Kuukauppi: Hengellinen oppi-isäni on Urho Muroma

Suomessa Lahdessa viikonvaihteessa vieraillut Inkerin kirkon piispa Aarre Kuukauppi paljastaa pyynnöstä itselleen tärkeän hengellisen vaikuttajan.

– Monet evankeliset ehkä nyt närkästyvät, mutta jo lapsesta lähtien sydäntäni lähellä on ollut rovasti Urho Muroman ajattelu.

Urho Muroma (1890–1966) oli Suomen Raamattuopiston perustaja. Kuukauppi kertoo, että jo pikkupoikana hänen äitinsä luki hänelle Muroman kirjaa Salattu elämä Herrassa.

– Jälkeenpäin olen ihmetellyt, mistä hän neuvostoaikana oli sellaisia kirjoja käsiinsä saanut, hän sanoo.

Kuukauppi perustelee tarkemmin sitä, miksi Muroman teologia on häntä miellyttänyt.

– Muromaahan on joskus arvosteltu ei-luterilaiseksi, mutta hänen ajattelunsa sopii siihen lähetystilanteeseen, missä Inkerin kirkko nyt elää: ”Heräjä sinä, joka nukut, ja Kristus sinua valaisee”, Kuukauppi lausahtaa.

Hengellisyyskin elää ajassa ja kontekstissa. Inkerin kirkko tekee yhteistyötä miltei koko Suomen kirkon kentän kanssa. Tämä yhteistyö perustuu kirkkojen tunnustukseen ja historiaan, sekä niiden välisiin sopimuksiin ja tahtotilaan, ei niinkään henkilösuhteisiin.

Onko silti esimerkiksi tämän hetken Suomen piispakunnassa sellaisia, joiden edustama spiritualiteetti olisi Kuukauppia erityisen lähellä?

– Voi sanoa, että minulla on erityisen luottamukselliset suhteet Seppo Häkkiseen, mutta kuuntelen hyvin mielelläni myös Jari Jolkkosta. Hän on matalan profiilin piispa ja teologisesti vakaa, Kuukauppi muotoilee.

Hän pitää Jolkkosta esimerkillisenä piispana myös siksi, että Inkerissä käydessään tämä on käärinyt hihansa ja käyttänyt kirvestä muiden talkoolaisten joukossa.

Suomen kirkon piispoja ei ole jaettu mihinkään ryhmiin.

– Yhteistyötä on toki muidenkin piispojen kanssa. Sellaisia ovat esimerkiksi Simo Peura ja Samuel Salmi, ja joistakin näkemyserimielisyyksistämme huolimatta myös Kaarlo Kalliala, Kuukauppi pohdiskelee.

Inkerin kirkolla on Suomessa joskus arveltu olevan vispilänkauppaa myös Suomen kirkosta irtioton tehneen Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan (Luther-säätiö) kanssa. Kuukauppi tyrmää väitteen.

– Henkilökohtaisesti pidän toki yhteyttä lähetyshiippakunnan piispaan Risto Soramieheen, mutta yhteytemme alkoi jo silloin, kun hän vielä oli Kansanlähetyksen työntekijänä Istanbulissa. Ja lähetyshiippakunnan dekaanin Juhana Pohjolan kanssa olen opiskellut yhdessä Karkun evankelisessa opistossa, Kuukauppi kertoo.

Tällä hetkellä Inkerin kirkolla ei Kuukaupin mukaan ole yhteistyötä lähetyshiippakunnan kanssa. Jotakin sympatiaa Kuukauppi silti tuntee sitä kohtaan.

– Mielestäni jumalanpalvelusyhteisöt ovat Suomen kirkolle hyväksi. Olen ihmetellyt sitäkin, miksi maahanmuuttajamuslimit saavat käyttää tiloja Suomen kirkon seurakunnissa, mutta lähetyshiippakunnalle niitä ei anneta, Aarre Kuukauppi sanoo.

Lue Aarre Kuukaupin haastattelu Kotimaasta 12.11.

Kuva: Johannes Wiehn. Aarre Kuukauppi vieraili toukokuussa Kouvolan kirkkopäivillä.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliKirkolliskokouksen täysistunnot eivät ole teatteria
Seuraava artikkeliKelton jouluseimi evankelioi venäläisiä

Ei näytettäviä viestejä