Valiokunnilla huomautettavaa seurakuntarakenne-esitykseen

Kirkolliskokouksen lakivaliokunta on tehnyt mietinnön kirkkohallituksen esityksestä seurakuntarakenteen muuttamiseksi. Hallintovaliokunta puolestaan on antanut asiasta lausunnon.

Yleissävyltään valiokunnat suhtautuvat myönteisesti seurakuntarakenteen uudistamiseen ja kirkkohallituksen esittämään seurakuntayhtymämalliin. Kaikkien seurakuntien olisi jatkossa kuuluttava seurakuntayhtymään.

Lakivaliokunta katsoo kirkkohallituksen esityksen vastaavan rakennemuutoksen uudistustarpeita. Esitetty seurakuntayhtymämalli mahdollistaa seurakuntien toiminnallisen itsenäisyyden.

Lakivaliokunta näkee esityksessä myös jonkin verran huomautettavaa. Keskeisin vaikeuksia tuottava linjaus on se, että kaikkien seurakuntien on kuuluttava seurakuntayhtymiin. Lakivaliokunnan mukaan on alueita, joissa luontevien seurakuntayhtymien perustaminen voi olla vaikeaa. Joissakin tapauksissa yhtymämalliin siirtyminen voi tarkoittaa aikaisempien rakenneratkaisujen muuttamista ja kehityssuunnan kääntämistä.

Suurimpia vaikeuksia uudistus aiheuttaa seurakunnille, jotka on vastikään muodostettu yhdistämällä pieniä seurakuntia. Näiden seurakuntien olisi nyt etsittävä lähialueelta seurakuntia, joiden kanssa ne voisivat muodostaa yhtymän tai palautettava rakenteensa kokonaan tai osin seurakunniksi ja muodostettava uusi seurakuntayhtymä.

Perussääntö tehtävä taiten

Vaikka yhtymämalli ei vaikeuksitta sovellu kaikkien seurakuntien nykytilanteeseen, lakivaliokunta katsoo tästä huolimatta, että mallin avulla on mahdollista vastata toimintaympäristön muutoksiin.

Lakivaliokunnan mielestä yhtymämallin ongelmakohtia voi lieventää laatimalla huolellisesti seurakuntayhtymän perussääntö. Perussäännöllä voidaan linjata, luodaanko kiinteä yhtymä, jolla on paljon toimivaltaa ja joka lähestyy nykyistä kappeli- ja alueseurakuntamallia, vai väljä kevytrakenteinen palveluorganisaatio.

Lakivaliokunta yhtyy myös hallintovaliokunnan näkemykseen, jonka mukaan rakenneuudistuksen toteutusaika vuoden 2018 loppuun mennessä on riittävä.

Vain kirkkoherra pakollinen

Kirkkohallitus esittää, että säännöksissä ei enää määritellä seurakuntaan muita pakollisia virkoja kuin kirkkoherran virka. Seurakuntayhtymän tehtävänä on kuitenkin huolehtia, että seurakuntiin on sijoitettu riittävä henkilöstö seurakunnan hengellisen julistus-, kasvatus- ja diakonisen tehtävän toteuttamiseksi.

Niin lakivaliokunta kuin hallintovaliokunta pitävät perusteltuna, että pakollisena virkana mainitaan enää vain kirkkoherran virka. Lakivaliokunnan mukaan tämä perustuu lainsäädännölliseen velvoitteeseen siitä, että paikallisseurakunnassa kannetaan vastuuta näiden tehtävien hoitamisesta ilman yksityiskohtaista virkarakenteen säätelyä.

Lakivaliokunnan mietintöön on jätetty asiasta eriävä mielipide kuten hallintovaliokunnan lausuntoonkin.

Hallintovaliokunnan jäsenet Matti Huomo ja Heikki Hiilamo vaativat eriävässä mielipiteessään, ettei pakollisiin virkoihin tehdä muutoksia. He ovat huolissaan siitä, että kanttoreiden ja diakoniatyöntekijöiden työtä tehtäisiin entistä vähemmän, mikä vaikuttaisi kirkon työn tavoittavuuteen ja vähentäisi kirkon merkitystä ihmisten elämässä.

Tapio Yliluoma esittää diakonian viran säilyttämistä pakollisena lakivaliokunnan mietintöön jättämässään eriävässä mielipiteessä.  Hänen mukaansa diakonia on seurakunnan tärkeimpiä tehtäviä eikä sen asemaa pidä heikentää lakimuutoksella.

Miten olisi yhtymäkirkkoherra?

Kirkkohallituksen esityksen mukaan seurakuntayhtymän ylimpänä johtajana toimii yhtymärovasti. Yhtymärovasti voi olla osa- tai kokoaikainen. Yhtymärovastin virkasuhde on määräaikainen ja kestoltaan neljä vuotta.

Lakivaliokunta ja hallintovaliokunta katsovat molemmat, että esitys yhtymärovastin nelivuotisesta toimikaudesta ei ole tarkoituksenmukainen. Lakivaliokunnan mielestä ei ole perusteltua säätää toimikauden pituudesta. Sen sijaan seurakuntayhtymän perussäännössä voidaan ottaa kantaa, täytetäänkö virka toistaiseksi vai määräajaksi ja mikä on toimikauden pituus. Lakivaliokunnan mielestä on perusteltua, että yhtymärovastin virka täytetään toistaiseksi tai määräajaksi. Hallintovaliokunnan mielestä pituus olisi vähintään kuusi vuotta.

Hallintovaliokunnan mukaan sivutoimisen yhtymärovastin virassa määräaikaisuutta voidaan pitää perusteltuna, kuitenkin niin että virka täytettäisiin yli neljän vuoden ajaksi.

Yhtymärovastin asema seurakuntayhtymään sijoitetun henkilöstön ylimpänä esimiehenä on hallintovaliokunnan mielestä selvä. Suhteessa seurakuntien kirkkoherroihin kirkkohallituksen esitys lähtee siitä, että yhtymärovastilla on vain hallinnollista, muttei toiminnallista esimiesasemaa. Hallintovaliokunta pitää tätä perusteltuna.

Hallintovaliokunnan mielestä seurakunnan perustehtävien hoitaminen kuuluu seurakunnille. Yhtymärovasti ei hallinnollisen erityisaseman perusteella voi puuttua seurakunnan perustyöhön.

Hallintovaliokunta pitää nimikettä yhtymärovasti mahdollisena, mutta se on pohtinut myös muita vaihtoehtoja. Näitä ovat yhtymäkirkkoherra, yhtymän johtaja, aluerovasti ja johtava kirkkoherra.

Lakivaliokunnan kolme eriävää mielipidettä

Lakivaliokunnan mietintöön on jätetty kolme eriävää mielipidettä. Janne Kaisanlahti ja Peter Lindbäck pitävät kirkkohallituksen esityksen perusongelmana kaikkien seurakuntien pakottamista osaksi yhtymiä. Heidän mielestään nykyistä järjestelmää ei ole syytä muuttaa. Byrokratia uhkaa lisääntyä. Heidän mielestään kirkkohallituksen esitystä ei pidä hyväksyä.

Lakivaliokunta yhtyi mietinnössään hallintovaliokunnan kantaan, jonka mukaan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja ja seurakunnan seurakuntaneuvoston puheenjohtaja valittaisiin näiden toimielinten jäsenistä. Neljä lakivaliokunnan edustajaa katsoo eriävässä mielipiteessään, että seurakuntaneuvoston puheenjohtajuuden pitäisi määräytyä voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti.

Tapio-Yliluoma esittää eriävässä mielipiteessään paitsi diakonian viran säilyttämistä pakollisena virkana myös, että seurakunnat saisivat itse päättää, liittyvätkö ne seurakuntayhtymään vai jatkavatko itsenäisenä seurakuntataloutena.

Lakivaliokunnan mietintö

Lue myös: ”Kristus palaa ennen kuin hallinto selkiää”

Vastauksia kysymyksiin yhtymämallista!

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliKuka saa puhua kristillistä arvoista
Seuraava artikkeliDiakonien ja kanttorin virkojen pakollisuus jakaa valiokuntia

Ei näytettäviä viestejä