Meri-Anna Hintsalan mukaan naispappeuskysymys puhuttaa tällä hetkellä paljon vanhoillislestadiolaisten verkkokeskustelussa. Molempia kantoja edustavien määrä on hänen mukaansa kasvanut. Ihmiset ovat viime viikkoina myös keskustelleet aiempaa enemmän omilla nimillään. Hintsalan mukaan äänet ovat keskustelussa koventuneet.
– Keskustelujen määrästä päätellen kyllä, mikä voi jatkossa muodostua haasteeksi liikkeen eheyden kannalta. Näyttää kuitenkin siltä, että keskustelijat eivät ensisijaisesti pyri liikkeen eheyden hajottamiseen, vaan liikkeen sisällä vallitsevien erilaisten äänenpainojen huomioimiseen ja todeksi ottamiseen. Sekä naispappeuden vastustajat ja kannattajat kertovat ongelmista kuulluksi tulemisessa. Se kertoo tilanteen jonkinasteisesta kärjistymisestä, hän sanoo.
Hintsalan mukaan yhteistä tietä etsiviä sovinnollisia puheenvuoroja on kovin vähän.
– Keskustelujen kärjistyminen voi johtua siitä, että tilanne koetaan eri tavoilla uhkaavana. Toisaalta mukana voi olla pelkoa omalla nimellä toimimisesta, ja sen seurauksista. Toisaalta pitää kysyä, millä tavalla tilanne uhkaa perinteiseen virkakäsitykseen pitäytyviä? Miksi on niin pelottavaa, että joku toimii saman liikkeen sisällä toisin kuin itse toimisi? Naispappeutta kannattavien puheenvuoroissa on koko liikkeen muuttamisen sijaan toivottu tilaa tehdä ratkaisu, jossa voi olla uskollinen oman elämän realiteeteille ilman ulossulkemisen pelkoa.
Yllättävästi naispappeutta vastustava keskustelu on Hintsalan mukaan ollut nousussa jonkin verran koko kirkon tasolla johtuen vanhoillislestadiolaisuuden piirissä käytävästä keskustelusta.
– Näyttää kuitenkin siltä, että verkkokeskusteluissa vallitsee naispappeutta tukevia ja rohkaisevia äänenpainoja hyvin paljon. Yleinen mielipide mediassa on ollut ratkaisua tukeva, jota perinteisellä virkakannalla olevat ovat kritisoineet.
Vanhoillislestadiolaisen liikeen ohella myös kirkkoa on Hintsalan mukaan vaadittu vastuuseen herätysliikkeen toimintatavoista.
– Keskustelussa on näkynyt virkakysymyksen lisäksi suhde seurakuntaoppiin sekä naisen asema laajemmin.
– Tällä hetkellä keskustelu on erittäin laajaa ja otos on monipuolinen. Keskusteluissa puhutaan ”siionin sydänäänistä” mikä kertoo liikkeen rivijäsenten aktivoitumisesta verkkokeskusteluissa. Medioituminen, keskustelun sovittaminen julkisen keskustelun puitteisiin kertoo muuttuneesta keskustelukulttuurista, mistä esimerkkinä voisi mainita muun muassa Risto Leppäsen ja Kimmo Puolitaipaleen puheiden julkaiseminen verkossa. Julkista keskustelua vaaditaan, sitä saadaan ja kaikki äänet pääsevät kuuluviin, Hintsala sanoo.
Kotimaa24 julkaisi Leppäsen, joka on arkkipiispa Kari Mäkisen teologinen sihteeri, ja Turun rauhanyhdistyksen puheenjohtajan Puolitaipaleen Turun rauhanyhdistyksessä viime viikolla pitämät puheet. Rauhanyhdistyksessä ilmoitettiin tuolloin, ettei Leppänen voi jatkaa yhdistyksen puhujana. Leppänen hyväksyy naispappeuden.
Meri-Anna Hintsala tekee väitöskirjaa internetkeskustelujen vaikutuksesta vanhoillislestadiolaiseen kulttuuriin.
Lue myös: Rauhanyhdistyksen puheet julki
Erotettu Leppänen käytti viimeisen puheenvuoronsa rauhanyhdistyksessä
Puolitaival: Vanhoillislestadiolaiset eivät vaienna
Ilmoita asiavirheestä