taivaalla paistaa, saamme rauhaa maan päällä maistaa.”

15. Kun tonttu oli hävinnyt näkyvistä ja eläimet olivat palanneet takaisin metsään, paimenpojat olivat hetken kuin puulla päähän lyötyjä. Viimein he sanoivat toisilleen: ”Nyt lähdetään kaupunkiin katsomaan, oliko tuo äskeinen totta vai harhaa.”

16. Niin he lähtivät juosten ja löysivät tallista Marian ja Joosefin sekä vauvan, joka makasi seimessä.

17. Pojat kertoivat vauvan vanhemmille ennustuksen, että heidän lapsestaan tulisi uusi, hyvä kuningas.

18. Joosef ja Maria olivat äimän käkenä.

19. Mutta Maria kuunteli tarkkaan ja laittoi muistiin kaiken, mitä oli tapahtunut, ja mietti: ”Mitä, jos paimenet ovat oikeassa ja meidän vauvasta tulee kuningas? Jännää.”

20. Paimenpoikien piti palata takaisin lampaittensa ja vuohiensa luo. He muistelivat vielä vanhoilla päivilläänkin, mitä olivat kuulleet ja nähneet tuona salaperäisenä yönä.

Olli Seppälä

Kommentti: Uskontoneutraali jouluevankeliumi suututti, sillä se ei ollut pelkkä vitsi

Kotimaa24 julkaisi keskiviikkona uskontoneutraaliksi jouluevankeliumiksi nimetyn kirjoituksen. Julkaisupäällikkö Olli Seppälä kirjoitti sarkastisen sanailun, jossa hän korvasi kaiken evankeliumin uskontoon viittaavan aineksen kansansadunomaisella sisällöllä. Tontut tosin pääsivät tarinaan mukaan, sillä niin ne pääsevät myös uskontoneutraaleiksi määriteltyihin koulun joulujuhliin. Olli Seppälän kirjoituksen voi lukea täältä.

Satiirin vastaanotto oli osin raju. Seppälän versio teilattiin. Kotimaan väitettiin pyrkivän kristinuskon tuhoamiseen Suomesta. Palautetta lukiessa tuntui kuin ihmiset uskoisivat pelkonsa tulevan todeksi sillä siunaamalla, kun joku sanoo sen ääneen.

JOULUEVANKELIUMIA ON versioitu pitkään. Mukaelmista tunnetuimpia ovat eri murteille väännetyt evankeliumit. Viime vuosina jouluevankeliumia on kerrottu nuorisolyhentein ja emojein.

Kaksi vuotta sitten Olli Seppälän kirjoittamasta jouluevankeliumista virastosuomeksi tuli nettihitti ja Kotimaa24:n historian suosituin juttu.

Versioinnit ovat tavallisesti vaaratonta huumoria. Sisältö pysyy ennallaan, ja vaihdetuille sanoille on helppo nauraa. Virastosuomen äärellä viihtyminenkin on turvallista, sillä siitä voidaan huvittua joukolla: byrokratia ja kapulakieli ovat kaikkien yhteisiä vihollisia.

Osaa lukijoista huvitti myös evankeliumin uskontoneutraali versio. Kaikkiin se ei uponnut, ja muotoilun onnistumisesta saa tietysti olla montaa mieltä.

Vastustuksen voimakkuus johtui kuitenkin siitä, että tällä kertaa versioinnin sävy oli toisenlainen kuin ennen. Uskontoneutraali jouluevankeliumi oli samalla kertaa satiiria ja vakava tutkielma mahdollisesta tulevaisuudesta. Evankeliumin sisältö muuttui – eikä vain muuttunut, vaan poistettiin. Jäljelle jäi kehys, viitteenomaisena ja onttona. Se veti vakavaksi.

Entä, jos tämä ei olisikaan vitsi? Entä, jos tulevaisuus näyttääkin tältä?

Kyseessä ei edes ole pelkkä utopia. Suvivirrestä on jo tehty neutraaliksi tarkoitettu versio Suvilaulu.

KIRKOSSA ON pitkät perinteet pään työntämisessä pensaaseen. Viime vuosina tämä on näkynyt selkeimmin siinä, kuinka heikosti kirkko ennakoi avioliittolain muutoksen. Oltiin varmuuden vuoksi hiljaa ja toivottiin, että vaikeneminen estää muutokset ja niistä seuraavat ristiriidat.

Ehkä tästä kulttuurista johtui, että monet kriitikot näkivät erityisen raskauttavaksi uskontoneutraalin evankeliumin julkaisemisen kirkon omiin joukkoihin kuuluvassa Kotimaassa.

Uskontoneutraaliudella on yhteiskunnassa äänekkäitä kannattajia, ja koulujen arjessa uskonnon asemaan ei voi välttyä ottamasta kantaa. Uskonnonvapautta on positiivista ja negatiivista, vapautta uskontoon ja vapautta uskonnosta. Kumpikaan ei ole leikin asia.

Juuri siksi eri tahojen pitää eri tavoin voida puhua ääneen uskonnon paikasta julkisessa tilassa. Torjuntalinja johtaa karttamiseen. Silloin ei ole kovin paljon eroa sillä, kartetaanko kaikkia uskonnon ilmenemismuotoja vai evankeliumin satiiriversiota.

Meri Toivanen

Lue myös:

Jouluevankeliumi virastosuomeksi

Onko tässä vuoden oudoin jouluvideo? – Katso jouluevankeliumi virastosuomeksi

Jouluevankeliumi tsättiviestein

Jouluevankeliumi Stadin slangiksi – katso video

***

Uuden tilaajan etu: Ensimmäinen kuukausi vain 1€!

Innostutko ajankohtaisista aiheista ja laadukkaasta merkityksellisestä sisällöstä? Jos et ole vielä Kotimaan digitilaaja, nyt on loistava hetki tutustua mediaan ja aloittaa tilaus. Saat ensimmäisen kuukauden erikoishintaan vain 1€, ja pääset syventymään kiinnostavaan sisältöömme välittömästi.

Erikoistarjous on voimassa vain rajoitetun ajan ja ainoastaan uusille asiakkaille.

Kuukauden tutustumisjakson jälkeen Kotimaan digitilaus jatkuu automaattisesti hintaan 9,90€/kk, voit perua tilauksen koska tahansa ennen seuraavan laskutuskauden alkua.

Ota kaikki irti Kotimaasta – napsauta tästä!

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliPuheenvuoro: Kirkon perheneuvonta vaarassa – jatkamiselle on teologiset perusteet
Seuraava artikkeliEssee: Kirjojen ja elokuvien boheemit papit opettavat paljon muoteista ja rehellisyydestä

Ei näytettäviä viestejä