Taivaslaulu kuvaa, miten miehen ja naisen valinnanmahdollisuudet ovat epäsuhtaisia, kirjoittavat Vilja Alanko ja Eetu Kejonen Embodied religion -tutkimushankkeen blogissa.
Blogikirjoitus käsittelee Pauliina Rauhalan
Taivaslaulu-romaanista tehtyjä teatteriesityksiä Tampereella ja Oulussa.
”Taivaslaulu tekee näkyväksi ehkäisykiellon sukupuolittuneet seuraukset. Raskaudet, synnytykset ja usein merkittävissä määrin myös kodinhoito väsyttävät naisen, kun taas miestä painaa naisen kivun näkeminen. Taivaslaulu ei rakenna vastakkainasettelua miehen ja naisen välillä, mutta näyttää molempien näkökulman ja erilaisen tilanteen”, Alanko ja Kejonen kirjoittavat.
Heidän mukaansa Taivaslaulun kuvaamassa vanhoillislestadiolaisuudessa perhesuunnittelun torjuminen liittyy patriarkaalisen rakenteen säilyttämiseen.
”Viljan ja Aleksin tarina tuo kuitenkin esiin, miten sen valta ei ole horjumaton. Erityisesti nuorella ja koulutetulla parilla on mahdollisuuksia käydä eettistä ja uskonnollista neuvottelua, jonka vaihtoehtoina eivät näyttäydy ainoastaan liikkeen sukupuolta ja seksuaalisuutta koskevan opetuksen mukaan eläminen tai liikkeen jättäminen.”
Kuvat Taivaslaulun esityksistä Oulun kaupunginteatterissa ja Tampereen työväen Teatterissa (Jussi Tuokkola ja Kari Sunnari)
Lue myös:
Vanhoillislestadiolaisuuden kupla puhkeaa Oulussa
Ilmoita asiavirheestä