”Pelkään, että aktiiveilla on eri käsitys kirkosta kuin ihmisten enemmistöllä”

Helsinki Mission toiminnanjohtaja Olli Valtonen pohtii Kirkonkellarin artikkelissaan kirkon brändiä. Valtosen mukaan kirkko suhtautuu brändiinsä välinpitämättömästi.

”Että brändi on vain markkinoinnin kieltä eikä kosketa meitä. Että eihän meillä ole ”asiakkaita” vaan kirkon jäseniä. Sitä paitsi kuulen jo jonkun sanovan: Kuka on kirkko? Emmekö me kaikki kirkon jäsenet yhdessä? Mutta se on luvalla sanottuna tyhmästi ajateltu”, Valtonen kirjoittaa.

Hänen mukaansa kirkko on yhteisö, jonka johtamiseen pätevät samat lainalaisuudet kuin muihinkin yhteisöihin ja yrityksiin. Kirkon kohdalla ongelma on Olli Valtosen mukaan siinä, että kirkko on moniuskoinen ja moniääninen. Moniäänisyys kuitenkin korostaa Valtosen mukaan brändityöskentelyn tärkeyttä.

”Olennainen kysymys on kysymys mielikuvasta. Ja sen päättävät ”asiakkaat” niin hankala termi kuin se onkin. Siinä pelkään eniten sitä, että seurakuntien työntekijöillä ja aktiiviosallistujilla voi olla ihan eri näkemys kuin ihmisten enemmistöllä.”

Olli Valtosen kirjoitus Kirkonkellarissa

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliPaavi Franciscukselta viesti kaikille Euroopan kansalaisille
Seuraava artikkeliMaailman suurin Fingerpori löytyy Nokialta

Ei näytettäviä viestejä