Turun Kirkkopäivien ohjelmaan lisättiin viime hetkellä keskusteluja, jotka käsittelivät Kirkkopäivien kohua herättänyttä kampanjaa. Katujen varsilta poistettiin muutama viikko sitten mainoskuva, jossa nimimerkki ”Jezuz” kommentoi alusvaatemallina poseeraavan naisen olevan hyvä juuri sellaisena kuin tämä on.
Perjantaina alkaneiden Kirkkopäivien ensimmäisiin tilaisuuksiin kuului paneeli, jossa keskustelivat Olli Sirén, Reetta Meriläinen, Satu Saarinen ja Salla Peltonen.
Sirén on viestintätoimisto Miltton Creativen toimitusjohtaja ja Aleppon kellot -ilmiön ideoija. Meriläinen on Helsingin Sanomien entinen päätoimittaja ja Naisten Pankin ohjausryhmän puheenjohtaja. Satu Saarinen on Oulun tuomiorovasti, joka tutkii hengellisen työn ruumiillisuutta. Salla Peltonen vastasi Kirkkopalvelujen viestintäpäällikkönä kohun herättäneestä kampanjasta. Keskustelussa johti puhetta Kirkon tiedotuskeskuksen ohjelmapäällikkö Kimmo Saares.
Olli Sirénin mielestä poistetussa mainoskuvassa oli hyvää se, että se luotti kadulla kävelijän omaan järkeen. Hän piti alusvaatekuvaa kuitenkin halpana keinona kohauttaa. Lisäksi Sirén kritisoi sitä, että mainos oli irrallinen Kirkkopäivien todellisuudesta.
Salla Peltosen mukaan mainonnassa haluttiin käyttää teemoja, joista Kirkkopäivillä keskustellaan. Nuorten naisten ulkonäköpaineet ovat hänen mukaansa yksi armoa sivuava teema.
Muiden keskustelijoiden mielestä kampanjan aihe ei kuitenkaan ollut ajankohtaisin mahdollinen, juuri tähän vuoteen liittyvä. Lisäksi huomiota kiinnitettiin siihen, että kuvan nainen täyttää kaikki kauneusihanteet, vaikka mainoksessa kipuileekin kelpaamisensa kanssa.
– Olisiko vanha lihava nainen omine paineineen kuitenkin suurempi ongelma kuin nuori kaunis nainen, Reetta Meriläinen kysyi.
Sirén huomautti, että markkinointiviestinnän tekijöillä on aina vastuu siitä, miten ihminen esitetään mainoksessa. Jos viesti on epäselvä, voidaan päätyä vahvistamaan epätoivottua ihmiskuvaa, hän totesi.
Satu Saarinen: ”Kun hoksautetaan, pyllistetään niin, että housut repeävät”
Keskustelu laajeni käsittelemään kirkollista mainontaa ja kampanjointia yleisemmin. Sirén totesi, että hänellä on asiakkaita pörssiyhtiöistä järjestöihin, mutta yhdessäkään niistä hän ei ole huomannut samanlaista sisäisen häpeän kulttuuria kuin kirkossa.
Meriläisen mielestä kirkko pelkää hysteerisesti olevansa heikko ja epärohkea.
– Kirkko jää oman rohkeudenkaipuunsa vangiksi.
Sirén vertasi mainoksissa esiintyvää kirkkoa vaivaannuttavaan sukulaissetään, joka yrittää vakuuttaa teineille, ettei ole vanha ja raskas.
Saarinen pohti, voivatko kirkon kampanjoista nousevat kohut liittyä siihen, että kirkko ei ole Suomessa perinteisesti kohahduttanut julkisessa tilassa.
– Meillä on tapa olla puhdistettuja ja siistejä, ja seinätkin ovat kalkittuja. Seisomme keskellä housuja, ettei vain pyllistetä mihinkään suuntaan. Sitten kun hoksautetaan, niin pyllistetään niin, että ne housut ihan repeävät.
Keskustelijat pohtivat, miten kirkko viestisi ilmoituksissaan parhaiten ydinsanomaansa ja voitaisiinko mainoksissa käyttää pelkkiä raamatunlauseita.
– Minkä lainauksen laittaisin pankin vieressä olevalle bussipysäkille tai eduskuntatalon tai sairaalan eteen, Sirén kysyi ja sovitteli kirkolle ”armollisen rakkikoiran” roolia.
Kuva: Olli Seppälä. Olli Sirén ja Satu Saarinen keskustelivat kirkon mainonnasta Kirkkopäivien paneelissa Turussa.
***
Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.
Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata digilehden ja printtilehden täältä.
***
Lue myös:
Kirkkopäivät vetää kohumainokset pois – Anteeksi, pieleen meni
Ilmoita asiavirheestä