Näillä perusteilla suomalainen tutkija väittää Jeesus-papyrusta väärennökseksi

Suurta julkisuutta saanut papyruslöytö, jossa on maininta Jeesuksen vaimosta on hyvin todennäköisesti väärennös, sanoo papyruksiin perehtynyt tutkija Päivi Vähäkangas. Papyruslöydön esitteli Harvardin yliopiston professori Karen King Roomassa tiistaina.

– Pidän hyvin todennäköisenä, että kyseessä on väärennös sekä paleografisista että sisällöllisistä syistä. Fragmenttia ei ole vielä ajoitettu tieteellisin menetelmin, vaan King ja yksi papyrologi ovat silmämääräisesti arvioineet, että käsialan perusteella teksti on 400-luvulta. Minä ja muutama kollegani olemme puolestaan sitä mieltä, että nimenomaan horjuva käsiala on epäilyttävää. Kaikkien kirjurien käsiala ei suinkaan ollut siistiä, mutta ainakin se oli johdonmukaista. Tässä fragmentissa sama kirjain on kirjoitettu eri tavoilla, mikä viittaa siihen, että kirjoittaja on tottumaton, Roomasta tavoitettu Vähäkangas sanoo.

– Suurempi epäilyksen aihe on sisältö. Miten on mahdollista, että tuntemattomasta kirjoituksesta on säilynyt vain yksi fragmentti, joka sisältää kuitenkin kaikkein jännittävintä, skandaalinkäryistä informaatiota. Da Vinci -koodin jälkeen Jeesuksen siviilisäädystä on keskusteltu kiivaasti. Filippoksen evankeliumissa mainitaan, että Maria oli Jeesuksen kumppani. Tästä on kuitenkin huomautettu, että koptinkielen sanavalinta ”kumppani” on neutraali ja tarkoittaa lähinnä työtoveria tai matkakumppania. Vaimosta puhuttaessa tarvittaisiin koptin sana ”shime” eli nainen. Nyt meillä on fragmentti, jossa Mariasta käytetään juuri tätä ilmaisua. Haiskahtaa siis tilaustyöltä, jonka tekijä on ollut tietoinen tästä keskustelusta.

Vähäkankaan mukaan papyrus voidaan ajoittaa radiohiiliajoituksella, mutta vasta musteen tutkiminen voi ratkaista sen onko kyseessä väärennös.

– On mahdollista, että tässä on käytetty vanhaa, tyhjää papyryspalaa.

– Siinäkään tapauksessa, että fragmentti osoittautuisi aidoksi, se ei tuo uutta tietoa historian Jeesuksesta yhtään sen enempää kuin esimerkiksi Juudaksen evankeliumi. Kyseessä olisi silti melko myöhäinen teksti.

TM Päivi Vähäkangas väittelee Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa lokakuun 6. päivä otsikolla ”Rejection and Reception of Philosophy in the Letter of Eugnostos (NHC III,3 and V,1) and Pseudo-Clementine Recognitions”.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliDance-tuottaja: ”On pelätty kirkon herättävän liikaa tunteita”
Seuraava artikkeli”Kirkkokansan oma kustantamo” 70 vuotta

Ei näytettäviä viestejä