Yhteistyö seurakunnan ja yritysmaailman välillä ei synny omiin poteroihin lukkiutumalla. On verkostoiduttava rohkeammin, seurakuntaliiketoiminnan johtaja Sami Ojala Innofactor Oy:stä toteaa.
Nurmijärven seurakunnan talouspäällikkö Sami Ojala aloitti uuden työuran Innofactor Oy:ssä tällä viikolla. Innofactor on tietotekniikkayhtiö, joka toimittaa yrityksille Microsoft-pohjaisia yritysratkaisuja, ylläpitopalveluja sekä kehittää omia ohjelmistotuotteita ja -palveluita. Innofactorin asiakkaina on noin 1 000 julkishallinnon organisaatiota ja yritystä Suomessa, Tanskassa, Ruotsissa ja muualla Euroopassa. Joukossa on runsaasti seurakuntia.
Ojala vastaa tästä päivästä lukien Innofactor Oy:n seurakuntaliiketoimintojen kokonaisuudesta. Siihen kuuluvat seurakuntaliiketoiminnan kehittäminen ja asiakassuhteiden hoito sekä päivittäisestä toiminnasta ja liiketoimintayksikön johtoryhmätyöskentelystä vastaaminen.
– Käytännössä olen hyvin paljon tekemisissä seurakuntien kanssa. Työni on paljolti yhteistä ideointia ja keskustelua siitä, miten tietojärjestelmien avulla voidaan kehittää seurakuntien toimintatapoja ja palveluita. Pohdin myös sitä, miten seurakunnat saadaan palvelemaan omia jäseniään paremmin ja helpommin, Ojala kertoo.
Ojalan perustyö Innofactorissa on luonteeltaan samanlaista kuin seurakunnassa.
– Se on työtä ihmisten kanssa ja seurakuntalaisten parhaaksi. Toimintaympäristö laajenee osaltani yhdestä seurakunnasta moniin seurakuntiin.
Hyppy suurempiin saappaisiin
Sami Ojala on koulutukseltani sosionomi (amk) ja teologian maisteri. Lisäksi hän on opiskellut historiaa ja teologiaa Yhdysvalloissa kolmen vuoden ajan sekä suorittanut johtamisen koulutuksia Suomessa.
– Minulla on noin kymmenen vuoden kokemus kirkon nuorisotyöstä ja kuuden vuoden tausta kirkollisista hallintotöistä. Yksityisellä sektorilla olen työskennellyt päätoimisesti media-alalla muutaman vuoden ajan. Omaa yritystä olen pyörittänyt sivutoimisesti 2000-luvun alkupuolelta lähtien.
Nurmijärven seurakunnassa Ojala hoiti yleisiä seurakunnan talouteen ja hallintoon liittyviä tehtäviä. Vaikka työn aiheet pysyvät samoina, on nyt edessä hyppy huomattavasti aiempaa suurempiin saappaisiin.
– Toimintaympäristönä Innofactor on paljon yksittäistä seurakuntaa suurempi. Siellä työskentelee noin 400 henkilöä useissa eri toimipisteissä Suomessa, Tanskassa ja Ruotsissa. Innofactorin liikevaihdon kasvu vuosina 2010–2014 on ollut keskimäärin 45 prosenttia vuodessa, Ojala kuvailee.
Tekniikka tuo aikaa perustehtäville
Innofactor on toiminut seurakunta-asiakkaiden kanssa jo vuodesta 1999 alkaen eli koko yrityksen olemassaolon ajan. Yksi Innofactorin ensimmäisiä asiakkaita on Helsingin seurakuntayhtymä. Innofactor toimittaa seurakunnille niiden toimintaa tukevia ratkaisuja, kuten toiminnanohjausjärjestelmiä ja asiakashallinnan ratkaisuja.
– Lisäksi tarjoamme jäsentiedon sekä ympäristö- ja laatudiplomien hallintaan soveltuvia tuotteita. Tunnetuin Innofactorin tuote seurakuntasektorilla on Innofactor Prime-ohjelmisto.
Tietoteknisillä ratkaisuilla voidaan Ojalan mukaan auttaa kirkkoa sen kahdessa suuressa ongelmassa: Miten seurakuntien jäsenet saadaan pysymään jäseninä ja jo eronneet liittymään uudelleen. Tähän liittyy kysymys siitä, miten rahat saadaan riittämään.
Hän ehdottaa kirkolle samoja keinoja tilanteen hallitsemiseen kuin muullekin julkishallinnolle.
– Digitalisaation ja automatisaation avulla saadaan rutiineja ja prosesseja tehostettua ja näin vapautettua ihmisten työaikaa strategian kannalta tärkeimpiin tehtäviin, ennen kaikkea ihmisten kohtaamiseen.
”Tulkaa ulos kirkon poteroista”
Ojala on hyvä esimerkki nykyajan seurakuntatyön kehityksestä. Seurakuntien työntekijät työllistyvät entistä enemmän myös kirkon perinteisten tehtävien ulkopuolelle. Ojala rohkaisee teologisen koulutuksen saaneita luomaan verkostoja ja tulemaan ulos kirkon poteroista.
– Verkostoituminen on mahdollista vain siten, että ihminen lähtee ulos kirkon tiloista. On tutustuttava yhteiskunnan eri osa-alueisiin ja oltava aktiivisesti tekemisissä kaikenlaisten ja eri taustoista tulevien ihmisten kanssa. Katsoisin tämän verkostoitumistyön olevan seurakuntatyön ytimessä muutenkin
Ojala vaatii kirkon työntekijöitä luopumaan negatiivisesta ajattelusta ja näkemään työnsä positiiviset puolet.
– Yleisesti ottaen seurakunnissa kitistään ja valitetaan liikaa!
Seurakunnissa on kuitenkin tämän vastapainona paljon osaamista ja innostusta. Ne pitäisi vain saada käyttöön.
– Tarvitsemme kirkossa valituksen tilalle intohimoa ja innovatiivisuutta. Se tarkoittaa rohkeutta kokeilla ja epäonnistua. Samalla pitäisi olla uskallusta olla ylpeä omista tekemisistä ja tuotteista.
Ojala toteaa, että henkilökohtaisella tasolla myös työympäristön vaihtaminen voi lisätä osaamista ja innostusta.
– Liian usein seurakuntien työntekijät vaativat ja valittavat, mutta eivät kuitenkaan uskalla lähteä pois työyhteisöstään, vaikka pahalta tuntuu. Tarvitaan siis uskallusta kokeilla uutta sekä henkilökohtaisessa elämässä että työelämässä.
Kun liika vaatimattomuus ja asioista valittaminen karsitaan pois, on seurakunnan työntekijöillä Ojalan mielestä paljon annettavaa koko yhteiskunnalle ja yrityksille. Hän itse on saanut yritysmaailmassa positiivisen ja ennakkoluulottoman vastaanoton.
– Odotan tilaisuutta kehittää seurakuntien ja kirkon työtä yhdessä seurakuntien kanssa. Uuden luominen vaatii aina intohimoa ja vastuun kantamista. Uuteen tehtävään otan kirkosta mukaani ainakin vahvan julkishallinnon tuntemisen sekä innostukseni uusista asioista ja muutoksista.
Kuva: Leila Heijola.
Ilmoita asiavirheestä