Kristillinen siveyslupaus tytöiltä on julma

Väestöliiton asiantuntijalääkärin, lastenpsykiatri Raisa Cacciatoren mielestä katolisen Puhtaiden sydämien liikkeen rukous antaa ymmärtää miesten olevan harkintakyvyttömiä, vailla itsehillintää olevia ja seksuaalisten viettinsä viemiä olentoja.

Helsinkiläisen katolisen seurakunnan levittämä, alun perin puolalainen katolinen julkaisu Rakastakaa toisianne esitteli viime vuoden lopussa ilmestyneessä numerossaan (2 / 2013) naimattomille nuorille suunnattua Puhtaiden sydämien liikettä (PSL).

Lehdessä esitelty liikkeen rukous korostaa puhdasta siveellistä vaellusta, jossa muun muassa rukoillaan näin: Annan sinulle muistini, ymmärrykseni, tahtoni, sieluni ja ruumiini sekä sukupuolisuuteni. Vannon, etten ryhdy sukupuoliyhdyntään ennen avioliiton sakramentin solmimista. Päätän olla lukematta lehtiä, ohjelmia tai elokuvia, joissa on pornografista sisältöä. (Tytöt lisäävät: Päätän pukeutua säädyllisesti ja olla herättämättä muissa tahallisesti himokkaita ajatuksia tai haluja)…

Rukouksessa pyydetään myös rohkeutta päivittäisessä taistelussa pahaa vastaan, jotta voitaisiin välttää huumeita ja muuta riippuvuutta aiheuttavaa, kuten alkoholia ja nikotiinia.

Rukous päättyy pyyntöön, jossa rukoilija haluaa toimia niin, että rakkaus olisi tärkeintä hänen elämässään, Marian ja muiden Jumalan pyhien esimerkkiä seuraten.


Rakastakaa toisianne
-lehden suomalaisten verkkosivujen mukaan liikkeeseen liittymisen vaatimuksena on vilpitön valmius täyttää kaikki velvollisuudet, jotka sisältyvät PSL:n rukoukseen

Tyttö joutuu mahdottoman tehtävän eteen

Väestöliiton asiantuntijalääkäri, lastenpsykiatri ja seksuaalikasvattaja Raisa Cacciatore arvioi Kotimaa Pron pyynnöstä rukouksessa olevaa tyttöjen erityislupausta.

Hän ei ota kantaa rukouksen uskonnolliseen sisältöön, vaan kertoo pohtivansa rukousta tytön ja pojan terveen kasvun ja kehityksen kannalta.

Cacciatore pitää vain tytöille suunnattua erityislupausta julmana.

– Näin on siksi, että tyttö joutuu tässä mahdottoman tehtävän eteen. Se alistaa hänet täydellisesti ulkopuolisten päätöksille ja ottaa hänen oman elämänhallintansa pois. Viesti on halventava myös miehille. Se kuvastaa miehiä harkintakyvyttömänä, vailla itsehillintää olevina ja seksuaalisen viettinsä vieminä. Tästä saa sen viestin, että nuorten tyttöjen vastuulla on valvoa miesten siveellisyyttä, Cacciatore sanoo.

Hänen mielestään on toki tärkeää kertoa nuorille omien tekojen, käytöksen ja pukeutumisen merkityksestä. On käytös- ja soivuussääntöjä, jotka tulee tietää: millainen asu, puhe ja toiminta on asiallista ja muita kunnioittavaa eri tilanteissa.

– Seksuaalisesta viestinnästäkin on hyvä puhua: mitä haluaa omasta seksuaalisuudestaan julkistaa ja miten toivoo tulevansa tulkituksi.

Mitä on säädyllinen pukeutuminen?

Cacciatore kiinnittää huomiota myös siihen, että tyttöjen rukouksessa sitoudutaan pukeutumaan säädyllisesti.

– Se on täysin epämääräinen termi. Onko se tytöillä hame vai housut? Meikkiä vai ei? Tyttö itse ei voi ikinä tietää olevansa turvallisilla vesillä.

Cacciatore kritisoi sitä, että naiseksi pukeutumisesta on kautta aikojen tehty arveluttava asia, jossa naista tai tyttöä saa loukata ja tuomita julkisesti.

– Jos tällainen vaatimus asetetaan, täytyy löytyä tarkka lista säädylliseksi määritellyn tyttöpukeutumisen säännöistä. Miten tyttö muuten voi todistaa olevansa säädyllinen? Muuten sen päätöksen tekee siis satunnainen katsoja, kuka milloinkin.

Toisten tulkinnoista ei Cacciatoren mukaan voi olla vastuussa kukaan muu kuin tulkitsija itse.

– Mielipiteitä löytyy aina lukuisia. Jotakuta himottaa univormu ja toista kumisaappaat. Mistä tyttö voi tietää?

Himo voi herätä melkein mistä tahansa

Toinen erityisvaatimus tytöille rukouksessa on, ettei tyttö saa tahallisesti herättää himokkaita ajatuksia.

– Se on mahdoton vaatimus sen paremmin nuorelle kuin aikuiselle. Mistä kukaan voi tietää, mistä juuri katsojan himo herää? Cacciatore ihmettelee.

Hän pohtii asiaa ja toteaa, että tässä katsannossa tytön pitäisi saada kirjallinen lista kaikilta kohtaamiltaan henkilöiltä koskien sitä, millainen puhe, käytös, asento tai asu nostattaa itse kunkin vastaantulijan himon.

– Vasta sitten tyttö voisi olla tahallaan herättämättä kyseisen henkilön himoa. Ja koska tämä vaatimus on vain tytöille, niin se asettaa huikean eriarvoiseen asemaan pojat, jotka saavat siis esiintyä seksikkäästi mielin määrin. Surullista, ettei nuori tyttö saa nauttia elämänsä kauneimmista vuosista yhtä vapaasti, Cacciatore sanoo.

Hän muistuttaa, että tyttöjen ulkonäköpaineet ja ahdistus jatkuvasta katseiden kohteena olemisesta näkyvät itsetunto-ongelmina, syömishäiriöinä, sosiaalisina pelkoina ja pakonomaisena laittautumisena muutenkin, ilman tällaisen rukouksen luomia velvoittavia lisäpaineitakin.

Tyttöjä ei pidä nostaa erityiskontrollin kohteeksi

Cacciatoren mielestä on myös ongelmallista, että aikuisilta naisilta, pojilta ja miehiltä ei vaadita säädyllistä pukeutumista tai himoajatuksia herättämätöntä olemassaoloa.

– Myös poikien olemus kiihottaa tyttöjä ja herättää heissä himokkaita ajatuksia. Tyttö nousee ihan erityisasemaan tällaisessa yhteiskunnassa, erityiskontrollin ja arvioinnin kohteeksi. Siinä ei ole tieteellistä pohjaa.

Cacciatore toteaa, että empiirisen tiedon perusteella seksuaalisesti sopimaton käytös kuten häiritsevä julkinen itsetyydytys, pissailu julkisesti ja nakujuoksentelu ovat enemmänkin miespuolisten harrastusta, samoin rikollinen seksuaalinen toiminta.

– Nuoret tytöt näkyvät näissä tilastoissa vähiten. Ei heitä tule muita ankarammin rajoittaa, syyttää saati tuomita, Raisa Cacciatore sanoo.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeli”Kirkon jäsenyys tuo turvaa”
Seuraava artikkeliKirkon vapaaehtoisia myös oppilaitostyöhön

Ei näytettäviä viestejä