Viestikää rohkeasti, riskilläkin!

Kangasalan seurakunnan nuorisotyö on noussut nettimaineeseen villien julisteidensa ansiosta. Räväköiden, elokuvajulisteisiin nojautuvien kuvien isinä ja toteuttajina ovat olleet Tampereen seurakuntayhtymän järjestelmäasiantuntija Rami Aalto ja Kangasalan seurakunnan nuorisopastori Marko Sagulin.

Sittemmin ideaa on hyödynnetty myös muualla. Esimerkiksi Lempäälän seurakunnan nuorisotiimi julkaisi äskettäin Putous-parodiana oman kevätkauden tapahtumaesitteensä. Kannen julisteessa nuorisotyön väki eläytyy vaatteita myöten MTV3:n Putous-viihdeohjelman hahmoiksi. Työntekijät ovat hiljentyneet rukoukseen. Julisteessa lukee ”Rukous” ja ”2014. kausi”.

Millaisia vinkkejä Marko Sagulin antaa seurakuntien markkinointiviestinnästä vastaaville?

1. Älä mieti, vetääkö joku herneen nenään

– Ei kannata pelätä virheitä tai miettiä, vetääkö joku herneen nenään. Aina joku vetää. Se ei ole niin vaarallista. Mainosten ja markkinoinnin keskeinen tavoite on hakea julkisuutta ja näkyvyyttä. Tähän tavoitteeseen on nykyään kovin vaikea päästä ilman riskinottoa. Tahallaan ei ketään saa silti loukata.

2. Tee omannäköistä juttua

– Ihmisen on hyvä olla uskollinen itselleen ja omalle tyylilleen miettiessään markkinointia. Huumori on hyvä markkinoinnin väline, mutta samalla on oltava tosissaan. Onnistunut markkinointikampanja luo imagoa siitä, että seurakunnan tilaisuuksiin ja toimintaan panostetaan täysillä. Tämä viesti voi välittyä monilla eri tyyleillä.

3. Ole rohkea, älä pelkää näyttävyyttä

– Nykymaailmassa viestejä on valtavasti. Jos haluaa erottua joukosta, on tehtävä jotakin erilaista, rohkeaa ja joskus näyttävääkin. Kun aloimme seurakunnan nuorisotyössä pitää meteliä itsestämme, nuorteniltojen kävijämäärät lisääntyivät ja tuli tarve omalle toimitilalle. Toisaalta kaikki vaikuttaa kaikkeen ja on vaikea sanoa, mitkä muut tekijät taustoittivat tuota nuorisotoiminnan kasvua markkinoinnin ohella.

– Se riski näyttävässä markkinoinnissa on, että seurakunnasta ja sen tarjonnasta tulee tuote, joka annetaan seurakuntalaisille. Tätä viestiä pitää välttää. Seurakunta on yhteisö, jossa ei vain saada vaan myös itse annetaan.

4. Mieti, mitä haluat viestiä

– Meillä on kirkossa maailman paras sanoma, jota ei pidä hävetä. Kaiken seurakunnallisen markkinoinnin pitäisi viestiä ylösnousseesta Kristuksesta kirkon herrana sekä seurakunnasta yhteisenä isona perheenä.

5. Ole uskollinen

– Nykyään totutaan nopeasti räväköihinkin markkinointitempauksiin. Kun uutuudenviehätystä ei enää ole, hyväkään idea ei välttämättä kanna pitkälle. Lopulta uskollinen ja pitkäjänteinen työ on parasta markkinointia. Suusta suuhun kulkevaa myönteistä viestiä ei voita mikään.

Kuvakarusellissa selattavissa seuraavat julisteet:

Men in Black:
Kangasalan seurakuntanuorten kausiesitteen kansi, syksy 2012. Men in Black onnistui ajoituksensa puolesta mainiosti. Käsiohjelma julkaistiin kolme päivää sen jälkeen, kun elokuvan julisteet tulivat katukuvaan. Rami Aallon kuvaus ja käsittely.

Hobitti-juliste:
Kangasalan ja Lempäälän seurakuntanuorten kausiohjelman kansi, kevät 2013. Valokuvat ja taitto Rami Aalto, grafiikka ja piirretyt tuunaukset Henna-Liina Virtanen.

Harry Potter:
Kangasalan seurakuntanuorten kausiesitteen kansi, kevät 2008. Potter –teeman teki Rami Aalto alusta loppuun itse. Mitään valmista ei ole alkuperäisestä kuvasta otettu, vaikka yhdennäköisyys on melkoinen.

Kaunotar ja Kulkuri:
Kangasalan seurakuntanuorten kausiesitteen kansi, syksy 2008. Kaunotar ja kulkuri –teeman piirsi Aamulehden pilapiirtäjänäkin tuttu Pekka Rahkonen. Karikatyyrikuva on jotakuinkin tarkka kopio kyseisen elokuvan kannesta.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliIkätoverit ja perheet vaikuttavat suomenruotsalaisten nuorten uskonnollisiin asenteisiin
Seuraava artikkeliRanskalaismedia kiinnostui eurovaalien ensimmäisestä naispapista

Ei näytettäviä viestejä