Yhdysvaltalainen National Geographic -lehti listaa joulukuun numerossaan Marian ilmestykset 1500-luvulta nykypäivään.
Marian ilmestyksiä on 1900-luvulla ollut erittäin paljon useammin kuin minään muuna vastaavana ajanjaksona. 1800-luvulla ilmestyksiksi koettuja tapahtumia on ollut jonkin verran, mutta yllättäen 1700-luku on ollut marialogisesti hyvin vaisu.
1500- ja 1600-luvuilla ilmestyksiä koettiin lehden mukaan verraten runsaasti.
Lehden artikkelissa eritellään kokonaisuudessa katolisen kirkon harvat todellisiksi ja yliluonnollisiksi määrittelemät ilmestykset, kuten Meksikon Guadalupe (1531), Ranskan Salette (1948) ja Lourdes (1858) tai Portugalin Fátima (1917), sekä toisaalta kirkon ei-yliluonnollisiksi arvioimat, ei-yliluonnolliset mutta uskon ilmauksina arvokkaat, vain paikalliseen traditioon kuuluvat, muodollisesti tutkimattomat ilmestykset, sekä vielä kokonaan tutkinnassa olevat ilmestykset.
Lähinnä Suomea sijaitseva Vatikaanin vahvistama Marian ilmestyspaikka on Liettuan Šiluvassa.
Varsinkin Euroopassa ja Yhdysvalloissa on runsaasti koettuja ilmestyksiä, jotka katolisen kirkon kannalta ovat kuitenkin ei-yliluonnollisiksi arvioituja, vahvistamattomia tai vielä tutkinnassa.
Euroopan protestanttisilla, erityisesti luterilaisilla alueilla ilmestyskokemuksia on äärimmäisen vähän, Pohjoismaissa ei yhtään. Myös ortodoksisissa maissa ilmestyksiä on National Geographicin kokoamien tietojen mukaan vähän verrattuna katolisiin maihin.
Kaiken kaikkiaan amerikkalaislehti arvioi neitsyt Marian ”maailman voimakkaimmaksi tai vaikutusvaltaisimmaksi naiseksi” (The Most Powerful Woman in the World).
Suomalaisessa luterilaisessa kirkkovuodessa Marialle omistettuja tai alun perin mariaanisia pyhiä ovat kynttilänpäivä, Marian ilmestyspäivä ja neljäs adventtisunnuntai.
Katolisessa ja ortodoksisessa traditiossa Maria-pyhiä on huomattavasti useampia.
National Geographicin artikkeli huomauttaa myös, että Koraanissa puhutaan Mariasta enemmän kuin Raamatussa.
Ilmoita asiavirheestä