Aamun Koitto vältti hiljattain loppunsa uudistuksella, jossa siitä tuli maksullisten tilausten lisäksi myös Karjalan hiippakunnan ilmainen seurakuntalehti.
Hiippakunnan jäsenet saavat lehden kaikille tarkoitetun perussisällön lisäksi kahdelle hiippakunnan osalle erikseen räätälöidyt liitteet. Onko tässä mallissa myös kuntauudistuksen muutospaineissa painivien luterilaisten seurakuntalehtien tulevaisuus?
– Emolehti ja liite -malli edustaa tulevaisuutta siinä mielessä, että päällekkäistä työtä pitäisi karsia. Tulevaisuudessa kun seurakuntalehdet kirjoittavat samankaltaisista aiheista, sisältöjä kannattaa jakaa monen julkaisun käyttöön, uskoo viestintäpalveluiden johtaja Mikko Hormio Kotimaa-yhtiöistä
Hormio väläyttää tulevaisuuden näkynä, että samalla alueella asuvat seurakuntalaiset saisivat esimerkiksi ikänsä ja elämäntyylinsä (lifestyle) perusteella räätälöidyn lehden. Sama viesti saattaa toisaalta tavoittaa osan lehteä paremmin verkossa tai radiossa. Eri tiedotusvälineiden monikanavainen hyödyntäminen on yhä enemmän seurakuntatyön arkea.
– Viestinnän pitäisi lähteä siitä, että ensin mietitään mitä halutaan sanoa, sitten selvitetään millainen on vastaanottajakunta ja tämän jälkeen pohditaan miten ja millä viestimillä heidät tavoitetaan.
Hallituksen kuntauudistusaie on saanut pääkaupunkiseudun seurakuntalehdet jo hahmottelemaan mahdollista yhteistä tulevaisuutta .
Entä näkyykö tiukentuva taloustilanne jo seurakuntalehdissä? Miten hallituksen taannoinen päätös asettaa arvonlisävero sanoma- ja aikakauslehtien tilauksille on vaikuttanut?
– Näkyvissä ei ole suurta liikehdintää. Veromuutoksen osalta akuutisti ei ole tapahtunut paljoakaan, mutta nyt on vielä liian aikaista arvioida muutoksen vaikutusta.
Kotimaa-yhtiöt on yksi Kotimaa24-uutispalvelun tuottajista. Kotimaa-yhtiöt julkaisee lukuisia seurakuntalehtiä.
Lue myös: Ortodokseilla kolme Babaa
Ilmoita asiavirheestä