Kirkkohistorioitsija: Kirkko on hyökännyt omiaan vastaan

suviseurat penkitvaunut420

Filosofian tohtori ja kirkkohistorioitsija, Simon eläkkeellä oleva kirkkoherra Seppo Lohi katsoo kirkon johdon hyökänneen omiaan eli tässä tapauksessa vanhoillislestadiolaisia vastaan. Lohi kommentoi Turun rauhanyhdistyksellä lauantaina pitämäänsä puhetta Kotimaa24:lle.

Tunnetun lestadiolaisuustutkijan, itsekin lestadiolaisen Seppo Lohen Turun rauhanyhdistyksen Talvipäivillä pitämän puheen teema oli Kristillisyytemme historia ja suhde kirkkoon. Kristillisyys viittaa vanhoillislestadiolaisuuteen.

Puheensa alkupuolella Lohi heijasti seinälle kirkon neljän piispan kuvan ja hämmästeli avoimesti heidän vanhoillislestadiolaisista esittämiä edesottamuksia. Piispat olivat arkkipiispa Kari Mäkinen, Matti Repo, Tapio Luoma ja Irja Askola.

Lohi katsoo arkkipiispan syyllistäneen ”kohtuuttomasti” vanhoillislestadiolaisia kirkolliskokouksen avajaispuheessaan toukokuussa 2012.

– Sanoin Turun rauhanyhdistyksellä, että arkkipiispan puhe oli historiallinen. Vastaavalla foorumilla vastaavassa tilanteessa koskaan ei ole arkkipiispa näin esiintynyt, Lohi kertaa.

Mäkinen viittasi kirkolliskokouspuheessaan vanhoillislestadiolaisuuteen ja lausui: ”Yhteisön henkistä ja hengellistä väkivaltaa ja lasten seksuaalista hyväksikäyttöä ei voi samastaa. Mutta niillä on jotain yhteistä. Molemmissa on kyse toisen ihmisen alistamisesta ja vallankäytöstä. Molemmat rikkovat ihmistä syvältä ja kohtalokkaasti. Molempia peittää vaikenemisen kehä.”

– Tästä saa sen käsityksen, että Mäkinen syyllistää yhteisön. Vanhoillislestadiolainen yhteisö ei hyväksy henkistä tai hengellistä väkivaltaa eikä lasten seksuaalista hyväksikäyttöä, Lohi sanoo Kotimaa24:lle.

”Revon anteeksipyyntö olisi kauniisti tehty”

Suviseuroissa puolestaan piispa Matti Repo piti Lohen mukaan 43 minuutin tervehdyspuheen.

– Siinä hän käsitteli seurakuntaoppia ja kastetta ja antoi kasteopetusta sellaiselle seurakansalle, jonka jäsenet 100 prosenttisen varmasti kastattavat lapsensa, Lohi ihmettelee.

– Tampereen hiippakunnassa taitaa olla niin, että noin 70 prosenttia hiippakunnan väestöstä kuuluu kirkkoon ja kastattaa lapsensa, mutta vanhoillislestadiolaisten joukossa 100-prosenttisesti kastetaan lapset eikä ole mitään epäselvyyttä, etteikö kasteelle anneta sille kuuluvaa arvoa. Minun mielestä ei ole mitään järkeä siinä, että kirkon johdon taholta painostetaan liikettä. Tilanteessa, jossa väkeä katoaa kirkosta, ei ole mitään mieltä hyökätä omia vastaan. Toivoisin, että kirkon piispat mieluummin puolustaisivat kuin arvostelisivat uskollisia veronmaksajiaan, joilla ei ole aikomustakaan erota kirkosta, Lohi sanoo ja lisää piispojen Tapio Luoma ja Irja Askola jatkaneen viime kesän suviseuroissa samoilla linjoilla kuin Matti Repo.

Turun Talvipäivien esitelmässään Lohi nosti kirkkohistoriasta esiin piispoja, jotka ovat puolustaneet vanhoillislestadiolaisia pappeja.

Katsotko siis nyt, että kirkko on hyökännyt omiansa vastaan?

– Kyllä minä katson, Lohi vastaa.

Tampereen piispa Matti Revon tervehdyspuheenvuoro vanhoillislestadiolaisten suviseuroissa Lopella herätti kesällä paljon huomiota. Raamattua ja tunnustuskirjoja siteerannut piispa puhui muun muassa kasteen merkityksestä, perisynnistä ja pelastusjärjestyksestä, joista lestadiolaisuuden parissa esiintyy kokonaiskirkon opista poikkeavia käsityksiä. Repo puolusti myös naispappeutta.

– Kun Revon piti tuoda tervehdys, hän antoikin kaste- ja seurakuntaopetusta. Se aiheutti hämmennystä, joka ei ole poistunut, Lohi sanoo.

Pitäisikö Revon siis mielestänne pyytää anteeksi?

– Se olisi kauniisti tehty.

Pitäisikö piispojen tai kirkon johdon pyytää anteeksi?

– Tähän en ota kantaa.

”Tuntuu ikävältä saada korvapuusti”

Vanhoillislestadiolaisten vainosta kirkon johdon suunnalta Lohi ei halua puhua.

– En ole havainnut vainoa, mutta pidän tarpeettomana, taitamattomana ja kirkkopoliittisesti valitettavana ja ikävänä kirkon johdon suurinta herätysliikettä kohtaan esittämää julkista arvostelua. Liikkeen uskolliset jäsenet maksavat kirkollisveronsa, kastattavat lapsensa ja käyvät Herran pyhällä ehtoollisella. Kirkon johdon ja piispojen pitäisi puolustaa omiaan. Minun käsitykseni mukaan vanhoillislestadiolaiset eivät ole kirkon vihollisia vaan ystäviä, juuri niitä omia jäseniä, Lohi sanoo.

Hän kertoo toimineensa 40 vuotta pappina ja pitäneensä koko ajan kirkon puolta ja kehottaneensa ihmisiä jumalanpalveluksiin.

– Tuntuu, että olen tehnyt turhaa työtä kirkon puolesta. Tuntuu ikävältä saada korvapuusti.

Turun puheessaan Lohi kertasi myös vanhoillislestadiolaisuuden kannat seurakuntaoppiin, ehkäisyyn ja naispappeuteen. Vanhoillislestadiolaisuudessa ehkäisyä on hänen mukaansa pidetty aina syntinä ja naispappeutta ei hyväksytä. Lohen mukaan naispappeus on Raamatun mukaan väärin.

Pelastus välittyy vanhoillislestadiolaisen käsityksen mukaan uskon eikä kasteen kautta.

– Kaste ei pelasta, vaan usko Kristukseen. Kaste on hyvän omantunnon liitto. Kysymys ei ole siitä, että siinä ihminen uudestisyntyy, Lohi tiivistää vanhoillislestadiolaisen kannan.

Luterilaisen kirkon Katekismuksen mukaan ”kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat”.

(Kuva vanhoillislestadiolaisten suviseuroista)

UUTISEN TAUSTAT:

Repo suviseuroissa 2012:

Repo puolusti suviseuroissa naispappeutta

Puhekouluttaja: Repo ”leikkasi kuulijoilta korvat”

Piispa repo tarkentaa suviseurapuheitaan

Askola ja Luoma suviseuroissa 2012:

Piispa Askola suviseuroissa: ”Jumalan valtakunnan rajat piirtää vain Jumala”

Piispa Luoma suviseuroissa: ”Kirkkokin on hengellinen yhteisö”

Arkkipiispan kirkolliskokouspuhe toukokuu 2012:

Arkkipiispa Mäkinen: Kirkon on tunnistettava varjonsa

Päivämies: Arkkipiispan puhe kohtuuton vanhoillislestadiolaisille

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliSivusto kritisoimaan luterilaista ”uskontopakkoa”
Seuraava artikkeliVauvavaariksi käy myös nainen

Ei näytettäviä viestejä