Soininvaara: Vihreät on liperikaulainen nainen

Vihreiden kansanedustajaehdokas Osmo Soininvaara kirjoittaa tänään blogissaan puolueensa suhteesta kirkkoon. Hän myöntää kääntäneensä kelkkaansa suhteessaan uskonnonopetukseen.

Soininvaaran mukaan vihreiden joukossa on monenlaista suhtautumista uskontoon ja kirkkoon.

– On toisaalta vimmaisia ateisteja ja toisaalta paljon seurakunta-aktiiveja. Kirkon sisällä vihreitä on paljon. Kirkon sisällä he ajavat tietysti samansuuntaisia arvoja kuin yhteiskunnassa yleensä. Monet heistä ovat aktiiveja Tulkaa kaikki -liikkeessä, joka vyörytti vahvasti syksyn seurakuntavaaleissa. Jos vastustaa homojen syrjintää yleensä, vastustaa sitä tietysti myös kirkon sisällä, hän kirjoittaa.

Soininvaaran mukaan vihreiden sisällä suhde kirkkoon ei ole kovin merkittävä, vaikka joillakin yksittäisillä henkilöillä onkin varsin jyrkkiä mielipiteitä.

– Siitä keskustellaan varsin vähän, koska yleensä kaikki kunnioittavat toistensa vakaumusta. Puolueena vihreillä ei ole kantaa uskontoon, vaan sen muodostaa jokainen vihreä itse.

Soininvaara sanoo oman kantansa kirkkoon muuttuneen vuosien varrella täydellisesti. Nyt hän kertoo arvostavansa suuresti kirkon diakoniatyötä ja olleensa parissa kirkkohallituksen toimikunnassa mukana.

– On tosin kirkkokin muuttunut niistä ajoista, jolloin oli ymmärrettävää piirtää pilakuvassa kokoomus mieheksi, jolla on kypärä päässä ja liperit kaulassa. Ainakin täällä etelässä olisi perustellumpaa kuvata vihreät liperikaulaiseksi naiseksi.

Soininvaara vertaus tosin hieman ontuu, sillä ainakaan Suomessa pappisnaiset eivät käytä lipereitä.

– Henkilökohtaisista kouluaikaisista kokemuksista johtuen olin aiemmin sillä kannalla, ettei uskontoa pitäisi kouluissa opettaa, vaan kirkko opettakoon sen itse. Nyttemmin olen täysin päinvastaista mieltä. En lähettäisi islaminuskoisia imaamikouluihin. Voisi kuitenkin harkita, olisiko mahdollista opettaa kristinuskon perusteita samassa luokassa luterilaisille ja ortodokseille, Soininvaara jatkaa.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliKirkon tutkimuskeskuksen vaiheet kirjaksi
Seuraava artikkeliSuomen uskontojohtajat: Uskontoa voitava vaihtaa ilman painostusta

Ei näytettäviä viestejä