Seiska TV:ssä näkyvä kampanja kerää enimmäkseen hyvää palautetta. Edes se ei tunnu haittaavan, että Jeesus-lapsella on tonttulakki päässä.
Helsingin seurakuntayhtymän viestintäjohtaja Seppo Simola toteaa, ettei tuore kampanja ole herättänyt erityisempiä intohimoja.
– Se mitä siitä on tullut, on ollut lähinnä hymistelyä, että on hauska ja hyvä juttu. Ei palauteryöppyä eikä kritiikkiä yhtään, Simola sanoo.
Myös Suomen Pipliaseuran kehittämispäällikkö Terhi Huovari kertoo palautteen olleen hyvää.
– Se on ollut erittäin positiivista. Jossain määrin jakaakin mielipiteitä, mutta positiivista palautetta on tullut huomattavasti enemmän. Kampanjaa pidetään tuoreena ja uudenlaisena kirkollisena viestintänä. On otettu vastaanottaja huomioon ja kuitenkin on kristillinen viesti näkyvissä, Huovari kuvaa palautetta.
Edes siitä ei ole kukaan ottanut nokkiinsa, että kampanjakuvassa Jeesus-lapsen päähän on laitettu tonttulakki.
– Joku kampanjan tekovaiheessa sanoi, että onko tuo nyt kiva, Simola tosin kertoo.
Hän allekirjoittaa väitteen, että ihmiset alkavat tottua kirkon uudenlaiseen tapaan kampanjoida.
– Meillä on Helsingissä ollut sen verran erilaisia kampanjoita, että eivät ne enää sillä tavalla hätkähdytä. Tietty aina on niitä, jotka sanovat, että olisiko rahat voinut käyttää paremminkin.
Huovari muistuttaa, että kampanja tavoittelee kirkosta etääntyneitä eikä vakiintuneita joukkoja.
Kampanjaan sisältyy myös Martina Aitolehden, Neumannin ja Frederikin tunteella tulkitsema kappale Aito joulu. Kappaleen takana ovat säveltäjä Esa Nieminen ja runoilija Sinikka Svärd. Simolan mukaan laulun laulavat kampanjahahmot löytyivät nopeasti. Hän uskoo, että sydämeenkäypä kappale voi jäädä elämään.
– Siinä on sellaiset ainekset. Joululaulut puhuttelevat Suomen kansaa.
Lue
Joulu yhdistää Seiskan ja kirkon
Aito joulu on parasta brändin kirkastamista
Ilmoita asiavirheestä