Kirkossa arkaillaan asiakasnäkökulmaa

”Asiakaslähtöisyys tai asiakasnäkökulma ovat pannaan julistettuja termejä kirkossa”, kirjoittaa Seppo Simola
Kirkko ja kaupungin pääkirjoituksessa.

Simola arvelee, että hurskaasta perustelustaan huolimatta asiakkuus-termin vierastamisen taustalla ovat toisenlaiset asenteet, valtapyyteet.

”Asiakkaiden eli jäsenten eli ihmisten ajatuksia, toiveita ja tarpeita ei tarvitse kuunnella. Me kyllä tiedämme, mikä on kirkon tehtävä ja ihmisille hyväksi. Kirkko on olemassa saarnatakseen Jumalan Sanaa, ei vastaamassa ihmisten toiveisiin ja tarpeisiin.”

Asiakasnäkökulman arvon kieltäminen heijastuu aika pitkälti myös kirkolliseen vallankäyttöön. Periaatteessa meillä on käytössä seurakunnallinen demokratia. Vapailla vaaleilla jäsenet valitsevat päättäjät. Mutta auta armias, jos nämä kansan valitsemat päättäjät osoittavat liian suurta itsenäisyyttä ja päättäväisyyttä, kirkon hengellisen säädyn johtajat älähtävät herkästi”, Simola kirjoittaa.

Luo Kirkko ja kaupungin pääkirjoitus

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliOrtodoksiseminaarin johtaja puolustaa piispoja muttei kerro miltä
Seuraava artikkeliVatikaanin edustaja kiitti mediaa hyväksikäyttöuutisoinnista

Ei näytettäviä viestejä