Elokuvan Paavalista on sekä sankariksi että roistoksi

Paavali Dore205 1 of 1Paavalin hahmossa on aineksia yhtä lailla erehdyksiään katuvaksi ihmiseksi, messiaaniseksi sankariksi, pelastussanoman sumentaneeksi roistoksi kuin vaaralliseksi mielipuoleksi, jolla on kansankiihottajan puhetaidot,” kirjoittaa elokuvantutkimuksen professori FT Jukka Sihvonen filosofisen aikakauslehden Niin & näin kesänumerossa.

Hän etsii kirjoituksessaan apostoli Paavalin kasvoja angloamerikkalaisen kielialueen elokuvista. Hän toteaa, että Paavalin hahmon paikantamiseksi elokuvista on nähtävä vaivaa. Vaikka raamatullisista aiheista on tehty elokuvia niin kauan kuin elokuvia on ylipäätään tehty, on apostolien ja erityisesti Paavalin vaiheisiin kiinnitetty vain vähän huomiota.

”Paavalin näkymättömyyttä voi pitää lähes merkityksellisenä poissaolona,” hän kirjoittaa.

Sihvonen pohtii kirjauskontojen kuvakielteisyyttä ja sanan korostunutta asemaa. Paavalin kokema ilmestys Damaskoksen tiellä on hänen mukaansa tavallaan myös kertomus sanojen ylivallasta kuvaan nähden: Jumalan ääni antaa käskynsä niin voimallisesti, että Paavali menettää hetkellisesti näkönsä.

Pelkästään Paavalista ei ole tehty ainuttakaan merkittävää elokuvaa. Yksi sellainen oli kuitenkin tekeillä: italialaisen kirjailijan ja elokuvaohjaajan Pier Paolo Pasolinin keskeneräiseksi jäänyt hanke San Paolo. Ensimmäinen käsikirjoitusversio oli jo valmiina, mutta toteutukseen saakka ei päästy, koska Pasolini murhattiin.

”Pasolinin Paavali on marxilainen vastarintataistelija, jonka elämänvaiheet ja puheet perustuvat melko tarkkaankin Apostolien tekoihin, mutta moderniin historialliseen yhteyteen liitettynä,” Sihvonen kertoo. Rooman paikalla oli New York ja Jerusalemin paikalla saksalaisten miehittämä Pariisi. Pientä kristittyjen ryhmää kuvasi vastarintaliike ja fariseuksia puolestaan miehittäjien myötäilijät.

Jukka Sihvosen havainnon mukaan luterilainen perinne korostaa Paavalin yksilöllisiä kokemuksia ja katolinen perinne puolestaan Paavalin kokemusten yhteisöllistä puolta.

Sihvonen arvelee, että yksi syy Paavalin vähäiseen näkyvyyteen elokuvissa olisi Paavalin monitulkintaisuus ja monikasvoisuus niin teologisena hahmona kuin historiallisena ihmisenäkin. ”Ehkä Paavali erityisenä hahmona onkin elokuvan alueella niin näkymätön juuri siksi, että hän tavallaan on jo kaikkialla. Hän on arvoituksellisuudessaan paitsi filosofisesti myös elokuvallisesti yksi kiinnostavimmista Raamatun henkilöistä.”

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliHätkähdyttävä tosi-TV: Rukoilee myrkkykäärme käsissään
Seuraava artikkeli”Á yel’ Erun, ilya cemen!” – Kirkossa kuultiin haltiakieltä

Ei näytettäviä viestejä