Marko Tervaportti. Hän vastaa teologian maisteri Juhani Huttusen
blogissaan esittämään kritiikkiin, jossa Huttunen katsoo, että Puolan katolisessa kirkossa tapahtunut ihme ei ole katolisen ehtoollisteologian mukainen.
Katolinen kirkko tutkii paraikaa sitä, miksi ehtoollisleipään ilmestyi verta, jonka lääkärit ovat analysoineet olevan sydänlihaksen kudosta. Huttusen mukaan leivän ulkoiseen muotoon ei pitäisi tulla muutoksia katolisen oman ehtoollisteologian mukaan. Sen sijaan ehtoollisella vain leivän substanssi muuttuu eli leivästä tulee Kristuksen ruumis, mutta se ei ilmene aisteille.
– Puolan ihme ei poista sitä, että katolinen teologia opettaa ehtoollisesta, miten opettaa. Ihme on vain siihen jotakin ylimääräistä ja lisää.
Niinpä Tervaportin mukaan ihmeessä olisikin kyse ikään kuin ”ihmeestä ihmeen päälle”. Eli nyt sen ihmeen ohella, että ehtoollisessa ylipäänsä nautitaan Kristuksen ruumis leivän muodossa, Jumala on Tervaportin mukaan voinut tehnyt näkyväksi sen, mikä normaalisti on näkymätöntä.
Tervaportti ei itse lähde määrittämään, onko Puolan Sokolkan kaupungissa tapahtunut ihme.
– Kyllä se voi minun mielestä olla mahdollista, mutta en mene kirkon tekemän määrätietoisen ja asiallisen tutkimuksen edelle sanomaan. Kirkon tehtävä on määritellä ja tarkastaa tilanne.
Tervaportti toteaa, että Sokolkan kaltaisia ihmeitä on tapahtunut kirkon historiassa aiemminkin.
– Pyhä hostia (ehtoollisleipä) on vuotanut verta ennenkin.
Lue myös: Luterilainen teologi: Puolan öylätti-ihme vastoin katolisen kirkon omaa oppia
Ilmoita asiavirheestä