Nooa-elokuvaa ei markkinoida Suomessa kristillisyydellä

Huhtikuun alussa elokuvateattereihin saapuva Darren Aronofskyn ohjaama Noah 3D kertoo Nooan arkin tarinan.

Yhdysvalloissa ohjaaja ja studio ovat olleet erimielisiä elokuvan kohderyhmästä ja markkinoinnista. Elokuvan tuottanut Paramount yritti ohjaajan tahdon vastaisesti muokata elokuvasta kristittyjä miellyttävää elokuvaa.

Suomessa tilanne on toinen. Elokuva suomenkielisessä markkinointimateriaalissa ei ainakaan toistaiseksi ole mainintaa tarinan raamatullisesta alkuperästä. Lyhyen synopsiksen mukaan ”Noah on eeppinen tarina rohkeudesta, uhrauksesta ja toivosta.” Myös englanninkielinen alkuperäisnimi on jätetty kääntämättä.

Suomessa elokuvan levityksestä vastaavan Finnkinon teatterilevityksen markkinointipäällikkö Anitta Rosenvall toteaa, ettei elokuvan kristillistä alkuperää yritetä piilottaa. Toisaalta sitä ei pyritä erityisesti tuomaan esiin.

– Korostamme, että Darren Aronofsky on tehnyt vaikuttavan spektaakkelin. Kaikki kohderyhmät ovat meille tärkeitä, mutta emme ole valinneet kristittyjä erityiseksi kohderyhmäksi, Rosenvall sanoo.

– Tarina on tuttu ja pohjautuu Raamattuun, mutta tässä on sen lisäksi monipuolisesti muitakin elementtejä.

Rosenvall kertoo, että hänen tietojensa mukaan samanlainen markkinointilinja on valittu myös muissa pohjoismaissa.

– Aina kun lokalisoidaan elokuva, otetaan huomio paikallinen kulttuuri. Amerikassahan on vahvasti kaupallisia uskonnollisia yhteisöjä, mutta Suomessa ei ole samantyylistä kulttuuria.

Lue myös:

Raamattu näkyy valkokankailla tänä vuonna

(Photo by Niko Tavernise – © 2012 Paramount Pictures. All Rights Reserved)

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliKotikanalassa kasvaa Eldorado-luomutipuja – katso video!
Seuraava artikkeliOulun seurakuntayhtymä kutsuu kolmekymppiset leffaan

Ei näytettäviä viestejä