Yhteiskunnan ei tule tukea suurmoskeijan rahoittamista, vaaditaan hiljattain julkaistussa Kristillisdemokraattien maahanmuuttopoliittisessa ohjelmassa.
Ohjelman viidestä kappaleesta yksi on omistettu ”islamin haasteelle”. Siinä suurmoskeijahanketta kuvaillaan ”islamilaisen valloituspolitiikan keskukseksi, jollaisia myös suuri osa länsimaisista muslimeista vastustaa”.
Mitä tämä tarkoittaa, ohjelmaa valmistelleen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Päivi Räsänen?
– Se liittyy tiettyjen islamin asiantuntijoiden näkemyksiin siitä, että islamissa pyhillä paikoilla tai moskeijoilla on erilainen uskonnollinen merkitys kuin meillä fyysisellä kirkkorakennuksella. Islamiin kuuluu ajatus siitä, että hengellistä ja maallista regimenttiä ei voi erottaa toisistaan, ja tavallaan siihen uskonnon leviämiseen liittyy tällaiset maamerkit, Räsänen sanoo.
Hän muistuttaa, että Helsinkiin kaavailtu suurmoskeija jakaa myös suomalaista muslimiyhteisöä.
Ohjelman islamia käsittelevässä osuudessa kiinnitetään suurmoskeijahankkeen lisäksi huomiota mahdollisuuksiin ehkäistä radikalisoitumista islamin asiantuntijoiden koulutuksen avulla. Ohjelmassa todetaan, että monissa länsimaissa on pohdittu imaamien kouluttamista valtion oppilaitoksissa. Suomessakin on keskusteltu mahdollisuudesta kouluttaa imaameja Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa.
Kristillisdemokraattien mukaan imaamien kouluttamisella tavoitellaan imaamikoulutuksen monopolisoimista valtiolle ja näin radikaalin islamin leviämisen ehkäisyä. Ohjelmassa kuitenkin todetaan, että koska muslimiyhteisöt tavoittavat vain osan Suomessa asuvista muslimeista, tehokkaampaa olisi panostaa kouluissa annettavaan oman uskonnon opetukseen, joka tavoittaa lähes kaikki muslimilapset ja -nuoret.
Pätevien islamin opettajien löytäminen on kuitenkin osoittautunut haastavaksi.
– Toivon, että meillä pätevöityisi henkilöitä opettamaan islamin uskontoa. Uskonnon opettajanhan ei tarvitse olla itse saman uskonnon harjoittaja, mutta toki islamilaisessa yhteisössä varmasti herättää luottamusta, jos opettajat ovat itse myös islaminuskoisia, Päivi Räsänen sanoo.
Hän arvelee, että sopivia opettajia voisi löytyä niistä viimeisen vuoden aikana Suomeen tulleista turvapaikanhakijoista, jotka jäävät Suomeen.
– Tiedossa on, että heidän joukossaan on myös hyvin koulutettua väkeä, jota voidaan jatkokouluttaa näihin tehtäviin.
Kuva: Minerva Seppälä
Lue myös:
Ilari Rantakari: ”Kyse paljon enemmästä kuin vain moskeijasta”
Suurmoskeijahanke epäilyttää Suomen muslimeja
Epäpätevät opettajat suurin haaste pienten uskontojen opetusryhmille
Imaamikoulutus tervetullut teologiseen tiedekuntaan
Ilmoita asiavirheestä