Jo yli 300 organisaatiota syrjinnästä vapaita

Syrjinnst_vapaa420

Vuonna 2007 alkanut Syrjinnästä vapaa alue -kampanja on kaikenlaisen syrjinnän, kiusaamisen ja häirinnän vastainen tiedotuskampanja, jonka avulla organisaatiot ja työyhteisöt tuovat julki sitoutumisensa syrjimättömyyden periaatteeseen. Kampanjaan kyltteineen on lähtenyt jo 345 organisaatiota.

Syrjinnästä vapaaksi alueeksi julistautuminen merkitsee syrjinnän vastustamista, siihen puuttumista sekä ihmisten yhdenvertaisuuden tunnustamista.

– Kampanja ei tarkoita, ettei jossakin siihen liittyneessä yrityksessä tai organisaatiossa olisi enää syrjintää vaan sitä, että jos syrjintää esiintyy, siihen puututaan avoimesti ja tiukasti. Julistautuminen on kaikille merkki siitä, että organisaatio on sitoutunut kampanjan arvoihin, Yhdenvertaisuuskysymysten asiantuntija Milla Aaltonen Ihmisoikeusliitosta kertoo.

Kyltit näkyvälle paikalle

Syrjinnästä vapaaksi alueeksi julistautuva organisaatio täyttää julistautumislomakkeen internetissä ja saa sitä vastaan Syrjinnästä vapaa alue -merkin, joka on laitettava näkyvälle paikalle organisaation tiloissa.

– Merkki on tarkoitus asettaa näkyvästi esille esimerkiksi kahvihuoneeseen, aulaan tai nettisivuille,  jotta sitoutuminen on kaikille selvää, Aaltonen selventää.

Kampanjaan on ehättänyt liittymään jo 345 organisaatiota eri puolelta Suomea.

– Eri toimijoita on jo aika paljon mukana ja mukaan liittyneiden määrä kasvaa koko ajan eli voisi ajatella, että kampanja on otettu hyvin vastaan. Mukana on niin yksityisiä yrityksiä, kansalaisjärjestöjä kuin julkisen puolen organisaatioitakin eli hajonta on hyvä. Esimerkiksi Helsingin ja Espoon kaupungin kirjastot ovat mukana, joten viesti välittyy ja näkyy kaikille kirjastoja käyttäville, Aaltonen sanoo.

Pääkaupunkiseudun kirjastojen esimerkki on saanut kirjastot muuallakin Suomessa aktivoitumaan ja osallistumaan kampanjaan.

Ei negatiivista palautetta

Siitä, miten tempaus on kentällä koettu, on saatu viestejä suoraan organisaatioilta toistaiseksi melko vähän.

– Tietooni ei ole tullut ainakaan negatiivista palautetta. Olemme vierailleet joissakin yrityksissä ja järjestöissä Ihmisoikeusliiton toimesta. Näissä tapaamisissa on selvinnyt, että monet kampanjaan liittyneet ovat hyvin vakavasti lähteneet pohtimaan yhdenvertaisuuskysymyksiä, Aaltonen sanoo.

Kampanjan suunnittelu ja toteutus on tehty yhteistyössä Monikulttuurisen liikuntaliitto FIMU:n, Euroopan komission moninaisuuden puolesta syrjintää vastaan kampanjan, Vammaisfoorumi ry:n, Ihmisoikeusliitto ry:n, SETA ry:n sekä sisäasiainministeriön koordinoiman Yhdenvertaisuus EtuSijalle -hankkeen kesken. Kirkollisia toimijoita kampanjan taustaorganisaatioissa ei ole.

– Kampanjaan liittyneiden joukossa sen sijaan on muun muassa Sininauhaliitto, teologian ylioppilaiden tiedekuntayhdistys ja Helsingin diakoniaopisto, Aaltonen toteaa.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliRissanen: Lähetysseura ei lähde uusien virkojen maksumieheksi
Seuraava artikkeliVäitös: ”Luterilaisuus on iloista aistikylläistä hengellisyyttä”

Ei näytettäviä viestejä