Uusi Kansallinen Nuorisotutkimus paneutuu 15–30-vuotiaiden kulutustottumuksiin. Tutkimuksen perusteella nuoret liikkuvat verkon kauppapaikoissa huomattavasti vanhempia ikäpolvia sujuvammin.
Kierrätyskulttuuri on monille arkipäivää ja monet rajoittavat tietoisesti kulutustaan. Uudessa jakamistaloudessa tavarat ja palvelut liikkuvat kuluttajalta kuluttajalle ilman välikäsiä. Kuluttajina nuoret arvostavat edullisuutta, helppoutta, pitkää käyttöikää ja kanta-asiakasetuja.
– Nuorista voi puhua “avaimet käteen ja ohjekirjat roskiin” -sukupolvena. Asioiden pitää tapahtua nopeasti ja vaivattomasti niin verkossa kuin sen ulkopuolellakin. Tietoa kuluttamisen tueksi on tarjolla rajattomasti, mutta se ei useinkaan tee esimerkiksi arvojen mukaisesta kuluttamisesta helpompaa, pikemminkin monimutkaisempaa, kertoo tutkija Enna Leminen.
Tutkimustoimisto 15/30 Research on tehnyt Kansallista Nuorisotutkimusta vuodesta 2006 alkaen. Tutkimuksen teema vaihtuu vuosittain. Aiempia teemoja ovat olleet mm. media, asuminen, arvot ja elämäntapa. Kulutustottumuksia tutkittiin edellisen kerran vuonna 2011. Tutkimus on omarahoitteinen.
Kansalliseen Nuorisotutkimukseen vastasi 1000 15–30-vuotiasta suomalaista. Otos on kansallisesti edustava. Lisäksi tutkimus sisältää 500 henkilön vertailuaineiston 31–75-vuotiaista. Aineisto kerättiin sähköposti-informoidulla verkkolomakkeella. Tutkimusta varten tehtiin myös 4 etnografista haastattelua ja katugallup.
Ilmoita asiavirheestä